J.A.11.7.1 Vilkår ved indtægtsbegrænsede tilladelser
Indhold
Dette afsnit indeholder:
- Generelt om vilkår til indtægtsbegrænsede tilladelser
- Spillemyndighedens konkrete vurdering
Generelt om vilkår til indtægtsbegrænsede tilladelser
Indtægtsbegrænsede tilladelser er omfattet af spilleloven, men er undtaget fra bekendtgørelserne hertil.
Det drejer sig om følgende bekendtgørelse:
- BEK nr. 773/2017 om onlinekasino.
Dette betyder, at en spiludbyder med en indtægtsbegrænset tilladelse skal leve op til bestemmelserne i spilleloven, men skal ikke opfylde krav, som følger af den ovennævnte bekendtgørelse. Fx skal en spiludbyder med indtægtsbegrænset tilladelse ikke opfylde de samme krav til levering af data til Spillemyndighedens kontrolsystem.
Udbud af spil under indtægtsbegrænsede tilladelser til onlinekasino er omfattet af hvidvaskloven med undtagelse af gættekonkurrencer, hvor deltagelse sker ved afsendelse af SMS eller lignende og hvor gættekonkurrencen indeholder elementer af tilfældighed og færdighed. Se BEK nr. 727/2017 § 1, pkt. 5. Dog er udbuddet af den nævnte type SMS-gættekonkurrencer omfattet af reglerne om underretning i hvidvaskloven m.v. i tilfældet af hvor udbyder af spil får kendskab eller mistanke om hvidvask eller terrorfinansiering i forbindelse med udbud af spil. Se BEK nr. 727/2017 § 2.
For at sikre, at en spiludbyder med en indtægtsbegrænset tilladelse overholder bestemmelserne i spilleloven, er der mulighed for at fastsætte specielle vilkår i de konkrete tilladelser efter SPILL § 32. Vilkår kan blandt andet blive stillet for at sikre, at spillet udbydes på en økonomisk og faglig forsvarlig måde, eller at børn og unge under 18 år ikke deltager i spillet. Se SPILL § 29 og SPILL § 34, stk. 1.
Spillemyndighedens konkrete vurdering
Hvilke specielle vilkår, der vil blive fastsat i den enkelte tilladelse, vil afhænge af en konkret vurdering.
I vurderingen kan blandt andet indgå følgende forhold:
- typen af spil, herunder spillets omfang, udbredelse og karakter,
- gevinsternes størrelse,
- risikoen for at spillerne kan blive snydt, og
- hensynet til beskyttelse af børn og unge under 18 år
- spiludbyderens konkrete forudsætninger for at udbyde spil på en forsvarlig økonomisk og faglig vis.
Der kan i den enkelte tilladelse blive fastsat en række vilkår efter en konkret vurdering. Der vil eksempelvis kunne være tale om vilkår vedrørende IT-udstyr, ændringer i spil/spiludbuddet, verificering af spillere, indretning af bogholderi, forebyggelse af manipulation i spil, markedsføring af spil, behandling af klager, tilslutning til ROFUS (Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere) samt anvendelse af digital signatur ved login til spilkonti mv.
De to sidstnævnte specielle vilkår vil ofte blive fastsat for udbydere af de typiske onlinekasinospil, men kan også blive aktuelt udbydere af væddemål efter en konkret vurdering.
Alt efter hvilket spil der ønskes udbudt, vil der typisk ikke blive fastsat omfattende vilkår, hvis fx:
- spillerens indskud er begrænset,
- omsætningshastigheden i spillet er relativt lav,
- antallet af potentielle deltagere i spillet er begrænset,
- spillet er enkelt og overskueligt for spillerne,
- spillet er nemt og overskueligt at kontrollere for Spillemyndigheden.
Eksempler på specielle vilkår, som kan blive fastsat i de indtægtsbegrænsede tilladelser
Onlinekasino spil (spilleautomater, roulette, punto banco, black jack, poker mv.) |
Spillet bliver afviklet med høje indsatser og høj hastighed |
Vilkår om certificering af IT-udstyr herunder af RNG (tilfældighedsgenerator) af en testvirksomhed.
|
Spillet bliver afviklet med lave indsatser og lav hastighed |
Vilkår om periodisk afrapportering af afsluttede spil med angivelse af indsatser og gevinster
Vilkår om en erklæring om RNG'ens tilfældighedsgenerering |
Læs også:




I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.





,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil