Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2011-2
<< indholdsfortegnelse >>

A.C.3.3.1.2 Det skattepligtige afkast

Indkomstskattepligtigt

afkastDer er to bestemmelser i PBL (pensionsbeskatningsloven), der omhandler beskatningen af afkast hidrørende fra forsikringsordninger. Der er bestemmelsen i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 og bestemmelsen i § 53 A, stk. 3. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 omhandler den situation, hvor forsikringsbegivenheden er indtruffen, men hvor kapitalforsikringsbeløbet bliver indestående i selskabet til senere udbetaling, medens PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 A, stk. 3 omhandler den situation, hvor forsikringsbegivenheden, når det drejer sig om en forsikringsordning, endnu ikke er indtruffen. Først behandles reglen i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 A, stk. 3 og nedenfor behandles reglen i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53.

PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 A, stk. 3 Ved lov nr. 1535 af 19. december 2007 skete en omlægning af pensionsafkastskatten, således at det ikke længere er forsikringsselskabet mv., der er skattepligtigt efter loven, men den enkelte pensionsopsparer. Som en følge heraf er det nærliggende at opgøre beskatningsgrundlaget efter lovens § 53 A efter de samme regler som for pensionsordninger i øvrigt.

Det er sket med lov nr. 1534 af 19. december 2007 (fradrag for udenlandske pensionsordninger) ved ændring af § 53 A, stk. 3. Herefter skal afkastet af ordningerne opgøres efter bestemmelser i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 3-5, således at der skabes et ensartet beskatningsgrundlag af det løbende afkast for alle pensionsordninger. Afkastet medregnes til kapitalindkomsten.

Ved lov nr. 1278 af 16. december 2009 (Justeringer af pensionsafkastbeskatningsloven og 100.000 kr.'s-loftet for indbetalinger til ratepension m.v.) er den hidtidige opgørelsesmetode for afkast imidlertid blevet videreført som en valgmulighed, hvis pensionsudbyderen ikke foretager en opgørelse efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 3-5. Denne opgørelsesmetode (metode 1) er derfor beskrevet nedenfor. Valget er bindende.

Metode 1Det indkomstskattepligtige afkast (kapitalindkomst) opgøres efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 A, stk. 3, som forskellen mellem på den ene side forsikringens kapitalværdi ved indkomstårets udgang med tillæg af udbetalinger i årets løb og på den anden side forsikringens kapitalværdi ved indkomstårets begyndelse og med tillæg af indbetalinger i årets løb.

Ved forsikringens kapitalværdi forstås forskellen mellem på den ene side nutidsværdien af selskabets øjeblikkelige og fremtidige forpligtelser over for forsikringstageren inklusive fordelt bonus, og på den anden side nutidsværdien af de præmier, som forsikringstageren skal betale i fremtiden.

Er der ingen kapitalværdi ved indkomstårets begyndelse eller ved indkomstårets udløb f.eks. ved forsikringens udløb eller ophævelse, opgøres afkastet som forskellen mellem udbetalinger og indbetalinger.

Metode 2

Ordninger i penge- og

kreditinstitutterPAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 3 omhandler beskatningsgrundlaget for ordninger i penge- og kreditinstitutter. Reglerne er nærmere beskrevet i vejledningen "beskatning af pensionsafkast for udenlandske pensionsordninger, afsnit B.2

Ordninger i livsforsikringsselskaber,

pensionskasser og pensionsfondePAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 4 og 4 a omhandler beskatningsgrundlaget for ordninger i livsforsikringsselskaber, pensionskasser og pensionsfonde. Disse regler er nærmere beskrevet i vejledningen "beskatning af pensionsafkast for udenlandske pensionsordninger, afsnit B.3

Af bestemmelsen i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 21 stk. 2, fremgår det, at opkrævningen af pensionsafkastskat i forsikrings- og pensionskasseordninger foretages umiddelbart forud for tilskrivningen af afkast til depotet eller særlige bonushensættelser. I § 4 i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven), er der således korrigeret for den betalte afkastskat ved, at skattebeløb indeholdt efter lovens § 21, stk. 2, er tillagt.

