Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-2
<< indholdsfortegnelse >>

D.E.84 Tyrkiet

Bekendtgørelse nr. 129 af 14. december 1993 af DBO af 30. maj 1991. DBO´en har virkning fra 1. januar 1991.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO'en omfattede personer
Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter
Artikel 3: Almindelige definitioner
Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted
Artikel 5: Fast driftssted
Artikel 6: Indkomst af fast ejendom
Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed
Artikel 8: Skibsfart, luftfart og vejtransport
Artikel 9: Indbyrdes forbundne foretagender
Artikel 10: Udbytte
Artikel 11: Renter
Artikel 12: Royalties
Artikel 13: Kapitalgevinster
Artikel 14: Frit erhverv
Artikel 15: Personligt arbejde i tjenesteforhold
Artikel 16: Bestyrelseshonorarer
Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk
Artikel 18: Pensioner, livrenter og lignende ydelser
Artikel 19: Offentlige hverv
Artikel 20: Lærere og studerende
Artikel 21: Andre indkomster
Artikel 22: Metoder til ophævelse af dobbeltbeskatning
Artikel 23: Ikke-diskriminering
Artikel 24: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler
Artikel 25: Udveksling af oplysninger
Artikel 26: Administrativ bistand
Artikel 27: Medlemmer af diplomatiske og konsulære repræsentationer
Artikel 28: Territorial udvidelse
Artikel 29: Ikrafttræden
Artikel 30: Opsigelse

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis:

Artikel 3Begge staters kontinentalsokkel er omfattet.

Artikel 4»Lovmæssige hovedkontor« henviser til den tyrkiske handelslovgivning, jf. artikel 3, stk. 1, litra f.

Artikel 5Bygnings-, anlægs-, samle- eller monteringsarbejde udgør et fast driftssted, hvis det varer mere end 6 måneder.

Fast driftssted foreligger endvidere, hvor et foretagende i en stat har en »afhængig« repræsentant, der i den anden stat har, og sædvanligvis udøver, en fuldmagt til at indgå aftale i foretagendets navn, samt hvor repræsentanten, uden at have en sådan fuldmagt, sædvanligvis opretholder et varelager i denne anden stat, hvorfra han regelmæssigt leverer varer på foretagendets vegne.

Artikel 6Fiskepladser, især i Tyrkiets økonomiske zone i Sortehavet, omfattes efter bestemmelsen i stk. 2, af definitionen af fast ejendom.

Artikel 8Fortjeneste ved skibsvirksomhed i international trafik kan også kildelandsbeskattes, men det pålignede beløb skal nedsættes, så det svarer til 50 pct. af skatten.

Artiklen omfatter også fortjeneste ved brug, rådighedsstillelse eller udleje af containere.

Fortjeneste ved luftfartsvirksomhed og transport med køretøjer i international trafik, kan kun beskattes i den stat, hvori foretagendet er hjemmehørende.

Danmark har beskatningsretten til den danske andel af SAS' fortjeneste.

Artikel 10Kildestaten kan beskatte udbytte med 15 pct. i moder/datterselskabsforhold og med 20 pct. i andre tilfælde. If. stk. 4 kan et fast driftssted pålægges en yderligere »udbytteskat« på 7,5 pct. af overskud efter skat, jf. artikel 7.

Artikel 11Kildestaten kan beskatte renter med højst 15 pct.

Renter, der betales til regeringen, Den Tyrkiske Centralbank (Türkiske Cumhuriyet Merkez Bankasi) eller til Danmarks Nationalbank, er fritaget for beskatning i kildestaten.

Renter af betaling i en aftalt periode, i forbindelse med salg af varer eller udstyr af industriel kommerciel eller videnskabelig art, er fritaget for kildelandsbeskatning.

Artikel 12Kildestaten har beskatningsret til royalties med 10 pct.

Definitionen af royalties er udvidet til også at omfatte salg af ophørsrettigheder som nævnt i artiklen samt betaling for anvendelsen af, eller retten til at anvende industrielt, kommercielt eller videnskabeligt udstyr.

Ifølge protokollens pkt. 4 skal bestemmelsen vedrørende betaling af enhver art, der modtages som vederlag for salg af formuegoder, finde anvendelse, medmindre det kan bevises, at den omhandlede betaling er vederlag for en reel overdragelse af de omhandlede formuegoder. I sådanne tilfælde finder bestemmelserne i artikel 13 anvendelse.

Artikel 13Fortjeneste ved salg af andre formuegoder end fast ejendom, rørlig formue, der udgør en del af erhvervsformuen i et fast driftssted eller et fast sted, skibe, luftfartøjer eller køretøjer til vejtransport, kan beskattes i kildestaten, såfremt perioden mellem erhvervelse og afståelse ikke overstiger et år.

Artikel 14Frit erhverv kan beskattes i arbejdsstaten, såfremt opholdet varer mindst 183 dage inden for en sammenhængende 12-månedersperiode.

Indkomst ved frit erhverv, herunder arbejde som tilsynsførende eller andet arbejde af lignende art, der oppebæres af en virksomhed i en af staterne, kan beskattes i arbejdsstaten, hvis:

  • virksomheden enten har et fast driftssted i den anden stat, eller
  • arbejdsperioden varer mindst 183 dage inden for en sammenhængende 12-måneders periode.

