Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-1
<< >>

A.B.1.2.1.5 Identifikation af de skattepligtige, som der indberettes oplysninger om

Indhold

Dette afsnit handler om, at de skattepligtige, som der indberettes oplysninger om, skal identificere sig i forhold til den indberetningspligtige.

Afsnittet indeholder:

  • Identifikation af skattepligtige af hensyn til indberetningspligten
  • Tidsfrist for at meddele om ændringer om identifikationsoplysninger
  • Krav til legitimation, når der afgives identifikationsoplysninger
  • SKATs meddelelse af oplysninger af hensyn til opfyldelsen af indberetningspligten.

Identifikation af skattepligtige af hensyn til indberetningspligten

Hovedregel for identifikation af skattepligtige af hensyn til indberetningspligten

Den skattepligtige, som der indberettes oplysninger om efter SKL § 7 G, § 7 H, § 8 B, § 8 F, § 8 H, § 8 P, § 8 Q, § 8 T, § 8 U, § 8 V, § 8 Æ, § 8 Ø, § 9 B, § 10, § 10 A eller § 10 B, skal til brug for indberetningen oplyse den indberetningspligtige om

  • navn,
  • adresse - ved udenlandsk adresse tillige hjemland - og
  • personnummer (cpr-nr.).

Hvis den skattepligtige

  • ikke har cpr-nr., men cvr-nr., oplyses cvr-nr.,
  • hverken har cpr-nr. eller cvr-nr., oplyses SE-nr.,
  • heller ikke har SE-nr., oplyses i stedet fødselsdato.

Pligt til at oplyse om sin identitet efter SKL (skattekontrolloven) § 9 B gælder dog ikke den,

  • der modtager udbytte fra en aktie mv., som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 9 B, stk. 2, og
  • der som følge af selskabsretlige regler er fritaget for at blive registreret i det udloddende selskab eller forening mv. efter SKL (skattekontrolloven) § 9 B, stk. 5.

I stedet skal identiteten af den, udbetalingen sker til, oplyses efter reglerne om afklaring af retsforhold efter indberetningsbekendtgørelsens § 4, stk. 3, 1. pkt.

Den, hvorom indberetning skal foretages efter SKL § 8 X (oplysninger om valuta-udlændinges opsparing af hensyn til EU's rentebeskatningsdirektiv), skal tillige give den indberetningspligtige de yderligere oplysninger, som er nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 8 X.

Se indberetningsbekendtgørelsens § 4, stk. 1. 

Særregel for selskabers mv. identifikation af skattepligtige af hensyn til indberetning

  • For selskaber, fonde, foreninger, dødsboer og lignende, der hverken har cpr-nr., cvr-nr., SE-nr., eller eventuelt TIN-nr. for personer, hvorom der skal foretages indberetning efter SKL § 8 X (oplysninger om valuta-udlændinges opsparing af hensyn til EU's rentebeskatningsdirektiv),
  • afgives identifikationsoplysningerne om formanden for selskabets bestyrelse eller en anden person, der er berettiget til at handle på vegne af den, hvorom indberetning skal foretages.

Se indberetningsbekendtgørelsens § 4, stk. 2.

Afklaring af retsforhold, der bestemmer, hvem indberetningen skal foretages om

  • Hvis det ikke kan afklares ved etableringen af et retsforhold, hvorom indberetning skal foretages, hvem indberetningen skal foretages om,
  • afgives identifikationsoplysningerne efter indberetningsbekendtgørelsens § 4, stk. 1 og 2, om den, som den indberetningspligtige har etableret retsforholdet med.

Når det så er blevet endeligt afklaret, hvem indberetningen skal foretages om, afgives identifikationsoplysningerne om denne.

Se indberetningsbekendtgørelsens § 4, stk. 3.

Tidsfrist for at meddele om ændringer om identifikationsoplysninger  

Den, hvorom indberetning skal foretages, skal underrette den indberetningspligtige om ændringer i de afgivne identifikationsoplysninger inden for 1 måned efter, at ændringen er sket.

Se indberetningsbekendtgørelsens § 4, stk. 4.

Krav til legitimation, når der afgives identifikationsoplysninger  

Når der afgives identifikationsoplysninger af hensyn til en eller flere indberetningspligter, skal der forevises den fornødne legitimation.

Se indberetningsbekendtgørelsens § 4, stk. 5.

SKATs meddelelse af oplysninger af hensyn til opfyldelsen af indberetningspligten

Den indberetningspligtige kan skriftligt ansøge SKAT om at få meddelt de identifikationsoplysninger, der er nødvendige for, at den indberetningspligtige kan opfylde indberetningspligten efter SKL (skattekontrolloven) § 8 B, § 8 F, § 8 H, § 8 P, § 8 Q, § 8 S, § 8 T og § 8 U.

I praksis er der typisk tale om oplysninger af hensyn til den nødvendige identifikation af en eller flere skattepligtige i form af dennes eller disses cpr-nr., cvr-nr. eller SE-nr.   

Hvis en indberetningspligtig således ansøger SKAT om at få meddelt oplysninger af hensyn til opfyldelsen af indberetningspligten, skal den indberetningspligtige betale et gebyr til SKAT for fremskaffelsen af oplysningerne.

Se SKL (skattekontrolloven) § 8 K.

Gebyrerne er beløbsmæssigt fastsat til:

  1. For identifikation, uden anvendelse af EDB, af den individkreds, der søges oplysning om, betales et grundgebyr på 440 kr., der samtidig dækker forespørgsler på op til 10 individer, og 35 kr. for hvert individ derudover.
  2. For identifikation, med anvendelse af EDB, af den individkreds, der søges oplysning om, betales et grundgebyr på 3.450 kr., der samtidig dækker forespørgsler på op til 500 individer, og 6,25 kr. for hvert påbegyndt 50 individer derudover.

Se indberetningsbekendtgørelsens § 4, stk. 6.

Bemærk

Der må kun udleveres personoplysninger om den person, der skal indberettes om, hvis den indberetningspligtige efter særskilt henvendelse ikke har fået de nødvendige oplysninger fra personen selv. Se lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger (persondataloven) §§ 7 og 8. 

Se afsnit A.A.6.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.