Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2018-1
<< >>

E.A.4.6.1.2 Lovgrundlag

Indhold

Dette afsnit indeholder en oversigt over lovgrundlaget for godtgørelse af energiafgifter og CO2-afgift.

Afsnittet indeholder lovgrundlaget for godtgørelse af afgift af:

  • Elektricitet
  • Gas
  • Stenkul, brunkul og koks mv.
  • Mineralolieprodukter
  • Kuldioxid.

Elektricitet

Lovgrundlaget er "Lov om afgift af elektricitet". Se LBK nr. 310 af 01/04 2011 med senere ændringer.

Populærbetegnelsen for loven er "Elafgiftsloven", som her forkortes til ELAL.

Godtgørelsesbestemmelserne fremgår af ELAL § 11, § 11b og § 11c.

I bilag 1 til elafgiftsloven findes en liste over momsregistrerede virksomheder, hvis afsætning af ydelser ikke giver adgang til godtgørelse af elafgift. Se ELAL § 11, stk. 2.

Siden 1. januar 2012 har momsregistrerede virksomheder haft mulighed for at få delvis godtgørelse af elafgiften af elektricitet anvendt til rumvarme, varmt brugsvand og komfortkøling, selv om afgift af energiforbrug til disse formål som udgangspunkt ikke kan godtgøres. Den delvise godtgørelse gælder også for momsregistrerede virksomheder, der er omfattet af bilag 1 til elafgiftsloven.

I medfør af elafgiftsloven er udstedt BEK nr. 1083 af 07/09 2015 om dokumentation af elafgiftsforhold og om registrerede virksomheders overførsel af oplysninger om elafgiftsforhold tilxEnerginetx.

Se også

  • E.A.4.3 om elektricitet
  • E.A.4.6.3 om energiprodukter.

Gas

Lovgrundlaget er "Lov om afgift af naturgas og bygas m.v.". Se LBK nr. 312 af 01/04 2011 med senere ændringer.

Populærbetegnelsen for loven er "Gasafgiftsloven", som her forkortes til GASAL.

Godtgørelsesbestemmelserne fremgår af GASAL § 10, § 10a, § 10b, § 10c, § 10d og § 10 e. § 10 e er indsat ved lov nr. 1532 af 27. december 2014.

Se også

  • E.A.4.4 om gas
  • E.A.4.6.3 om energiprodukter.
  • E.A.4.4.11 om afgift på gas fremstillet på basis af biomasse.

Stenkul, brunkul og koks mv.

Lovgrundlaget er "Lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv.". Se LBK nr. 1080 af 03/09 2015 med senere ændringer.

Populærbetegnelsen for loven er "Kulafgiftsloven", som her forkortes til KULAL.

Godtgørelsesbestemmelserne fremgår af KULAL § 8, § 8a, § 8b, § 8c og § 8d.

Se også

  • E.A.4.2 om kul og affaldsvarme
  • E.A.4.6.3 om energiprodukter.

Mineralolieprodukter

Lovgrundlaget er "Lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv.". Se LBK nr. 1118 af 26/09 2014 med senere ændringer.

Populærbetegnelsen for loven er "Mineralolieafgiftsloven", som her forkortes til MINAL.

Godtgørelsesbestemmelserne fremgår af MINAL § 11, § 11a, § 11b, § 11c og § 11d.

I medfør af mineralolieafgiftsloven er udstedt BEK nr. 185 af 26/02 2013 om energiafgift på mineralolieprodukter m.v.  populært betegnet som "Dokumentationsbekendtgørelsen". Se MINAL § 11, stk. 3.

I medfør af mineralolieafgiftsloven er også udstedt BEK nr. 983 af 18/10 2005 "Bekendtgørelse om farvning af gas- og dieselolier og petroleum" populært betegnet som "Farvningsbekendtgørelsen", der handler om afgiftsmærkning af de nævnte mineralolieprodukter. Se § 1 i bekendtgørelsen og henvisningerne til MINAL § 9, stk. 1, nr. 3, og stk. 4, nr. 1, og § 11, stk. 3.

Se også

  • E.A.4.1 "Mineralolieprodukter"
  • E.A.4.6.3 om energiprodukter.

Kuldioxid

Lovgrundlaget er "Lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter". Se LBK nr. 321 af 04/04 2011 med senere ændringer.

Populærbetegnelsen for loven er "Kuldioxidafgiftsloven eller CO2-afgiftsloven", som her forkortes til CO2AL.

Godtgørelsesbestemmelserne fremgår af CO2AL § 9, § 9a og § 9b, mens bestemmelserne for beregning af et bundfradrag fremgår af CO2AL § 9c.

I medfør af CO2-afgiftsloven er udstedt BEK nr. 1462 af 15/12 2010 "Bekendtgørelse om dokumentation for energiindholdet i den forbrugte mængde af biogas og om godtgørelse af afgiften på andre klimagasser end CO2", som er ændret ved BEK nr. 1059 af 28. september 2014.

Til CO2-afgiftsloven er bl.a. knyttet bilag 1 "Liste over anvendelse af afgiftspligtige varer, der er omfattet af særlig tilbagebetaling".Ved lov nr. 903 af 4. juli 2013 er afgift på elektricitet samlet i elafgiftsloven, hvorfor der ikke længere er afgift på elektricitet efter CO2-afgiftsloven. Som følge heraf har bilag 1 stort set mistet sin betydning, men bilaget er bibeholdt at lovtekniske årsager, da anden lovgivning henviser til processerne i bilaget.  Populærbetegnelsen for bilag 1 til CO2-afgiftsloven er "proceslisten", som vil blive anvendt i de følgende afsnit i E.A.4.6 Godtgørelse af energiafgifter og CO2-afgift om godtgørelse af energiafgifter.

Se også

Se også afsnit E.A.4.5 Kuldioxid "Kuldioxid".

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.