Samme forhold gør sig imidlertid ikke gældende for ordninger omfattet af PBL§ 53 A, hvor skatten, som hviler på afkastet, som udgangspunkt betales af personens frie midler. Opgørelsen af afkastet efter PAL§ 4 skal derfor modificeres således, at der alene skal medregnes forskellen mellem værdien af forsikringens depot ved indkomstårets udgang korrigeret efter § 4, stk. 3, og værdien af forsikringens depot ved indkomstårets begyndelse korrigeret efter § 4, stk. 4.

Ordninger i Den Særlige

Pensionsop-

sparing m.v.PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 5 omhandler beskatningsgrundlaget for ordninger i Den Særlige Pensionsopsparing, Den Supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister og kapitalpensionsfonde. Disse regler er nærmere beskrevet i vejledningen "beskatning af pensionsafkast for udenlandske pensionsordninger, afsnit B.4.

Ikrafttrædelses-

bestemmelserReglerne for metode 2 har for pensionsordning, der er oprettet eller erhvervet den 18. februar 1992 eller senere, virkning fra og med den 1. januar 2010. det gælder dog ikke arv, der falder fra og med den 1. januar 2010, af en forsikring oprettet før den 18. februar 1992.

I indkomstår, hvor skattepligten indtræder eller ophører, er indkomståret den del af kalenderåret, hvori skattepligten har bestået. I tilfælde, hvor skattepligt indtræder f.eks. den 31. marts 2010, opgøres beskatningsgrundlaget i indkomståret i 2010 på grundlag af det skattepligtige formueafkast, der kan henføres til perioden 31. marts 2010 - 31. december 2010. Ved ophør af skattepligten i løbet af kalenderåret omfatter beskatningsgrundlaget i det sidste indkomstår det formueafkast, der kan henføres til perioden fra 1. januar til tidspunktet for skattepligtens ophør.

Fælles reglerIndkomstskattepligten af afkastet påhviler ejeren af forsikringen eller den, der efter ejerens død er berettiget til udbetaling af forsikringen. Hvis der er flere berettigede, fordeles det opgjorte afkast efter forholdet mellem kapitalværdien af de pågældendes respektive dele af ordningen, jf. § 53 A, stk. 3.

Et eventuelt negativt afkast kan kun modregnes i det pågældende indkomstårs og de følgende indkomstårs positive afkast af samme ordning. Tidligere kunne underskuddet kun fradrages i de nærmest 5 følgende indkomstår. Da den 5-årige tidsbegrænsning nu er ophævet, kan underskuddet fremføres til fradrag i alle efterfølgende indkomstår uden tidsbegrænsning, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 A, stk. 3, 5. pkt. Ændringen har virkning for underskud og tab, der opstår i indkomståret 2002 eller senere indkomstår. Et negativt afkast kan kun fremføres til et senere indkomstår, hvis det ikke kan rummes i positivt afkast i et tidligere indkomstår, jf. § 53 A, stk. 3, 13. pkt. En skatteyder havde under ophold i udlandet investeret midler i udenlandsk forsikrings-/investeringsselskab. Forsikringelementet var begrænset, ikke desto mindre fandt Skatterådet, at et eventuelt negativt afkast ved ophævelse af aftalen, kun kunne modregnes i det pågældende indkomstårs og de følgende indkomstårs positive afkast af samme ordning. Se SKM2009.674.SR

En livsforsikringspolice består ofte af en kombination af flere forsikringsgrundformer. Ved opgørelsen af det skattepligtige afkast og kapitalværdien skal kun medregnes de grundformer, der er omfattet af de nye regler. Er den årlige præmie til en sådan kombineret ordning fordelt på de enkelte grundformer, og er en af disse grundformer den rene risikoforsikring, kan denne således holdes uden for ved opgørelsen af afkastet efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 A, stk. 4.

Kapitalværdien og afkast opgøres af pensionskasse- og forsikringsselskaberne og indberettes til told- og skatteforvaltningen efter skattekontrollovens § 8 B, jf. bekendtgørelse nr. 1198 af 9. december 2009 § 23.

