Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-2
<< indholdsfortegnelse >>

D.E.13 Egypten

Bekendtgørelse nr. 49 af 24. april 1990 af DBO af 9. februar 1989.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO'en omfattede personer.

Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter.

Artikel 3: Almindelige definitioner.

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted.

Artikel 5: Fast driftssted.

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom.

Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed.

Artikel 8: Skibs- og luftfart.

Artikel 9: Indbyrdes forbundne foretagender.

Artikel 10: Udbytte.

Artikel 11: Renter.

Artikel 12: Royalties.

Artikel 13: Kapitalgevinster.

Artikel 14: Frit erhverv.

Artikel 15: Personligt arbejde i tjenesteforhold.

Artikel 16: Bestyrelseshonorar og vederlag til funktionærer i ledende direktørstillinger.

Artikel 17: Optrædende kunstnere og sportsfolk.

Artikel 18: Pensioner, sociale sikringsydelser, livrenter og underholdsbidrag.

Artikel 19: Offentlige hverv.

Artikel 20: Studerende og praktikanter.

Artikel 21: Professorer, lærere og forskere.

Artikel 22: Andre indkomster.

Artikel 23: Metoder til ophævelse af dobbeltbeskatning.

Artikel 24: Ikke-diskriminering.

Artikel 25: Fremgangsmåde ved indgåelse af gensidige aftaler.

Artikel 26: Udveksling af oplysninger.

Artikel 27: Diplomatiske og konsulære tjenestemænd.

Artikel 28: Forskellige bestemmelser.

Artikel 29: Territorial udvidelse.

Artikel 30: Ikrafttræden.

Artikel 31: Opsigelse.

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 3Begge landes kontinentalsokkel er omfattet af DBO''en.

Artikel 5Det er fremhævet i stk. 2, litra h, at lokaler og lagerbygninger, der benyttes som salgssteder, vil udgøre et fast driftssted. Dette er en præcisering af OECDs modeloverenskomst, jf. stk. 4 a og b, hvorefter sådanne lokaler ikke medfører fast driftssted, hvis de anvendes til oplagring, udstilling eller udlevering.

Efter stk. 3 vil et bygnings-, anlægs- eller monteringsarbejde kun udgøre et fast driftssted, hvis det varer mere end 6 måneder. Det samme gælder forundersøgelser og efterforskning af naturforekomster.

Artikel 6 og 7Fortjeneste, som stammer fra landbrug eller en plantage, der er beliggende i en af staterne, skal behandles som fortjeneste ved erhvervsvirksomhed i henhold til artikel 7.

Artikel 8Beskatningsretten er som i OECDs modeloverenskomst tildelt den stat, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde.

Efter stk. 3 finder artiklen tilsvarende anvendelse på lejeindtægter af skibe og luftfartøjer i international trafik, hvis udlejningsvirksomheden er direkte forbundet med den i stk. 1 nævnte virksomhed. Det samme gælder indkomst ved anvendelse, vedligeholdelse og udleje af containere, anhængere til indlandstransport af disse, samt andet lignende materiel.

Artikel 10Danmark har som kildeland beskatningsretten til 20 pct. af udbytte, dog 15 pct. i moder/datterselskabsforhold. Egypten har som kildeland beskatningsretten til 15 pct. af udbytte. Uanset dette har Egypten ret til at afkræve fysiske personer hjemmehørende i Danmark almindelig indkomstskat af nettoudbyttet fra Egypten, dog maksimalt et gennemsnit på 20 pct. af nettoudbyttet.

Egypten kan fuldt ud beskatte udbytte, der er udloddet af et dansk selskab i Egypten, forudsat udbyttemodtageren er en fysisk person, der er hjemmehørende i Egypten eller har egyptisk statsborgerskab, jf. stk. 6.

Artikel 11Kildelandet har beskatningsretten til renter med 15 pct.

Artiklen indeholder i modsætning til artikel 12 ingen bestemmelse om, at renter skal anses for at hidrøre fra en kontraherende stat, selv om rentebetaleren alene har fast driftssted dér uden i øvrigt at være hjemmehørende i den nævnte stat.

Artikel 12Kildelandet har beskatningsretten til royalties med 20 pct.

I modsætning til artikel 11 indeholder artikel 12 i stk. 5, en bestemmelse om, at royalties skal anses for at hidrøre fra en kontraherende stat, selv om royaltybetaleren alene har fast driftssted dér uden i øvrigt at være hjemmehørende i den nævnte stat.

Artikel 13Efter stk. 4 gælder særligt, at hvis et selskabs formue hovedsageligt består af fast ejendom, kan fortjeneste ved overdragelse af aktier i dette selskab, beskattes i den stat, hvor ejendommen er beliggende.

Efter stk. 5 kan fortjeneste ved afhændelse af øvrige aktier beskattes i den stat, hvor det aktieudstedende selskab er hjemmehørende, forudsat de afhændede aktier udgør mindst 15 pct. af aktiekapitalen.

Artikel 14Såfremt en person, der udøver frit erhverv, opholder sig i kildestaten i en eller flere perioder, der tilsammen overstiger 183 dage i skatteåret (kalenderåret), har kildestaten beskatningsretten til den indkomst, der kan henføres til udøvelsen af det frie erhverv i kildestaten, selv om der ikke foreligger et fast sted.

Artikel 15183-dages-reglen finder anvendelse i forhold til skatteåret (kalenderåret).

Artikel 16Den stat, hvor selskabet er hjemmehørende, har beskatningsretten til såvel bestyrelseshonorarer som lønninger til personer i ledende direktørstillinger.

Artikel 18Kildelandet har beskatningsretten til alle former for pensioner, fx livrenter og sociale sikringsydelser samt offentlige og private pensioner, uanset om disse står i forbindelse med tidligere personligt arbejde i tjenesteforhold.

Endvidere følger det af stk. 2, at bopælsstaten har beskatningsretten til underholdsbidrag, forudsat modtageren er skattepligtig af beløbet i bopælsstaten.

Artikel 19I stk. 2 er fremhævet, at artiklen finder tilsvarende anvendelse på vederlag fra en række institutioner, der udøver offentlig service.

Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17.

Artikel 20Skattefritagelsen for studerende i opholdsstaten er begrænset til det tidsrum, der med rimelighed eller sædvanligvis kræves for at færdiggøre uddannelsen, dog maksimalt 5 år i træk, jf. stk. 3.

Artikel 21Artiklen omfatter vederlag for undervisning og forskning på højere læreanstalter mv. Bestemmelsen omfatter ikke vederlag for forskning, hvis forskningen ikke er udført i almenvellets interesse. Arbejdsstatens afkald på beskatning er betinget af, at opholdet ikke overstiger 2 år.

Artikel 22Kildestaten har efter stk. 3 beskatningsretten til andre indkomster, der hidrører fra denne stat.

Artikel 23Lempelsesmetoden er almindelig credit svarende til reglen i LL (ligningsloven) § 33.

For indkomster omfattet af artiklerne 18 og 19 skal bopælsstaten dog lempe efter exemption (gl. metode), jf. stk. 2.

Stk. 3 indeholder en bestemmelse om matching credit i tilfælde, hvor skat, der ellers skulle betales, er blevet nedsat eller frafaldet i medfør af lovbestemmelser om skattebegunstigede foranstaltninger.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.