Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2018-1
<< >>

E.A.7.11.8.1 Afgiftsfritagelse

Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne om afgiftsfritagelse for varer med et afgiftspligtigt svovlindhold.

Afsnittet indeholder:

  • Afgiftsfritagelse for varer, der leveres til diplomatiske repræsentationer mv.
  • Afgiftsfritagelse for jetfuel, der leveres til luftfartøjer
  • Afgiftsfritagelse for varer, der leveres til skibe i udenrigsfart
  • Afgiftsfritagelse for varer, der leveres til fiskerfartøjer
  • Afgiftsfritagelse for benzin til anden teknisk brug end motorbrændstof
  • Afgiftsfritagelse for indførsel af olieprodukter i brændstoftank eller reservedunk
  • Afgiftsfritagelse for varer til fremstilling af tilsvarende varer
  • Inddragelse af adgang til afgiftsfri indkøb.

Se SVOVLAL § 8.

Afgiftsfritagelse for varer, der leveres til diplomatiske repræsentationer mv.

Varer der bliver leveret til diplomatiske repræsentationer, internationale institutioner med videre, der er omtalt i toldlovens § 4 samt personer, der er knyttet til disse, er fritaget for afgift.

Såfremt varen ikke er leveret uden afgift til den diplomatiske repræsentation med videre, kan repræsentationen få afgiften godtgjort hos SKAT. Ved ansøgning om godtgørelse af afgiften anvendes en særlig blanket (blanket 23.006) der kan findes på SKATs hjemmeside http://www.skat.dk/ under Virksomheder / blanketter.

Der gælder i øvrigt de samme regler som efter MINAL § 9, stk. 1, nr. 4. Se DJV afsnit E.A.4.1.8 om diplomater. Se også DJV afsnit E.A.4.4.9 vedrørende naturgas og bygas.

Afgiftsfritagelse for jetfuel, der leveres til luftfartøjer

Jetfuel, som en registreret oplagshaver leverer til brug i luftfartøjer, og som bruges erhvervsmæssigt, er fritaget for afgift.

Der gælder i øvrigt de samme regler som efter MINAL § 9, stk. 1, nr. 2. Se DJV afsnit E.A.4.1.8 om luftfartøjer.

Afgiftsfritagelse for varer, der leveres til skibe i udenrigsfart

Varer, som en registreret oplagshaver leverer til brug om bord på skibe i udenrigsfart, er fritaget for afgift.

Der gælder i øvrigt de samme regler som efter MINAL § 9, stk. 1, nr. 3. Se DJV afsnit E.A.4.1.8 om skibe.

Afgiftsfritagelse for varer, der leveres til fiskerfartøjer

Varer, som en registreret oplagshaver leverer til fiskerfartøjer med en bruttotonnage på 5 ton og derover eller en bruttoregistertonnage på 5 ton og derover, dog bortset fra lystfartøjer, er fritaget for afgift.

Der gælder i øvrigt de samme regler som efter MINAL § 9, stk. 1, nr. 3. Se PAVL afsnit E.A.4.1.8 om fiskerfartøjer.

Afgiftsfritagelse for benzin til anden teknisk brug end motorbrændstof

Benzin til anden teknisk brug end motordrift er fritaget for afgift.

Afgiftsfritagelse for indførsel af olieprodukter i brændstoftank eller reservedunk 

Olieprodukter, som private medbringer fra udlandet til brug i køretøjets normale brændstoftank eller reservedunk, er fritaget for afgift.

Der skal heller ikke betales afgift af brændstoffet i erhvervskøretøjers og specialcontaineres standardtanke.

Definitionen på standardtanke er følgende:

"Tanke, der af konstruktøren er indbygget i alle transportmidler af samme type som det pågældende transportmiddel, og hvis permanente anbringelse muliggør direkte brug af brændstoffet som drivmiddel både for køretøjet og eventuelt for køleanlæg under transporten. Gastanke, der er påmonteret transportmidler konstrueret med henblik på direkte brug af gas som brændstof, samt tanke, der er påmoneret andre anlæg på transportmidlet, anses ligeledes for at være standardtanke.

Tanke, der af konstruktøren er indbygget i alle beholdere af samme type som den pågældende beholder, og hvis permanente anbringelse muliggør direkte brug af brændstoffet som drivmiddel under transporten for de køleanlæg eller andre anlæg, som de særlige beholdere er udstyret med. Ved "særlige beholdere" forstås enhver beholder udstyret med specielt indrettet apparatur til kølesystemer, iltningssystemer, varmeisolationssystemer eller andre systemer."

Se SVOVLAL § 18, stk. 3.

Afgiftsfritagelse for varer til fremstilling af tilsvarende varer

Energiprodukter omfattet af SVOVLAL § 1, der medgår direkte til produktion af et tilsvarende energiprodukt, er fritaget for afgift. Det er en betingelse, at energiproduktet er produceret på virksomhedens område.

Et olieraffinaderi skal derfor ikke betale afgift af egne fremstillede energiprodukter, der anvendes til at fremstille andre tilsvarende mineralolieprodukter på samme raffinaderi.

Der skal betales afgift af varer, der bruges til formål, som ikke vedrører produktion af energiprodukter.

Der skal også betales afgift af energiprodukter, der bliver brugt som motorbrændstof.

Se SVOVLAL § 9, stk. 6.

Inddragelse af adgang til afgiftsfri indkøb

Hvis varer, der er fritaget for afgift, bliver brugt til andre formål end det, de er bestemt til, kan SKAT inddrage virksomhedens adgang til at indkøbe varerne uden afgift. Dette gælder fx varer, der er leveret uden afgift til fiskerfartøjer.

Virksomheden afkræves afgiften af de pågældende varer senest 14 dage efter påkrav.

Se SVOVLAL § 24, stk. 1.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.