D.E.90 Venezuela | Bekendtgørelse nr. 34 af 4. december 2001 af DBO af 3. december 1998. DBO' en har virkning fra indkomståret 2002. Indholdsfortegnelse: Artikel 1: De af overenskomsten omfattede personer Artikel 2: De af overenskomsten omfattede skatter Artikel 3: Almindelige definitioner Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted Artikel 5: Fast driftssted Artikel 6: Indkomst af fast ejendom Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed Artikel 8: Skibs- og lufttransport Artikel 9: Forbundne foretagender Artikel 10: Udbytte Artikel 11: Renter Artiekl 12: Royalties og honorarer for teknisk bistand Artikel 13: Kapitalgevinster Artikel 14: Frit erhverv Artikel 15: Personligt arbejde i tjenesteforhold Artikel 16: Bestyrelseshonorarer Artikel 17: Kunstnere og sportsmænd Artikel 18: Pensioner og lignende betalinger Artikel 19: Offentligt hverv Artikel 20: Studerende og lærlinge Artikel 21: Undervisning og forskning Artikel 22: Virksomhed i forbindelse med forundersøgelser, efterforskning eller udvinding af kulbrinter Artikel 23: Andre indkomster Artikel 24: Ophævelse af dobbeltbeskatning Artikel 25: Ikke-diskriminering Artikel 26: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler Artikel 27: Udveksling af oplysninger Artikel 28: Bistand med inddrivelse Artikel 29: Medlemmer af diplomatiske repræsentationer og konsulære embeder Artikel 30: Territorial udvidelse Artikel 31: Ikrafttræden Artikel 32: Opsigelse Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis: |
Artikel 2 | DBO'en omfatter ikke formueskat. |
Artikel 3 | I artikel 3, stk. 1, litra g, defineres "international trafik" som enhver transport med skib eller luftfartøj, der anvendes af et foretagende i Danmark eller Venezuela, bortset fra tilfælde, hvor skibet eller luftfartøjet udelukkende anvendes mellem pladser i den anden stat. Virksomheden er her karakteriseret ud fra et hjemmehørende-kriterium, hvor OECD-modellens art. 3, stk. 1, litra e, istedet anvender kriteriet om ledelsens virkelige sæde. Den danske kontinentalsokkel er omfattet. |
Artikel 4 | For Venezuelas vedkommende omfatter udtrykket "hjemmehørende" enhver person, der er hjemmehørende i Venezuela og undergivet det venezuelanske territoriale skattesystem. Denne særlige regel har kun virkning for personer og reglen ophører, såfremt Venezuela ændrer det nuværende territorialprincip til globalindkomstprincippet. |
Artikel 5 | Ifølge art. 5, stk. 2, litra f, udgør også en forretning eller andet salgssted et fast driftssted. Efter dansk opfattelse er det ikke nogen større udvidelse af begrebet, da i hvert fald en permanent detailhandelsvirksomhed også uden tilføjelsen i forvejen anses for et fast driftssted. Efter art. 5, stk. 3, udgør en byggeplads, et anlægs-, montage- eller monteringsarbejde et fast driftssted, hvis det varer i en periode over 6 måneder. Art. 5, stk. 6, kommer fra FN-modellen. Hvis et forsikringsselskab, der er hjemmehørende i den ene stat (f.eks. Venezuela) opkræver præmier på den anden stats område eller forsikrer dér mod risici gennem en person, som ikke kan betegnes som uafhængig, jf. stk. 7, har det pågældende forsikringsselskab fast driftssted i den anden stat (forudsætningsvis Danmark). Dette gælder dog ikke genforsikring. |
Artikel 6 | I tilfælde, hvor ejerskab af aktier eller andre selskabsrettigheder i et selskab direkte eller indirekte berettiger ejeren af sådanne aktier eller selskabsrettigheder til at benytte fast ejendom, der tilhører selskabet, kan indkomsten fra direkte brug, udlejning eller anden benyttelse også beskattes i den stat, hvor ejendommen er beliggende. |
Artikel 7 | Art. 7 bygger overvejende på FN-modellen. Efter stk. 1 er udgangspunktet, at virksomheden skal beskattes i den stat, hvori den er hjemmehørende. Såfremt der udøves virksomhed gennem et fast driftssted i den anden stat, kan den del af fortjenesten, der kan henføres til dette faste driftssted, imidlertid beskattes i den anden stat (kildestaten). Fra FN-modellen er et litra b og et litra c tilføjet stk. 1, hvor disse tilføjelser er udtryk for den såkaldte "force of attraction"-teori. Med litra b og litra c har man også henført beskatningsretten til avance ved salg af varer af samme lignende art, som sælges gennem det faste driftssted, og beskatningsretten til overskud af anden erhvervsvirksomhed af samme eller lignende art, som den, der udøves i det faste driftssted, til kildestaten, medmindre det godtgøres, at dette salg af varer og/eller denne udøvelse af anden erhvervsvirksomhed ikke med rimelighed kunne være udøvet gennem det faste driftssted. I forbindelse med opgørelsen af det faste driftssteds skattepligtige indkomst er der i stk. 3 anført særlige begrænsninger for betalinger for immaterielle aktiver m.fl. |
