A.A.14.1.3 Frister for omgørelse
Indhold
Dette afsnit handler om, hvilke frister der gælder i forbindelse med anmodning om omgørelse efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 29.
Der er ikke fastsat særskilte frister for at anmode om omgørelse i SFL (skatteforvaltningsloven) § 29. Imidlertid vil en tilladelse til omgørelse altid være ensbetydende med, at der skal ske ændring af skatteansættelsen. Det indebærer, at det i stedet for bliver de almindelige genoptagelsesfrister, der sætter tidsgrænsen for udnyttelse muligheden for at bruge tilladelsen til omgørelse.
Hvis en tilladelse til omgørelse gøres gældende:
- Før udløbet af den ordinære ansættelsesfrist på 3 år og 4 måneder i SFL (skatteforvaltningsloven) § 26 stk.2, vil de afledte ændringer af skatteansættelsen kun afhænge af, om betingelserne for at kunne tillade omgørelse er opfyldt. Se afsnit A.A.8.2.1 Ordinær genoptagelse.
- Efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist, er grundlaget for de nødvendige ansættelsesændringer bestemmelsen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk.1, nr. 1 om ekstra ordinær ansættelse. Se afsnit A.A.8.2.2.1.2 Betingelser og A.A.8.2.2.2.2.1 Ændringer i privat- eller offentligt grundlag
Ved ekstra ordinær ansættelse skal omgørelse være gjort gældende inden 6 måneder efter, at SKAT og den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold der gør, at der anmodes om tilladelse til omgørelse. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 27 stk.2. Se også afsnit A.A.8.2.2.1.4 Reaktionsfristen og A.A.8.2.2.2.4 Reaktionsfristen.
Kundskabstidspunktet vil være det tidspunkt, hvor SKAT har gennemført den utilsigtede skatteansættelse.
Efter anmodning er der mulighed for dispensation for 6 måneders fristen. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 27 stk. 2 sidste punktum. Se også afsnit A.A.8.2.2.2.4 Reaktionsfristen.
Hvis ansættelsen påklages videre til næste klageinstans, løber 6 måneders fristen for at anmode om tilladelse fra det tidspunkt, hvor klage- eller domstolssagen er endeligt afsluttet.
SKAT har kompetence til at træffe afgørelse om såvel genoptagelse som omgørelse, herunder afgørelse om overholdelse af 6 måneders reaktionsfristen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 27 stk. 2.
Se også
For så vidt angår anmodninger indgivet inden 12. marts 2003, henvises til beskrivelsen i Processuelle Regler på Skats område 2010-1 afsnit O.1.
Læs også:




I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.





,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil