Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2018-2
<< >>

C.A.3.6.6 Anden støtte

Indhold

Dette afsnit beskriver beskatning af anden offentlig støtte.

Afsnittet indeholder:

  • Skattefri ydelser
  • Ydelser fra hjælpe- og understøttelsesfonde
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Skattefri ydelser

Ydelser er skattefri, hvis de udbetales i henhold til

  • lov om social service, lov om dag-, fritids- og klubtilbud mv. til børn og unge, lov om aktiv socialpolitik og lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationslov) til dækning af nærmere bestemte udgifter for modtageren
  • § 45, stk. 5, § 97, stk. 7, og § 100 i lov om social service
  • § 34 i lov om aktiv socialpolitik
  • lov om aktiv socialpolitik, i det omfang disse ydelser beregnes på grundlag af hjælp ydet efter lovens § 34
  • >integrationslovens § 22 (danskbonus). Indsat ved L 2018 320 og har virkning fra 1. juli 2018.<
  • lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser
  • §§ 74, 76, 82 og 100 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
  • § 10, stk. 8 i lov om integrationsgrunduddannelse (igu). Er indsat ved L 2017 475 og har virkning fra og med indkomståret 2016.
  • § 5 i lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret.
  • lov om repatriering.

Se LL (ligningsloven) § 7, nr. 9.

 Ydelser er også skattefri, hvis de er omfattet af

  • LL (ligningsloven) § 7, nr. 11 om lommepenge og beløb til beklædning til børn og unge anbragt uden for hjemmet
  • LL (ligningsloven) § 7, nr.14 om børnetilskud
  • LL (ligningsloven) § 7 nr. 23 om elevstøtte til højskoleophold til pensionister mv.
  • LL (ligningsloven) § 7 F om diverse boligstøtteordninger.

Ydelser fra hjælpe- og understøttelsesfonde

Ydelser fra såkaldte hjælpe- og understøttelsesfonde, herunder visse alderdomsfonde, er skattepligtige.

En hjælpefond, hvis kapital udelukkende stammede fra arbejdsgiveren, ophørte da virksomheden blev solgt, og kapitalen blev udloddet til de ansatte. Udbetalingerne blev anset for indkomstskattepligtige. Se LSRM 1976, 121 LSR.

Afløsningssum - pensionstilsagn

Ifølge loven om tilsyn med firmapensionskasser skal et løfte om pension til de ansatte i en privat virksomhed normalt være afdækket ved indbetalinger til forsikring eller pensionskasse. Visse tilfælde, hvor der gives direktører og lign. virksomhedsledere tilsagn om pension i form af løbende pensionsydelser, er dog undtaget. Hvis den, der har ret til løbende pensionsydelser, der omfattes af pensionsbeskatningsloven, i stedet får udbetalt en samlet sum, skal der svares afgift heraf, jf. lovens afsnit I. Hvis kapitaludbetalingen sker til afløsning af et uafdækket pensionstilsagn, medregnes udbetalingen i den skattepligtige indkomst,  se AL (afskrivningsloven) § 40, stk. 8, jf. stk. 3 og LL (ligningsloven) § 7 O, stk. 1, nr. 3.

Det vederlag, som afløser et pensionstilsagn, skal ifølge AL (afskrivningsloven) § 45 omregnes til kontantværdi efter de fastsatte regler herom. Se Den juridiske vejledning, afsnit C.C.2.4.5.2 Afskrivning på goodwill og andre immaterielle rettigheder om godtgørelse og vederlag. Ifølge LL (ligningsloven) § 7 O, stk. 2 medregnes 85 pct. af den del af afløsningssummen, som overstiger et grundbeløb på 27.400 kr. i 2018 (26.800 kr. i 2017) i den skattepligtige indkomst.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretskendelser

TfS 1993, 10 LSR

Indtil juni 1989 blev folkepensionen til beboerne på et plejehjem udbetalt til kommunen. Beboerne fik udbetalt et lommepengebeløb, og de blev udelukkende beskattet af dette beløb. Pr. 1. juni 1989 blev ordningen efter bistandslovens § 85 a ændret. De fik herefter deres folkepension udbetalt med fradrag af obligatoriske ydelser til husleje, el og varme og med fradrag af ikke-obligatoriske ydelser, som man valgte at få fra plejehjemmet. Landsskatteretten fandt, at en beboer på plejehjemmet efter ændringen i 1989 var indkomstskattepligtig af hele folkepensionsbeløbet. Der var ikke hjemmel til at undlade beskatning af beløb, der blev tilbageholdt som betaling for opholdet.

Skattepligt for hele folkepensionen.

LSRM 1976, 121 LSR

I forbindelse med at hjælpefond B ophørte, udlodede fonden et beløb til ekspedient A. Udlodningen havde karakter af en understøttelse eller et legat. B var arbejdsgiver for A, og hjælpefondens midler stammede udelukkende fra B. Udlodning var indkomstskattepligtig for A i medfør af SL§ 4, litra c, fordi udbetalingen hverken var omfattet af reglerne i LL (ligningsloven) § 7 eller af bestemmelserne i lov om særlig indkomstskat mv.

Udlodning fra hjælpefond var indkomstskattepligtigt.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.