Artikel 8 | Art. 8, stk. 1 anvender et hjemmehørende kriterium, hvilket er en afvigelse fra OECD-modellen, som henfører beskatningsretten til den stat, hvor foretagendet har sin virkelige ledelse. I henhold til kommentar nr. 10 til OECD-modellens art. 8, stk. 1, falder fortjeneste, som et foretagende, der driver international trafik, opnår ved containerleasing af supplerende eller lejlighedsvis karakter i forhold til dets internationale skibs- og luftfartsvirksomhed, inden for denne bestemmelses anvendelsesområde. Ifølge DBO'en kan indkomst fra brug, rådighedsstillelse og udlejning af containere, der anvendes til transport af varer, kun beskattes i hjemmehørende staten, dog forudsat, at aktiviteten kun er knyttet til driften af skibe eller luftfartøjer. Bestemmelsen i DBO'en rækker således videre end OECD-modellen, idet den medtager enhver fortjeneste fra containerdrift, uanset om den kan betegnes som supplerende/lejlighedsvis. Med reglen opnås, at indkomst fra containervirksomhed beskattes på samme måde som anden form for indkomst fra international transportvirksomhed. Stk. 5 indeholder en særlig anti-misbrugsbestemmelse, der er medtaget efter dansk ønske. Baggrunden for bestemmelsen er den, at Venezuela delvis anvender territorialprincippet. |
Artikel 10 | Udbytte kan beskattes såvel i den stat, hvor udbyttemodtageren er hjemmehørende, som i kildestaten (det udbyttebetalende selskabs hjemstat). Kildestaten kan indeholde en udbytteskat på 5 pct. i moder-/datterselskabsforhold. Forudsætning herfor er, moderselskabet har ejet mindst 25 pct. af aktiekapitalen i datterselskabet (det udbyttebetalende selskab) i en periode på mindst 12 måneder forud for det tidspunkt, hvor udbyttet fastsættes. I alle andre tilfælde kan kildestaten indeholde 15 pct. i udbytteskat. Ifølge protokollen er der enighed mellem Danmark og Venezuela om, at der alene indeholdes 5 pct. i venezuelansk udbytteskat af udbytter, der udbetales fra venezuelanske selskaber til Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene. På dansk foranledning er i stk. 6 indsat en bestemmelse, som fastslår, at såfremt kildestaten har opkrævet kildeskat med et højere beløb end DBO'en giver mulighed for, skal den for meget indeholdte skat tilbagesøges inden 3 år efter udgangen af det kalenderår, hvor skatten er blevet opkrævet/indeholdt. Refusionen skal udbetales inden 6 måneder efter modtagelse af ansøgningen, medmindre begge stater er enige om, at den foreviste dokumentation ikke har været tilstrækkelig. Stk. 7 er en anti-misbrugsbestemmelse, som foreskriver, at de særlige lave indeholdelsessatser i stk. 2 ikke skal finde anvendelse, såfremt hovedformålene med erhvervelsen af aktierne m.v. har været at drage nytte af DBO'en. |
Artikel 11 | Beskatningsretten til renter tilkommer som udgangspunkt bopælsstaten. Kildestaten har imidlertid også en begrænset ret til at kildebeskatte renter. Kildebeskatningen kan højest udgøre 5 pct. Kildestaten har dog ikke ret til at indeholde kildeskat i de situationer, hvor modtageren eller betaleren af rentebeløbene enten er staten, centralbanken eller en regional/kommunal myndighed, eller alternativt hvor renten betales for et lån, der er ydet eller garanteret af en finansiel institution af offentligretlig karakter med det formål at fremme eksport og udvikling. Med begrebet "agiobeløb" i stk. 4, menes det beløb, hvormed kursværdien af et værdipapir overstiger dets nominelle værdi. I stk. 8 er indsat en anti-misbrugsbestemmelse, som fastslår, at artiklen ikke skal finde anvendelse, hvis hovedformålet eller et af hovedformålene, hos enhver person med tilknytning til stiftelsen eller overdragelsen af den gældsfordring, som ligger til grund for betaling af renten, er at drage fordel af art. 11. |
Artikel 12 | Bestemmelsen er udvidet i forhold til OECD-modellen, idet også honorarer for teknisk bistand er medtaget.
