Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

A.A.4.2 Forholdet til vejledningspligten og SKATs pligt til at give en uformel forhåndstilkendegivelse

Indhold

Dette afsnit handler om forholdet til vejledningspligten i forvaltningsloven og SKATs pligt til at give en forhåndstilkendegivelse.

Afsnittet indeholder:

  • Betydningen af vejledningspligten i forvaltningsloven
  • Konkret vurdering om SKAT er forpligtet til at give forhåndsbesked
  • Hvis anmodningen samtidig er omfattet af reglerne om bindende svar
  • Hvis SKAT giver en forhåndstilkendegivelse uden at være forpligtet til det
  • Oversigt over udtalelser fra Ombudsmanden.

Betydningen af vejledningspligten i forvaltningsloven

SKAT er forpligtet til at yde vejledning og bistand til borgere og virksomheder, der retter henvendelse om spørgsmål inden for SKATs afgørelsesområde. Se FVL § 7. Se om vejledningspligten i FVL § 7 i afsnit A.A.7.4.1 Vejledningspligt.

FVL § 7 indeholder derimod ikke en forpligtelse for SKAT til at give en uformel forhåndstilkendegivelse. Ombudsmanden har i en sag udtalt, at FVL § 7 alene indebærer en pligt for en myndighed til at yde vejledning, men derimod ikke en pligt til at give forhåndsbesked om en fremtidig forvaltningsafgørelse. Om myndigheden er forpligtet til at give en forhåndstilkendegivelse skal afgøres ud fra andre kriterier. Se nedenfor om FOB 1995.258.

Men vejledning og forhåndstilkendegivelse kan ligne hinanden, og ofte er der en glidende overgang fra vejledning til forhåndstilkendegivelse. Det kan være svært at sætte en klar grænse for, hvornår vejledning bliver til forhåndstilkendegivelse.

Så længe vejledning alene er generel, fx alene angår de generelle regler om adgangen til aktieombytning, adskiller vejledning sig tydeligt fra forhåndstilkendegivelsen. Men vejledning kan også blive meget konkret, og vejledningspligten indebærer også, at myndigheden skal give vejledning om gældende ret, men afstemt til den konkrete sag, herunder oplyse om borgerens retlige muligheder og om hans aktuelle retsstilling.

Konkret vurdering om SKAT er forpligtet til at give forhåndsbesked

Om SKAT i særlige tilfælde kan forpligtes til at give en uformel forhåndstilkendegivelse skal afgøres ud fra almindelige forvaltningsretlige principper om retten til forhåndstilkendegivelse, udviklet i retspraksis og ombudsmandspraksis.

Der skal i hvert enkelt tilfælde foretages en konkret vurdering af, om SKAT er forpligtet til at give en uformel forhåndstilkendegivelse.

Der findes hverken almindelige forvaltningsretlige eller særlige skatteretlige regler om, hvornår en myndighed kan forpligtes til at give en uformel forhåndstilkendegivelse.

Ombudsmanden har udtalt, at pligten til at give forhåndstilkendegivelse beror på en samlet, konkret vurdering af

  • om den, der anmoder, har en væsentlig retlig interesse i forhåndsbeskeden
  • sagens art
  • myndighedens placering og funktion
  • de oplysninger, der er blevet forelagt den pågældende myndighed.

Se Ombudsmandens udtalelse i FOB 1995.258.

Ved vurderingen af, om borgeren/virksomheden kan anses at have en væsentlig retlig interesse, kan der fx tages hensyn til økonomiske og personlige interesser samt om borgeren har handlemuligheder og valgmuligheder.

Samlet set skal der foretages en vurdering af på den ene side hensynet til borgerens situation og på den anden side hensynet til myndighedens sagsbehandling samt risikoen for at give et forkert svar.

Hvis anmodningen samtidig er omfattet af reglerne om bindende svar

Hvis en anmodning fra en borger/virksomhed samtidig må vurderes at falde ind under reglerne i SFL (skatteforvaltningsloven) kap. 8 om bindende svar, kan SKAT henvise borgeren/virksomheden til at anmode om et bindende svar efter dette regelsæt.

Hvis borgeren/virksomheden ikke ønsker at benytte sig af adgangen til at få et bindende svar, selvom henvendelsen omfattes af dette regelsæt, anses vejledningsforpligtelsen for opfyldt ved SKATs henvisning til at benytte reglerne om bindende svar. SKAT er med andre ord ikke forpligtet til at give en uformel forhåndstilkendegivelse i disse tilfælde.

Hvis SKAT giver en forhåndstilkendegivelse uden at være forpligtet til det

SKAT kan vælge at give en borger/virksomhed en uformel forhåndstilkendegivelse, selvom SKAT ikke er forpligtet til det. Se om muligheden for at indsætte forbehold om den bindende virkning i afsnit A.A.4.5 Forbehold i forhåndstilkendegivelsen.

Vælger SKAT således fx at give en uformel forhåndstilkendegivelse i et tilfælde, hvor anmodningen samtidig er omfattet af reglerne om bindende svar, gælder de sædvanlige betingelser for, om den uformelle forhåndstilkendegivelse undtagelsesvis er bindende. Se afsnit A.A.4.3 Betingelser for at støtte ret på en forhåndstilkendegivelse.

Udtalelser fra Folketingets Ombudsmand

Skemaet viser relevante udtalelser på området:

Udtalelse fra Ombudsmanden

Udtalelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Udtalelse fra ombudsmanden

FOB 1995.258

FVL § 7 indeholder kun pligt til vejledning, ikke pligt til forhåndsbesked.

Forvaltningen har ikke en generel pligt til at give en uformel forhåndsbesked.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.