Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-2
<< indholdsfortegnelse >>

D.E.83 Tunesien

Bekendtgørelse nr. 78 af 29. juli 1981 af DBO af 5. februar 1981. Skd.cirkulære nr. 23 af 26. februar 1982 (vejledning).

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO'en omfattede personer
Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter
Artikel 3: Almindelige definitioner
Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted
Artikel 5: Fast driftssted
Artikel 6: Indkomst af fast ejendom
Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed
Artikel 8: Skibs- og luftfart
Artikel 9: Indbyrdes forbundne foretagender
Artikel 10: Udbytte
Artikel 11: Renter
Artikel 12: Royalties
Artikel 13: Kapitalgevinster
Artikel 14: Frit erhverv
Artikel 15: Personligt arbejde i tjenesteforhold
Artikel 16: Bestyrelseshonorarer
Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk
Artikel 18: Pensioner
Artikel 19: Offentlige hverv
Artikel 20: Studerende
Artikel 21: Andre indkomster
Artikel 22: Formue
Artikel 23: Ophævelse af dobbeltbeskatning
Artikel 24: Ikke-diskriminering
Artikel 25: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler
Artikel 26: Udveksling af oplysninger
Artikel 27: Personer ansat ved diplomatiske og konsulære repræsentationer
Artikel 28: Territorial udvidelse
Artikel 29: Ikrafttræden
Artikel 30: Opsigelse

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis:

Artikel 3Den danske kontinentalsokkel er omfattet af DBO'en.

Artikel 5Et lager, en forretning eller lignende til oplagring af varer tilhørende en virksomhed, udgør et fast driftssted, såfremt der derfra udleveres varer til opfyldelse af ordrer, og såfremt virksomheden forvaltes af en ansat, eller af en repræsentant for virksomheden, eller lager opretholdes af en person i førstnævnte stat, som regelmæssigt fra lageret udleverer varer i foretagendets navn eller for foretagendets regning.

Et bygningsarbejde, midlertidigt monteringsarbejde eller tilsyn, udgør et fast driftssted efter 6 måneders varighed.

Såfremt det midlertidige monteringsarbejde eller tilsyn følges af salg af maskiner eller redskaber og omkostningerne ved arbejdet overstiger 10 pct. af prisen på maskinerne/redskaberne, er der tale om et fast driftssted efter blot 3 måneders varighed af arbejdet.

Et forsikringsselskab anses for at have fast driftssted i en stat, hvis det opkræver præmier dér eller dækker risici dér gennem en repræsentant, som ikke er en uafhængig repræsentant (dvs. ikke er en uafhængig repræsentant eller lignende, der handler inden for rammerne af sin sædvanlige erhvervsvirksomhed).

Artikel 7Licensbetalinger til hovedvirksomheden (eller til andre faste driftssteder af foretagendet), samt visse renter og provisioner, kan ikke fradrages ved opgørelsen af driftsstedets virksomhed.

En interessents andel i fortjeneste fra et foretagende, der er etableret som »sociètè de fait« eller som »stille selskab« (»association en participation«), kan kun beskattes i den stat, hvor foretagendet har et fast driftssted.

Artikel 8Danmark har beskatningsretten til den danske andel af fortjenesten, som oppebæres af SAS.

Artikel 10Kildelandet har beskatningsret til udbytte med 15 pct. Der gælder ingen særregel i moder-/datterselskabsforhold.

Den stat, hvori et selskab har fast driftssted, kan med visse begrænsninger pålægge driftsstedets overskud en »udbytteskat« på højst 15 pct. ud over den selskabsskat, der er pålagt driftsstedets fortjeneste. Bestemmelsen vedrører den tunesiske beskatning af overskud fra et i Tunesien beliggende fast driftssted, når dette overskud overføres til driftsstedets danske selskab. Reglens praktisering i Tunesien er nærmere angivet i artiklen.

Artikel 11Kildelandet har beskatningsret til renter med 12 pct.

Reglen gælder ikke renter af lån, som ydes til den tunesiske stat af den danske stat mv.

Renter af lån mv. ydet af Industrialiseringsfonden for Udviklingslande, eller tilsvarende fonds, kan heller ikke beskattes i Tunesien.

Artikel 12Kildelandet har beskatningsret til royalties med 15 pct.

Betalinger for tekniske og økonomiske undersøgelser og for optagelser til brug for radio- og fjernsynsudsendelser er omfattet.

Artikel 14Såfremt en person opholder sig i kildestaten i en eller flere perioder, der tilsammen overstiger 183 dage i et skatteår, har kildestaten også beskatningsret til den indkomst, der kan henføres til opholdet i kildestaten, selv om der ikke foreligger fast sted.

Artikel 15183-dages-reglen anvendes i forhold til kalenderåret. Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har optjent ved arbejde om bord på et af SAS' luftfartøjer i international trafik.

Artikel 16Vederlag for medlemskab af tilsynsråd for et selskab kan beskattes, hvor selskabet er hjemmehørende.

Artikel 19Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17.

Artikel 20Vederlag, der anses for nødvendigt for en studerendes underhold eller studium, er fritaget for beskatning i arbejdsstaten i en periode på maksimalt 5 år.

For indkomståret 2011 udgør beløbet 42.900 kr. Studerende, der har påbegyndt studieophold i Danmark før 1. januar 2011, er berettiget til fortsat at anvende fradraget for 2010, 71.000 kr., så længe betingelserne herfor er opfyldt.

Fradraget gives i personlig indkomst optjent under studieopholdet før beregning af arbejdsmarkedsbidrag og kan ikke være større end denne indkomst. Fradraget reduceres med beløb, der modtages til den studerendes underhold, undervisning og uddannelse, og som ikke beskattes her. Fradraget reduceres endvidere med skattefrie stipendier, men derimod ikke med skattepligtige stipendier, der modtages fra Danmark. Hvis der tages fradrag efter rejsereglerne i ligningsloven § 9 A, modregnes det samme beløb i gæstestuderendefradraget. Fradraget begrænses ikke af øvrige ligningsmæssige fradrag eller personfradraget. Se SKM2010.708.SKAT.

Størrelsen af det nødvendige beløb, der kan tjenes skattefrit ved lønarbejde, formindskes med beløb, der er omfattet af artiklens stk. 1.

Artikel 21Sociale pensioner og livrenter er ikke særskilt nævnt i DBO'en og beskattes derfor i bopælslandet.

Artikel 23Dobbeltbeskatning ophæves som hovedregel ved creditmetoden.

Dog gives der ny exemption for vederlag i form af en interessents andel i et fast driftssted (artikel 7, stk. 8) samt for vederlag ved offentligt hverv (artikel 19).

Endvidere er der tale om matching credit. Reglen finder anvendelse for så vidt angår tunesiske skatter, for hvilke der for et begrænset tidsrum indrømmes fritagelse eller nedsættelse i medfør af tunesisk lovgivning vedrørende foranstaltninger til fremme af investeringer. En liste over de love, hvor dette er tilfældet, er opregnet i protokollen til DBO''''en.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.