Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2018-1
<< >>

C.A.10.2.6.4.7 Udbetaling ved ophævelse i utide

Indhold

Afsnittet beskriver reglerne om afgift efter pensionsbeskatningsloven ved udbetaling af aldersforsikring og aldersopsparing og supplerende engangssum i utide (førtidige udbetalinger) eller ved dispositioner over ordningen, der er i strid med pensionsformålet.

Afsnittet indeholder:

  • Udbetaling i utide
  • Dispositioner i strid med pensionsformålet
  • Afgiften ved udbetaling i utide eller dispositioner i strid med pensionsformålet

Udbetaling i utide

Definition

Begrebet udbetaling i utide omfatter enhver udbetaling fra aldersforsikring og aldersopsparing samt supplerende engangssum, som ikke er omfattet af de situationer, der er nævnt i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 25, stk. 1, nr. 1-8, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 25 A, stk. 1, eller PBL (pensionsbeskatningsloven) § 29 A, stk. 1.

PBL (pensionsbeskatningsloven) § 25, stk. 1, nr. 1-8, opregner de situationer, hvor der sker rettidig udbetaling. Se oversigten over disse situationer i afsnit C.A.10.2.6.4.1 Generelt om rettidig udbetaling af aldersforsikring og aldersopsparing

Ved udbetaling i alle andre tilfælde skal der som udgangspunkt betales en afgift på 20 pct. af de udbetalte beløb. Se PBL (pensionsbeskatningsloven) § 28, stk. 2.

Se afsnit C.A.10.2.1.4.4 Engangsudbetalinger herunder udbetaling i utide og afsnit C.A.10.2.2.4.4 Engangsudbetalinger herunder udbetaling i utide om den skattemæssige behandling af betaling af omkostningspræmier og gebyrer.

Afgiftspligten indtræder ved udbetalingen fra ordningen, uanset om kontoen på et tidligere tidspunkt er opsagt til udbetaling. Se PBL § 25 og § 28 samt PBL (pensionsbeskatningsloven) § 25 A. 

Dispositioner i strid med pensionsformålet

Dispositioner over ordningen, der er i strid med pensionsformålet, er omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 30. Se afsnit C.A.10.2.6.5 Dispositioner over aldersforsikring og aldersopsparing om dispositioner over aldersforsikring og - opsparing.

Hvis dispositionen eller overdragelsen kun en del af ordningen, skal afgiften kun beregnes af det beløb, som dispositionen mv. vedrører, forudsat at der inden udløbet af fristen for afgiftens betaling oprettes selvstændig police eller konto for den resterende del. Se PBL (pensionsbeskatningsloven) § 30, stk. 7.

Afgiften ved udbetaling i utide eller dispositioner i strid med pensionsformålet

Hovedregel

Ved udbetaling i utide eller ved dispositioner i strid med pensionsformålet skal der som udgangspunkt betales en afgift på 20 pct. af de udbetalte beløb. Se PBL § 28, stk. 2, PBL (pensionsbeskatningsloven) § 30, stk. 1, 16. pkt., og PBL (pensionsbeskatningsloven) § 32, stk. 3.

Ordningen kan indeholde indbetalinger, der på indbetalingstidspunktet har overskredet beløbsgrænsen for indskud i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 16, stk. 1, 1. pkt., og som pensionsopspareren derfor i indbetalingsåret har betalt 20 pct. i afgift af, fordi pensionsopspareren ikke har fået overført beløbet til en fradrags- eller bortseelsesberettiget pensionsordning i året efter indbetalingsåret.

Selvom der er betalt en afgift på 20 pct. i indbetalingsåret jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 25 A, stk. 5, skal der tillige betales en afgift på 20 pct. ved udbetaling af beløbet i utide eller ved dispositioner i strid med pensionsformålet. Se PBL § 28, stk. 2, PBL (pensionsbeskatningsloven) § 30, stk. 1, 16. pkt., og PBL (pensionsbeskatningsloven) § 32, stk. 3.

Når der indtræder afgiftspligt som følge af en udbetaling, er det pensionsopspareren eller den, der i øvrigt er berettiget til udbetalingen, der er afgiftspligtig. Pensionsinstitutterne er dog på vegne af den afgiftspligtige forpligtet til at tilbageholde og indbetale afgiften til statskassen. Indbetalingen skal ske inden 3 hverdage efter, at pensionsinstituttet har udbetalt indeståendet på ordningen.

Undtagelse: fradrags- eller bortseelsesret i udlandet

Hvis der har været hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret i udlandet for indbetalinger til aldersfor­sikring eller aldersopsparing, skal pensionsopspareren betale 60 pct. i afgift af udbetalte beløb, der mod­svarer sådanne indbetalinger. Se PBL (pensionsbeskatningsloven) § 28, stk. 2.

Ved udbetaling efter pensionsopsparerens ( den tidligere ejers) død er afgiften dog kun 40 pct.

Ved deludbetaling fra en ordning anses udbetalingen for fortrinsvis at vedrøre indbetalinger, som der har været hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for i udlandet. Det betyder, at der ikke kan ske afgiftsfri udbetaling, før der er betalt afgift af alle indbetalinger, som der har været hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for i udlandet.  

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

 Skemaet viser relevante afgørelser på området: 

Afgørelse samt
evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

SKAT

SKM2014.19.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at et medlem af en pensionskasse, der efter 1. januar 2013 opretter en aldersforsikring, ved en ophævelse i utide kan få udbetalt forsikringen tillagt en forholdsmæssig andel af egenkapitalen i pensionskassen med 20 pct. afgift.

Skatterådet kunne også bekræfte, at medlem af en pensionskasse, der efter den 1. januar 2013 konverterer en kapitalpension eller en supplerende engangsydelse til en aldersforsikring, ved en efterfølgende ophævelse i utide kan få udbetalt forsikringen tillagt en forholdsmæssig andel af egenkapitalen i pensionskassen med 20 pct. afgift, forudsat at pensionskassen på konverteringstidspunktet svarer konverteringsafgift efter reglerne i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 25, stk. 3 og § 29 A, stk. 3.  

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.