Stk. 3 og 4 definerer indholdet af begreberne. Stk. 4, der definerer royalties, og i øvrigt svarer til OECD-modellens art. 12, stk. 3, har ikke medtaget sætningen "...retten til at anvende industrielt, kommercielt eller videnskabeligt udstyr", og dermed vil bl.a. leasingbetalinger ikke kunne beskattes som royalties. Der er en delt beskatningsret til royalties mellem kildestaten og bopælsstaten. Kildestaten må, forudsat at den har intern hjemmel, pålægge royalties en bruttoskat på 10 pct. og honorarer for teknisk bistand en bruttoskat på 5 pct. På tidspunktet for underskrivelsen af aftalen mellem Danmark og Venezuela blev beskatningsgrundlaget for teknisk bistand ydet i Venezuela opgjort som 30 pct. af honoraret, og af dette beskatningsgrundlag beregnedes 5 pct., reelt svarende til 1,5 pct. af bruttohonoraret. I protokollen er det fastslået, at denne grænse (1,5 pct.) ikke fremover vil kunne overskrides i relation til DBO'en. Stk. 7 er en anti-misbrugsbestemmelse, som foreskriver at bestemmelserne i artiklen ikke skal finde anvendelse, såfremt det var hovedformålet eller et af hoveformålene hos enhver person, der medvirkede til stiftelsen eller overdragelsen af de rettigheder, som ligger til grund for udbetalingen af royaltybeløbet, at drage fordel af denne artikel ved hjælp af denne stiftelse eller overdragelse. |
Artikel 13 | Kildestaten har beskatningsretten til fortjeneste ved salg af fast ejendom beliggende i kildestaten, Dette gælder også ved salg af aktier eller andre rettigheder i et selskab (i den anden stat), hvis aktiver hovedsageligt, direkte eller indirekte, består af fast ejendom eller rettigheder i fast ejendom (i kildestaten). Bestemmelsen findes i FN-modellen. Uden denne bestemmelse ville avancen ved afståelse af også denne type aktier blive beskattet i bopælsstaten. Bestemmelsen har tidligere været uden betydning for ejendomme/selskaber i Danmark, men efter afgørelsen refereret i TfS 2002,80 har den relevans. |
Artikel 14 | Det bemærkes, at art. 14 er udgået af OECD-modellen fra år 2000 med den begrundelse, at der aldrig har været tilstræbt forskel mellem begrebet "fast sted" efter art. 14 og "fast driftssted" efter art. 5. Artiklens stk. 1, litra a, svarer til den tidligere OECD-models art. 14, stk. 1, mens stk. 1, litra b stammer fra FN-modellen. Beskatningsretten er som udgangspunkt tillagt bopælsstaten. Kildestaten tillægges beskatningsretten, såfremt det liberale erhverv udøves gennem et såkaldt "fast sted", eller hvis den pågældende opholder sig i staten (kildestaten) i en periode eller i perioder, der tilsammen overstiger 183 dage inden for enhver 12-måneders periode. I begge tilfælde gælder, at kildestaten kun kan beskatte en så stor del af indkomsten, der kan henføres til henholdsvis det faste sted og den udøvede virksomhed. Begrebet "fast sted" er ikke defineret i DBO'en. |
Artikel 15 | Efter stk. 3 kan løn optjent ved arbejde om bord på et skib eller et fly, der anvendes i international trafik, kun beskattes i den stat, hvor foretagendet er hjemmehørende. Det er en afvigelse fra OECD-modellen, der taler om den stat, hvori foretagendet har sin virkelige ledelse. Stk. 4 indeholder en særbestemmelse om, at ansatte i SAS, der er hjemmehørende i Danmark, kun kan beskattes her. |
Artikel 17 | En stat kan ikke beskatte, hvis personens besøg i den pågældende stat i væsentlig omfang er støttet af offentlige midler fra den anden stat. Vederlaget kan da alene beskattes i den stat, hvor personen er hjemmehørende. |
