Efterbetalingsreglerne følger af opkrævningslovens § 5.
P.10.1 På grundlag af regnskabet opkrævningsloven §§ 5, stk. 1 og 5a
Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig momsangivelse, således at virksomheden har betalt for lidt i moms eller fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.
Det samme gælder, når en virksomhed ikke har indsendt angivelsen, og det foreløbigt fastsatte momstilsvar har været for lavt, jf. opkrævningsloven § 4, stk. 1.
Det korrekte momstilsvar opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber i den udstrækning, disse kan godtages som opgørelsesgrundlag.
SKAT kan hyre en revisor for virksomhedens regning
Hvis det konstateres, at en virksomhed ikke har ført et regnskab, der kan danne grundlag for virksomhedens afgiftstilsvar, eller kan størrelsen af det tilsvar, der påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskab, kan SKAT efter opkrævningslovens § 5a for virksomhedens regning indgå aftale med en statsautoriseret eller registreret revisor om at udarbejde et regnskab for virksomheden. SKAT skal ved beslutning herom tage hensyn til virksomhedens forhold og betalingsevne. Forinden SKAT indgår aftale med en revisor herom, skal virksomheden skriftlig underrettes om beslutningen, herunder at beslutningen bortfalder, hvis virksomheden inden 2 måneder fra underretningen indsender et regnskab, der kan danne grundlag for virksomhedens tilsvar. Hvis særlige omstændigheder taler herfor, kan SKAT forlænge denne 2 måneders frist.
Virksomheden har inden udløbet af 2 måneders fristen mulighed for at stille forslag om, hvilken revisor, der skal udarbejde regnskabet. Kan SKAT ikke godkende virksomhedens valg af revisor, skal afslaget begrundes. Fravalget kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
SKAT betaler i første omfang honoraret til revisor for udarbejdelse af regnskabet, men virksomheden har pligt til at indbetale revisionshonoraret til SKAT, som også kan bestemme, at virksomheden kun skal betale en del af honoraret, hvis særlige omstændigheder taler herfor.
SKATs udlæg til revisor omfattes af opkrævningslovens almindelig regler om opkrævning og inddrivelse af skatte- og afgiftskrav, ligesom der kan foretages modregning med eventuelle statslige og kommunale tilgodehavender.
Ved lov nr. 1344 af 19. december 2008 er der fra 1. januar 2009 skabt mulighed for at give et påbud om overholdelse af angivelsesreglerne, herunder momslovens angivelsesregler, samt mulighed for at pålægge daglige bøder indtil påbuddet efterleves. Se om daglige bøder i P.3 i Processuelle regler på SKATs område.
Hvis virksomhedens regnskaber ikke kan anses for egnede som grundlag for en nøjagtig opgørelse af momstilsvaret, kan SKAT foretage en skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Virksomhedens regnskaber anses i denne forbindelse også at omfatte bilag mv. >Det er en forudsætning for gennemførelse af en skønsmæssig ansættelse, at virksomhedens regnskabsgrundlag er tilsidesætteligt.<
Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber. SKAT er bemyndiget til at foretage den skønsmæssige ansættelse. Ansættelsen omfatter virksomhedens samlede momstilsvar for den pågældende periode og ikke kun det for lidt angivne momstilsvar. Efterbetalingskravet vil blive opgjort som forskellen mellem det skønsmæssigt opgjorte momstilsvar og det allerede angivne.
Virksomheden bliver skriftligt indkaldt til et møde hos SKAT om den skønsmæssige ansættelse. Der foretages dog ansættelse, selv om virksomheden ikke giver møde.
Spørgsmål om skønsmæssig ansættelse kan påklages til Landsskatteretten, jf. skatteforvaltningslovens kap. 16.
Følgende afgørelser kan nævnes til illustration af, hvorledes SKAT anvender reglerne om skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret:
Domme:
Højesterets dom af 5. april 1977 (refereret i UfR 1977.422): Frugt- og grøntforretning - pligt for virksomhederne til hyppige og effektive kasseafstemninger.
Vestre Landsrets dom af 19. oktober 1979 (refereret i UfR 1980.231): Byggevirksomhed - afsmittende virkning mellem ægtefæller.
Østre Landsrets dom af 15. oktober 1987 (TfS 1987, 636): Restaurationsvirksomhed - løbende tilintetgørelse af underbilag.
Østre Landsrets dom af 15. februar 1991 (TfS 1991, 113): Restaurationsvirksomhed - stort omfang af udskænkning uden beregning.