Er forsikringen tegnet i et udenlandsk livsforsikringsselskab, skal kapitalværdien opgøres på samme måde, jf. skattekontrollovens § 11 C. Opgør det udenlandske selskab ikke hvert år kapitalværdien som ovenfor anført, f.eks. fordi det ikke årligt tilskriver bonus, er skattemyndighederne berettiget til at fastsætte kapitalværdien skønsmæssigt.

Ved tilflytning til Danmark midt i et indkomstår var forsikringstageren alene skattepligtig af den del af afkastet, der var optjent efter tilflytningen. Der skulle ikke ske omregning til helårsindkomst efter personskattelovens § 14, idet afkastet kan svinge meget i løbet af året. Se SKM2003.179.LSR

Om en forsikringsordning omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 A, hvor forsikringsmægleren tilbyder en rabat af eget formidlingsvederlag, se SKM2010.416.LSR. Udbetalingen af formidlingsprovision blev anset for skattepligtig indkomst for kunden. Ændringen af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 A, stk. 3, ved lov nr. 1278 af 16. december 2009 (L 22) der alene vedrørte opgørelsen af pensionsafkast, havde ikke betydning for sagen.

PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53Ifølge bestemmelsen i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53, skal der ske indkomstbeskatning af afkastet på kapitalforsikringsbeløb hvortil retten er endelig erhvervet ved forsikringsbegivenhedens indtræden, men som i henhold til forsikringsaftalen forbliver indestående i selskabet til senere, som regel ratevis, udbetaling.

Afkastet blev oprindelig beregnet som forskellen mellem på den ene side forsikringens kapitalværdi ved indkomstårets udgang med tillæg af eventuelle udbetalinger i årets løb og på den anden side forsikringens kapitalværdi ved indkomstårets begyndelse.

Med virkning fra 1. januar 2010 er loven ændret således, at afkastet nu i lighed med opgørelsen af afkastet efter § 53 A, opgøres efter §§ 3-5 i pensionsafkastbeskatningsloven og medregnes i den skattepligtige indkomst som kapitalindkomst. Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., skal dog alene medregnes forskellen mellem værdien af forsikringens depot ved indkomstårets udgang korrigeret efter § 4, stk. 3, og værdien af forsikringens depot ved indkomstårets begyndelse korrigeret efter § 4, stk. 4. Se Lov nr. 1534 af 19/12 2007 (Fradragsret for indbetalinger til udenlandske pensionsordninger). Se i øvrigt afsnit A.C.3.3.1.2 Det skattepligtige afkast "Det skattepligtige afkast."

Bestemmelsen er placeret i PBL (pensionsbeskatningsloven) kapitel II, der omfatter andre pensionsordninger, forsikringer mv., altså andre end de, der er omfattet af kapitel I, som er ordninger med fradrags-/bortseelsesret. Det hindrer imidlertid ikke at bestemmelsen også finder anvendelse på ordninger omfattet af kapitel I. Bestemmelsen finder dog ikke anvendelse på rateforsikring i pensionsøjemed, se dog undtagelsen i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 20, stk. 3.

Bestemmelsen vil således kunne finde anvendelse på forsikring, der tidligere har været omfattet af kapitel I, men for hvilken der er indtrådt afgiftspligt. Det vil fx gælde, hvor der er indtrådt afgiftspligt for en rateforsikring i pensionsøjemed i medfør af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 29, stk. 2, hvilket vil sige, hvor retten til rateudbetalinger for forsikringen tilkommer en person, der ikke er indkomstskattepligtig efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 20, stk. 1, nr. 2, eller hvor der efter at afgiftspligt er indtrådt for en kapitalforsikring i pensionsøjemed, sker ratevis udbetaling af forsikringssummen.

I disse situationer, hvor forsikringsbegivenheden er indtrådt, kan forsikringsordningen ikke antages at være omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 A, idet ordningen ikke længere kan antages at indeholde noget forsikringselement og ordningen heller ikke er oprettet i et pengeinstitut eller kreditinstitut, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 A, stk. 1, nr. 7) eller 8).

Forsikringsselskaber her i landet skal foretage indberetning om afkastet (kapitalværdistigningen) i medfør af indberetningsbekendtgørelsens kapitel 9, § 25.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.