Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2018-1
<< >>

E.A.4.4.6.4 Registrering for handel med varme

Indhold

Dette afsnit beskriver betingelser og regler for mellemhandlere af varme og for decentrale og industrielle kraftvarmeværker, der leverer varme til virksomheder, der er forbrugsregistrerede for varme.

Afsnittet indeholder:

  • Mellemhandlere af varme
  • Decentrale og industrielle kraftvarmeværker
  • Sikkerhedsstillelse
  • Anmeldelse til registrering
  • Restancer
  • Registreringsbevis
  • Ændrede forhold
  • Registrering kan inddrages.

Se også

Se også blanket 23.032, der anvendes til anmeldelse til registrering hos Erhvervsstyrelsen.

Mellemhandlere af varme

Mellemhandlere af varme, der aftager varme direkte fra et centralt kraftvarmeværk, kan på visse betingelser bliver registrerede for mellemhandel af varme, som leveres til virksomheder, der er forbrugsregistrerede for varme.

Det er en betingelse for at blive registreret for mellemhandel af varme, at mindst 50 pct. af varmen leveres til virksomheder, der er forbrugsregistrerede for varme.

Se GASAL § 3, stk. 5, ELAL § 4, stk. 5, KULAL § 2, stk. 5 og MINAL § 3, stk. 5.

Virksomheder, der registreres for mellemhandel af varme, kan få leveret varmen uden afgift fra et registreret centralt kraftvarmeværk. Se GASAL § 3, stk. 1, KULAL § 2, stk. 3 og MINAL § 3, stk. 3.

Virksomheder, der registreres for mellemhandel af varme, kan levere varme uden afgift til virksomheder, der er forbrugsregistrerede for varme.

Decentrale og industrielle kraftvarmeværker

Decentrale og industrielle kraftvarmeværker, kan på visse betingelser blive registrerede efter gasafgiftsloven for varme, som leveres til virksomheder, der er forbrugsregistrerede for varme.

Det er en betingelse for at blive registreret efter gasafgiftsloven, at mindst 50 pct. af varmen leveres til virksomheder, der er forbrugsregistrerede for varme.

Decentrale og industrielle kraftvarmeværker, der registreres efter gasafgiftsloven for levering af varme til virksomheder, der er forbrugsregistrerede for varme, har ret til at få leveret gas uden afgift fra en gasnetvirksomhed, der er registreret efter GASAL § 3, stk. 1.

Decentrale og industrielle kraftvarmeværker, der registreres efter gasafgiftsloven for levering af varme, kan levere varme uden afgift til virksomheder, der er forbrugsregistrerede for varme.

Decentrale og industrielle gasfyrede kraftvarmeværkers registrering efter gasafgiftsloven for levering af varme til forbrugsvirksomheder, der er registrerede for varme, omfatter også varme fra et selvstændigt varmeproduktionsanlæg, hvori der anvendes andet afgiftspligtigt brændsel end gas (fx kul).

Decentrale og industrielle kraftvarmeværker kan dermed også levere varme fra sådanne varmeproduktionsanlæg uden afgift til virksomheder, der er forbrugsregistrerede for varme.

Det er en betingelse, at varmeproduktionsanlægget ligger indenfor samme lokalitet som kraftvarmeværket. Ved samme lokalitet forstås værkets geografiske beliggenhed/adresse. Det er herved forudsat, at varmen fra kraftvarmeværket og varmeproduktionsanlægget leveres via samme forsyningsnet.

Det forudsættes derudover, at værket er registreret efter kulafgiftsloven eller mineralolieafgiftsloven.

Der gælder i øvrigt de samme regler, som gælder for gasbaseret varme fra kraftvarmeværket.

Se GASAL § 3, stk. 5.

Sikkerhedsstillelse

Mellemhandlere af varme og decentrale og industrielle kraftvarmeværker skal stille sikkerhed overfor SKAT for afgiften af den varme, som transporteres til andre forbrugere end virksomheder, der er forbrugsregistrede for varme.

Sikkerhedens størrelse fastsættes efter reglerne i opkrævningsloven.

Se GASAL § 3, stk. 6, ELAL § 4, stk. 6, KULAL § 2, stk. 6, og MINAL § 3, stk. 6.

Anmeldelse til registrering

Registrering sker ved anmeldelse til Erhvervsstyrelsen. Ved anmeldelse til registrering skal blanket 23.032 anvendes. Blanketten kan hentes på www.virk.dk

Virksomheden skal afgive en erklæring om, at den opfylder eller at den forventer, inden for de kommende 12 måneder, at opfylde betingelsen om, at mindst 50 pct. af varmen leveres til virksomheder, der er forbrugsregistrerede for varme.

SKAT kan kræve dokumentation for, at virksomheden opfylder betingelserne.

Restancer

Virksomheden må ikke være i restance med skatter og afgifter på tidspunktet for anmeldelse til registrering.

Se GASAL § 3, stk. 9, ELAL § 4, stk. 9, KULAL § 2, stk. 9, og MINAL § 3, stk. 9.

Registreringsbevis

Registrerede mellemhandlere af varme og registrerede decentrale og industrielle kraftvarmeværker får tilsendt et bevis for registreringen.

Ændrede forhold

Virksomheden skal underrette SKAT, hvis betingelserne for at være registreret ikke længere er opfyldt.

Se GASAL § 3, stk. 8, ELAL § 4, stk. 8, KULAL § 2, stk. 8, og MINAL § 3, stk. 8.

Registrering kan inddrages

SKAT kan inddrage registreringen, hvis virksomheden

  • ikke har afgivet rettidig angivelse
  • har afgivet urigtig angivelse
  • ikke rettidigt har indbetalt skatter eller afgifterhar været i restance med skatter og afgifter.

SKAT kan også inddrage registreringen, hvis det konstateres, at virksomheden ikke længere opfylder betingelserne for registrering.

Hvis en registrering for handel med varme inddrages, underretter SKAT varmeleverandøren om det.

En virksomhed, der har fået inddraget registreringen, kan tidligst anmode om fornyet registrering efter 12 måneder.

Se GASAL § 3, stk. 10, ELAL § 4, stk. 10, KULAL § 2, stk. 10, og MINAL § 3, stk. 10.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.