Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-2
<< indholdsfortegnelse >>

D.E.62 Polen

Bekendtgørelse nr. 2 af 9. januar 2003 af DBO af 6. december 2001. Overenskomsten trådte i medfør af artikel 28 i kraft den 31. december 2002 med virkning fra og med indkomståret 2003. Artikel 14, stk. 3, om beskatning af søfolk får virkning med tilbagevirkende kraft.

Bekendtgørelse nr. 65 af 21. december 2010 af protokol af 7. december 2009 til ændring af DBO mellem Danmark og Polen. Protokollen trådte i kraft den 25. november 2010 og har vikrning fra 1. januar 2011.

Polen har med virkning fra 1. oktober 1997 tiltrådt OECD og Europarådets konvention om administrativ bistand i skattesager TfS 1999, 196, og har med virkning fra 14. februar 2006 ophævet en reservation i relation til bistandskonventionen, jf. SKM2006.661.SKAT.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO'en omfattede personer.

Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter.

Artikel 3: Almindelige definitioner.

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted.

Artikel 5: Fast driftssted.

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom.

Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed.

Artikel 8: Fortjeneste ved international trafik.

Artikel 9: Forbundne foretagender.

Artikel 10: Udbytte.

Artikel 11: Renter.

Artikel 12: Royalties.

Artikel 13: Kapitalgevinster.

Artikel 14: Personligt arbejde i ansættelsesforhold.

Artikel 15: Bestyrelseshonorarer.

Artikel 16: Kunstnere og sportsfolk.

Artikel 17: Pensioner, sociale ydelser og lignende betalinger.

Artikel 18: Offentligt hverv.

Artikel 19: Studerende.

Artikel 20: Andre indkomster.

Artikel 21: Formue.

Artikel 22: Ophævelse af dobbeltbeskatning (ændret ved protokol af 7. december 2009).

Artikel 23: Ikke-diskriminering.

Artikel 24: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler.

Artikel 25: Udveksling af oplysninger (ændret ved protokol at 7. december 2009).

Artikel 26: Medlemmer af diplomatiske repræsentationer og konsulære embeder.

Artikel 27: Territorial udvidelse.

Artikel 28: Ikrafttræden.

Artikel 29: Opsigelse.

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 3International trafik omfatter foruden skibs- og lufttransport også transport med køretøjer.

Artikel 5Boreplatforme, anlæg eller skibe, der anvendes ved efterforskning efter naturforekomster - men ikke ved den efterfølgende udvinding af sådanne - udgør kun et fast driftssted, hvis arbejdet strækker sig over mere end 90 dage. Det er ikke muligt for forbundne foretagender at omgå dette ved at arrangere sig sådan, at det ene foretagende foretager efterforskning i f.eks. 60 dage, hvorefter det andet foretagende fortsætter arbejdet de følgende 60 dage. I sådanne tilfælde lægges perioderne sammen.

Artikel 8Artiklen omfatter i overensstemmelse med artikel 3 også drift med køretøjer. Artiklen omfatter desuden fortjeneste ved brug, rådighedsstillelse eller udleje af containere, der anvendes til transport af varer i international trafik, samt udstyr der anvendes til transport af containere.

Fortjeneste ved virksomhed, som oppebæres af den danske interessent i SAS, beskattes i Danmark.

Artikel 10Kildestaten kan ikke beskatte udbytter betalt af et datterselskab til et moderselskab, hvis moderselskabet ejer mindst 25 pct. af kapitalen i datterselskabet i en periode på mindst et år, og udbyttet udloddes inden for den periode, hvor moderselskabet ejer aktier i datterselskabet som anført.
Kildestaten kan højst beskatte udbytter med 5 pct., hvis den retmæssige ejer er en pensionskasse eller lignende institution, som er skattemæssigt godkendt i den anden stat. I alle andre tilfælde kan kildestaten højst beskatte med 15 pct.
Ansøgning om tilbagesøgning af for meget betalt udbytteskat skal indgives inden 3 år, og tilbagebetaling skal som hovedregel ske inden seks måneder derefter.