Artikel 18 | Bestemmelsen omhandler pensioner, der står i forbindelse med et tidligere privat tjenesteforhold. Private pensioner oprettet uden for tjenesteforhold er omfattet af art. 23. Offentlige pensioner, der står i forbindelse med et tidligere offentligt tjenesteforhold er omtalt i art. 19, stk. 2, mens andre former for offentlige pensioner/sociale ydelser er omfattet af art. 23. Bopælsstaten er tillagt beskatningsretten til pensioner, der står i forbindelse med et tidligere privat tjenesteforhold. Der kan f.eks. være tale om ratepensioner eller ATP, hvorimod kapitalpensioner afgiftsberigtiges endeligt her i landet ved udbetaling med en 40 pct.'s afgift, der ikke er omfattet af DBO'en. I henhold til stk. 2, kan også kildestaten beskatte sådanne pensioner, hvis udbetalingen foretages af en person, en virksomhed eller et fast driftssted, der er hjemmehørende i kildestaten. Bestemmelsen stammer fra FN-modellen. Udbetales f.eks. ATP til en person bosiddende i Venezuela, er der med art. 18, stk. 2, tillagt Danmark en kildestatsbeskatning. Det bemærkes, at udenlandske pensioner ikke beskattes i Venezuela i kraft af anvendelsen af territorialprincippet. |
Artikel 20 | Den studerende/lærlingen har i henhold til stk. 2 mulighed for at opnå skattefrihed for indtægter optjent her i landet, såfremt indtægterne er et nødvendigt supplement til de midler vedkommende i øvrigt har til rådighed til sit underhold. For indkomståret 2011 udgør beløbet 42.900 kr. Studerende, der har påbegyndt studieophold i Danmark før 1. januar 2011, er berettiget til fortsat at anvende fradraget for 2010, 71.000 kr., så længe betingelserne herfor er opfyldt. Fradraget gives i personlig indkomst optjent under studieopholdet før beregning af arbejdsmarkedsbidrag og kan ikke være større end denne indkomst. Fradraget reduceres med beløb, der modtages til den studerendes underhold, undervisning og uddannelse, og som ikke beskattes her. Fradraget reduceres endvidere med skattefrie stipendier, men derimod ikke med skattepligtige stipendier, der modtages fra Danmark. Hvis der tages fradrag efter rejsereglerne i ligningsloven § 9 A, modregnes det samme beløb i gæstestuderendefradraget. Fradraget begrænses ikke af øvrige ligningsmæssige fradrag eller personfradraget. Se SKM2010.708.SKAT. |
Artikel 21 | Artiklen findes ikke i OECD-modellen, men den findes i en del af de DBO'er Danmark har indgået. Efter artiklen kan gæstelærere fra Venezuela opholde sig i Danmark (eller omvendt) i op til to år uden at blive beskattet her af forsknings/undervisningshonoraret. Opholdet skal som anført være midlertidigt. Såfremt det allerede fra starten er klart, at opholdet vil overstige de to år, gælder bestemmelsen ikke. Fritagelsen omfatter ikke tilfælde, hvor en forskning hovedsageligt er til fordel for private personer/virksomheder. Det er en betingelse for at anvende bestemmelsen, at gæstelæreren er inviteret enten af regeringen eller af et universitet eller anden læreanstalt, der er godkendt af den behørige uddannelsesmyndighed i denne stat. |
Artikel 22 | En lignende artikel findes ikke i modeloverenskomsten Selve udvindingen af naturforekomster udgør efter OECD-modellens art. 5, stk. 2, litra f, altid et fast driftssted. Derimod findes der ikke i modellen nogen særregler for, hvornår forundersøgelses- og efterforskningsvirksomhed udgør et fast driftssted. Efter intern dansk lovgivning udgør sådanne aktiviteter et fast driftssted allerede fra første dag, og med henblik på at sikre, at kildestaten får adgang til at beskatte disse aktiviteter på et tidligt tidspunkt, er art. 22 indsat. Efter