Virksomheden kan i disse tilfælde i stedet vælge at blive beskattet i overensstemmelse med artikel 7.

Artikel 15183-dages-reglen anvendes i forhold til kalenderåret. Vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, som udføres i forbindelse med et køretøj til vejtransport, der anvendes i international trafik af et foretagende i en af de kontraherende stater, beskattes i denne stat. Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har optjent ved arbejde om bord på et af SAS' luftfartøjer i international trafik.

Gage, løn og andet lignende vederlag, der oppebæres af en statsborger i én stat for arbejde udført i den anden stat gennem et fast driftssted tilhørende et luftfartsselskab eller luftfartskonsortium i den førstnævnte stat, kan kun beskattes i den stat, hvori han er statsborger.

Hvis den stat, i hvilken personen er statsborger, ifølge sin lovgivning ikke kan beskatte betalingerne, kan sådanne betalinger kun beskattes i den stat, hvori arbejdet er udført.

Artikel 17Kunstnere og sportsfolk beskattes ikke i kildestaten, såfremt besøget i væsentligt omfang understøttes af offentlige midler fra bopælsstaten, dens politiske underafdelinger eller lokale myndigheder.

Artikel 18Artiklen vedrører også pensioner, vederlag, udbetalinger og lignende ydelser, der udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning.

Kildestaten har beskatningsretten. Skatten skal dog nedsættes med et beløb svarende til 50 pct. af denne skat.

Såfremt ydelserne alene består af pensioner, vederlag, udbetalinger og lignende ydelser, der udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning, er disse fritaget for skat i kildestaten.

Artikel 19Vederlag og pensioner kan kun beskattes i kildestaten. Heraf følger blandt andet, at lokalt ansat personale ved den tyrkiske ambassade i Danmark kun kan beskattes i Tyrkiet.

Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17.

Artikel 20Skattefritagelsen for studerende, erhvervspraktikanter mfl. omfatter også indkomst for personligt arbejde, såfremt dette står i forbindelse med studiet eller uddannelsen, dog højst med et beløb, der svarer til, hvad der er nødvendigt for den studerendes underhold.

For indkomståret 2011 udgør beløbet 42.900 kr. Studerende, der har påbegyndt studieophold i Danmark før 1. januar 2011, er berettiget til fortsat at anvende fradraget for 2010, 71.000 kr., så længe betingelserne herfor er opfyldt.

Fradraget gives i personlig indkomst optjent under studieopholdet før beregning af arbejdsmarkedsbidrag og kan ikke være større end denne indkomst. Fradraget reduceres med beløb, der modtages til den studerendes underhold, undervisning og uddannelse, og som ikke beskattes her. Fradraget reduceres endvidere med skattefrie stipendier, men derimod ikke med skattepligtige stipendier, der modtages fra Danmark. Hvis der tages fradrag efter rejsereglerne i ligningsloven § 9 A, modregnes det samme beløb i gæstestuderendefradraget. Fradraget begrænses ikke af øvrige ligningsmæssige fradrag eller personfradraget. Se SKM2010.708.SKAT.

Artiklen indeholder endvidere en »professorregel« i forbindelse med undervisning eller videnskabelig forskning i op til 2 år. Fritagelse gælder vederlag for undervisning og forskning, forudsat at disse beløb hidrører fra kilder uden for opholdsstaten. Reglen finder ikke anvendelse på forskning, der ikke drives i almenvellets interesse, men hovedsagelig til privat fordel for en eller flere bestemte personer.

Artikel 21Indkomster, som ikke udtrykkeligt er nævnt i DBO'en, kan beskattes i kildestaten.

Indkomst, der ikke hidrører fra nogen af de to kontraherende stater, kan kun beskattes i den stat, hvor den person, der modtager indkomsten, er hjemmehørende.

Artikel 22Indkomst, der ifølge DBO'en kan beskattes i Tyrkiet, lempes i Danmark efter creditmetoden. Indkomst, der kun kan beskattes i Tyrkiet, kan medregnes til beskatningsgrundlaget i Danmark, og der skal gives exemption med progressionsforbehold.

Danmark skal indrømme matching-credit, såfremt skatten i Tyrkiet nedsættes eller bortfalder i forbindelse med foranstaltninger til fremme af den økonomiske udvikling.

Der skal ikke indrømmes credit vedrørende udbytte, renter eller royalties med en større procentsats, end der er fastsat i henholdsvis artikel 10, 11 eller 12.

En eventuel lavere tyrkisk skattesats for udbytte, renter og royalties for begrænset skattepligtige, er dog et maksimum for den credit, der skal indrømmes.

Artikel 26Artiklen indeholder bestemmelser om bistand til forkyndelse og opkrævning af skatter, der er omfattet af artikel 2.

Artikel 27Diplomater i den anden stat, eller i en tredje stat, skal anses for hjemmehørende i den stat, de er blevet udsendt af, hvis de dér er undergivet samme skattemæssige forpligtelser med hensyn til beskatning af hele indkomsten, som personer, der er hjemmehørende i udsendelsesstaten, og diplomaten, ifølge folkerettens bestemmelser, er skattefritaget i modtagerstaten af indkomst uden for denne stat.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.