Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2018-2
<< >>

F.A.31.5 VAB D, Kvalitetskontrol af frugt og grøntsager

Indhold

Afsnittet beskriver vareområdet og ressortmyndighedens lovgrundlag på området.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag
  • Ressortmyndighed
  • Import
  • Eksport.

Formål og lovgrundlag

Formålet

Alle friske frugter og grøntsager, der importeres fra lande uden for EU, skal overholde nogle handelsnormer, som er fastsat af EU.

Ved import og eksport af frisk frugt og friske grøntsager til forbrug skal det sikres, at varerne opfylder disse handelsnormer. Der er særlige normer på 10 typer af frugt og grøntsager. Se Landbrugs- og Fiskeristyrelsen hjemmeside for "Handelsnormer for frugt og grønt".

For de frugter og grøntsager, der skal opfylde disse handelsnormer, skal der udføres importkontrol inden varerne indføres på EU's toldområde. For bananer skal der fremlægges vægtcertifikat når tolden beregnes af vægten.

Lovgrundlaget

For området Kvalitetskontrol for frugt og grøntsager gælder der en række EF-forordninger:

EU regulering:

  • Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 af 22. oktober 2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen)
  • Kommissionens forordning (EF) nr. 543 af 7. juni 2011 om nærmere bestemmelser for anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 for så vidt angår frugt og grøntsager og forarbejdede frugter og grøntsager.

Særligt vægtcertifikat for bananer:

  • Kommissionens Delegerede Forordning (EU) 2015/2446, art. 155-157.
  • Kommissionens Gennemførselsforordning (EU) 2015/2447, art. 251-252.

Ressortmyndighed

Ressortmyndighed for denne varebestemmelse er Landbrugsstyrelsen.

Import

Frisk frugt og friske grøntsager, som er omfattet af EU's særlige handelsnormer, kan kun indføres i EU, hvis de opfylder disse normer.

Handelsnormerne omfatter krav til kvalitet og størrelse. Det betyder at der

  • som hovedregel ikke må være fremmedlegemer i produkterne
  • ikke må være skadegørere i væsentligt omfang.

Herudover skal produkterne være tydeligt mærket med følgende:

  • Oprindelsesland
  • Producent (eventuelt producentens identifikationsnummer)
  • Art
  • Kvalitetsklasse
  • Sort - for visse arter
  • Størrelsesklasse - for visse arter og klasser.

Frisk frugt og friske grøntsager er produkter, som har en kort holdbarhed og som handles over store afstande. De store afstande mellem producent/afsender og modtager giver mulighed for at produkterne forringes under transporten, så de ikke opfylder kravene ved ankomsten.

Ved import skal der foreligge en kontrolattest med betegnelsen GA 133 fra Landbrugsstyrelsen eller eventuelt en tilsvarende fra et andet EU land, før varerne kan frigives af Toldstyrelsen.

For mange typer af frisk frugt og friske grøntsager er der krav om, at varepartiet ledsages af et plantesundhedscertifikat. Se F.A.31.4 VAB C, Planter og planteprodukter Planter og planteprodukter. 

Eksport

Frisk frugt og friske grøntsager, der er omfattet af EU's særlige handelsnormer, kan kun udføres fra EU, hvis de opfylder disse normer. Der skal foreligge en kontrolattest med betegnelsen GA 133 fra Landbrugsstyrelsen, som dokumenterer dette.

Landbrugsstyrelsen kan godkende eksportører til reduceret kontrolfrekvens, hvilket medfører at virksomheden selv må udføre kontrollen og udfylde kontrolattesten. En godkendelse løber i tre år.

En del lande udenfor EU kræver et plantesundhedscertifikat for levende plantemateriale, der indføres fx. fra et EU-land. Dette gælder også for frisk frugt og friske grøntsager. Det er eksportørens ansvar at sikre, at varepartiet ledsages af de plantesundhedscertifikater, som kræves af modtagerlandet.

En eksportør skal anmelde sin varesending til Landbrugsstyrelsen nærmeste kontrolafdeling senest kl. 9.00 på dagen for eksporten. Ved anmeldelsen skal blanket GA 130 anvendes. Landbrugsstyrelsen kontrollører udfører kontrollen hos eksportøren og udfærdiger en kontrolattest, GA 133, til eksportøren. Denne kontrolattest skal følge sendingen.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.