Artikel 11Renter kan beskattes i kildestaten med op til 5 pct., hvis den retmæssige ejer af renterne er hjemmehørende i den anden stat. Kildestaten kan dog ikke beskatte renter, når lån er ydet, sikret eller garanteret af en finansiel institution, som ejes eller kontrolleres af en kontraherende stat. Endvidere er renter i forbindelse med salg af industrielt, kommercielt og videnskabeligt udstyr på kredit fritaget for beskatning i kildestaten. Det samme gælder renter af statsobligationer og lignende samt renter af lån ydet direkte af en af de to stater.

Artikel 12Royalties kan beskattes i kildestaten med op til 5 pct., hvis den retmæssige ejer af royaltybeløbet er hjemmehørende i den anden stat. Definitionen af royalties er bredere end i modeloverenskomsten, idet begrebet også omfatter "anvendelse af eller retten til at anvende industrielt, kommercielt eller videnskabeligt udstyr". Det følger heraf, at royalties fra udleje/leasing af de pågældende aktiver er omfattet af overenskomstens royaltybegreb, hvor en sådan anvendelse normalt vil være omfattet af overenskomstens artikel 5 og 7. Danmark har ikke national hjemmel i KSL (kildeskatteloven) § 65 C, stk. 4, til at indeholde de 5 pct. i denne situation, idet det danske royaltybegreb ligesom OECD's royaltybegreb ikke omfatter en sådan anvendelse.

Artikel 13Danmark har beskatningsretten til den danske andel af fortjenesten, som erhverves af SAS.
I henhold til stk. 8 skal Polen respektere Danmarks ret til fraflytningsbeskatning vedrørende aktier.

Artikel 14183-dages-reglen anvendes i forhold til enhver 12-måneders periode, der begynder eller slutter i det pågældende skatteår.

Efter stk. 3 kan lønindkomst ved arbejde om bord på skibe i international trafik kun beskattes i den stat, hvor rederiets virkelige ledelse har sit sæde.

Artikel 16Kunstnere og sportsfolk beskattes ikke i den stat, hvor virksomheden udøves, hvis det er et led i kulturelt samarbejde betalt af den anden stat.

Artikel 17Sociale ydelser, f.eks. sociale pensioner, kan efter stk. 1 beskattes i kildestaten. Det samme gælder andre offentlige ydelser. Private pensioner og lignende vederlag kan efter stk. 2 som udgangspunkt kun beskattes i bopælsstaten. Dette gælder, hvad enten de pågældende pensioner eller vederlag har forbindelse med tidligere ansættelsesforhold eller ej. Dog gælder, at sådanne pensioner og vederlag også kan beskattes i kildestaten, hvis kildestaten i opsparingsfasen har givet fradrag for indbetalinger til pensionsordningen eller givet bortseelsesret for arbejdsgivers indbetaling af pensionsbidrag. Det præciseres i stk. 3 og stk. 4, at de ovennævnte bestemmelser for Danmarks vedkommende omhandler pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit I. For Polens vedkommende omfatter bestemmelserne de pensioner, som er nævnt i stk. 4, litra b.

Personer, der den 6. december 2001 var hjemmehørende i Polen, og som på dette tidspunkt modtog pensioner m.v. fra Danmark, får ikke ændret deres vilkår.

Artikel 22Lempelsesmetoden er almindelig credit. For indkomst, der kun kan beskattes i Polen, skal Danmark indrømme lempelse efter exemption med progressionsforbehold.

Artikel 25Danmark og Polen har den 23. oktober 2003 indgået en aftale om gensidig administrativ bistand i skattesager. Aftalen indeholder bestemmelser om bistand til udveksling af oplysninger i alle former, simultane revisioner, tilstedeværelse af udenlandske embedsmænd ved skatteundersøgelser og bistand til inddrivelse. Der er udarbejdet et særligt tillæg om simultane revisioner. Aftalen er offentliggjort på dansk i bek. nr. 1 af 13. februar 2004.

Artikel 28For Polens vedkommende har bestemmelserne i artikel 14, stk. 3, virkning for vederlag oppebåret af en person, som er hjemmehørende i Polen, forud for overenskomstens ikrafttræden.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.