art. 22, stk. 1, er udgangspunktet herefter det, at virksomhed udøvet i forbindelse med forundersøgelser, efterforskning eller udvinding af kulbrinteforekomster skal udgøre et fast driftssted. Overenskomsten kvalificerer således et fast driftssted allerede fra forundersøgelsesfasen. Det bemærkes, at i henhold til art. 3 omfattes den del af kontinentalsoklen, hvor Danmark udøver suverænitetsrettigheder, udtrykkeligt af overenskomsten. Bestemmelsen i stk. 1 modificeres dog af stk. 2 og 3. Efter stk. 2 vil der ikke blive statueret fast driftssted, såfremt den pågældende aktivitet udøves i en eller flere perioder, der sammenlagt ikke overstiger 30 dage inden for enhver 12-måneders periode. I sidste punktum er der indsat en anti-misbrugsbestemmelse rettet imod forbundne foretagenders kulbrinteaktiviteter. Hvis aktiviteten udelukkende består i boreplatform-virksomhed, bliver der dog først fast driftssted, når virksomheden strækker sig over 6 måneder inden for en 12-måneders periode. Der er indsat en anti-misbrugsbestemmelse rettet imod forbundne foretagenders boreplatformvirksomhed. |
Artikel 23 | Art. 23 svarer til FN-modellens art. 21, stk. 3. Efter artiklen kan begge stater beskatte "andre indkomster" såvel i kraft af en bopælsstatus som i kraft af en kildestatsstatus. Det betyder for Danmarks vedkommende, at folkepensioner, alle andre offentlige sikringsydelser og private pensioner uden forbindelse til tidligere tjenesteforhold udbetalt fra Danmark til personer hjemmehørende i Venezuela (Danmark kildestat) beksattes her med intern hjemmel i KSL (kildeskatteloven) § 2. |
Artikel 24 | Danmark lemper som udgangspunkt efter creditmetoden, men i enkelte situationer anvendes eksemptionsmetoden med progressionsforbehold. Den danske lempelse sker uden hensyntagen til betalt/fremført business Assets Tax (BAT) i Venezuela. Er den skattepligtige hjemmehørende i Venezuela, lemper Venezuela efter eksemptionsmetoden for så vidt angår indkomst beskattet efter territorialprincippet. For så vidt angår indkomst beskattet efter globalindkomstprincippet lemper Venezuela efter creditmetoden. Det bemærkes, at de venezuelandske fragtskatter for danske rederiers vedkommende bortfalder samtidig med denne overenskomsts ikrafttræden. |
Artikel 28 | Artiklen findes ikke i OECD-modellen. Den er indsat på dansk foranledning. Artiklen omfatter såvel bistand med inddrivelse af skyldige skattekrav, der er endelige, i den forstand, at de af lovgivningsmæssige årsager, hverken kan påklages til anden/højere administrativ enhed eller indbringes for en domstol, som bistand med sikring af skattekrav, der er genstand for anke eller andre retshandlinger. For hver af staterne gælder det, at den ene stats skattekrav i henhold til denne artikel skal inddrives i overensstemmelse med de regler, som finder anvendelse for den anden stats skattekrav, og at inddrivelsen skal accepteres af myndighederne i den anden stat. Også i tilfælde, hvor der fortsat er tvist om (størrelsen af) et skattekrav, og denne tvist er under behandling i et anke- eller domstolssystem, kan den ene stat anmode den anden stat om at sikre den førstnævnte stats forventelige krav. Også her gælder, at der dels skal ske en godkendelse af iværksættelse af anmodningen fra den kompetente myndighed i den stat, hvor debitor bor, og dels skal sikringen da ske efter de regler, som er gældende for denne stats egne skatter. Begrebet "skatter" omfatter i denne artikel såvel det egentlige skattekrav som renterne heraf og eventuelle bøder i forbindelse med sådanne skatter. |
|