Østre Landsrets dom af 27. januar 1999 (TfS 1999, 269): Restaurationsvirksomhed - omsætningsberegning ud fra varekøbsbilag og salgspriser. Kassestrimler stemmer ikke med bogføring.
Østre Landsrets dom af 19. februar 2001 (TfS 2001, 311): Renovation- og jordbrugs virksomhed og cafeteria virksomhed - drift af virksomhed i andens navn - proforma ejerskab.
Vestre Landsret dom af 10. august 1999 (TfS 1999, 868): Pizzaria - skønnet omsætning ud fra indkøb af emballage og gennemsnitlig bruttoavance i branchen. Mangelfuldt regnskabsmateriale.
Østre Landsret dom af 12. september 2003 (refereret i TfS 2003-782): Pizzeria - skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret opgjort på grundlag af vareforbrug. Privatforbruget var i sådan en situation uden relevans.
(SKM2003.407.ØLR): skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret opgjort på grundlag af vareindkøb og vareforbrug. Angivelig låneoptagelse og privatforbrug var i sådan en situation uden relevans.
(SKM2004.5.VLR): Skønsmæssig ansættelse af en restaurant opgjort på grundlag af vareforbrug - ejeres privatforbrug var uden relevans.
(SKM2003.191.VLR): Skønsmæssig ansættelse, pizzeria - opgjort på grundlag af vareforbrug
(SKM2005.368.HR) : Skønsmæssig ansættelse, pizzeria - højesteret fandt det ikke for godtgjort, at det udøvede skøn var åbenbart urimeligt eller udøvet på et klart fejlbarligt eller ufuldstændigt grundlag. Der var bl.a. foretaget et stort antal nulopslag på kasseapparat, som der ikke kunne gives forklaring på, ligesom retten ikke fandt det troværdigt at der aldrig forekom kassedifferencer
(SKM2007.736.ØLR): Skønsmæssig ansættelse, kiosk og pizzeria, tilsidesat da SKAT med urette, på baggrund af listeangivelser fra tredjemand, havde rejst et momskrav vedrørende videresalg af chokolade- og sukkervarer, der ikke kunne henføres til klagers virksomhed. Den udenlandske sælger havde misbrugt den danske virksomheds momsregistreringsnummer.
(SKM2007.951.ØLR) - pizzaria og grillbar - SKAT frifundet i en sag, hvor der var gennemført en skønsmæssig ansættelse på baggrund af den gennemsnitlige bruttoavance i lokalområdet. Landsretten fandt at SKAT havde udøvet et skøn ved fastsættelsen af bruttoavancen, og at det udøvede skøn hverken var åbenbar urimeligt eller foretaget på et fejlagtigt eller ufuldstændigt grundlag.
(SKM2009.159.ØLR) - pizzeria - SKAT frifundet i en sag, hvor skatteyderen bl.a. gjorde gældende, at en frifindende straffedom skulle lægges til grund ved afgørelse af den skønsmæssige ansættelse.
(SKM2011.209.HR - SKM2011-210.HR - SKM2011.211.HR ) skønsmæssige ansættelse - pizzeria -tilsidesættelse af regnskabsmateriale - betydning af frifindende straffedom. Der kunne ikke ikke tillægges betydning, at vedkommende var blevet frifundet for overtrædelse af skatte- og momslovgivningen
(SKM2011.459.ØLR) - skønsmæssig ansættelse - manglende kasseafstemninger. Retten bemærkede bl.a. at der var registreret ganske få kassedifferencer, at kassebeholdningen var bogført med skæve ørebeløb eller med negative beløb at der var foretaget et stort antal nul-opslag, hvilket indicerede udeholdt omsætning.
>(SKM2011.801.ØLR) - skønsmæssig ansættelse - handel med udlandet - EU-listesystem - dokumentation for eksport. Landsretten stadfæstede told- og skattemyndighedernes skøn.<
>(SKM2011.804.BR) - skønsmæssig ansættelse - hjemmeslagteri. Regnskabet tilsidesætteligt, men retten fandt, der ikke var påvist omstændigheder, der støttede en antagelse om udeholdt omsætning.<
Afgørelser fra det tidligere Momsnævn:
688/80: Byggevirksomhed - anvendelse af kalkulationstillæg på 6% på byggematerialer og 35% på lønudgifter.
988/87: Malervirksomhed - manglende bogføring af omsætning - beregning baseret på procenttallet af de konstaterede udeholdelser i forhold til den bogførte omsætning.
989/87: Brugtvognsvirksomhed - uregistreret virksomhed - suspension af forældelsesfristen efter 1908-loven.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.