Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes overskud fra erhvervsvirksomhed opgjort efter sædvanlige regler. Foreninger omfattet af fondsbeskatningsloven skal således også medregne indtægt fra omsætning med medlemmer i modsætning til foreninger omfattet af SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6, jf. SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 5. Bortset herfra vil indkomst fra erhvervsmæssig virksomhed kunne afgrænses efter samme retningslinjer, som er gældende for skattepligtige, der er omfattet af SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6, jf. SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 4, jf. afsnit S.C.6.1.1 Erhvervsmæssig virksomhed - afgrænsning af begrebet.
Nedenfor under afsnit S.H.18.1 Indtægter er omtalt et særligt forhold vedrørende fastlæggelsen af arbejdsmarkedssammenslutningers erhvervsmæssige indkomst.
Efter SEL (selskabsskatteloven) § 3, stk. 4, anses indkomst, der erhverves af aktieselskaber, som i altovervejende grad ejes af en almenvelgørende eller almennyttig fond eller forening, for indtjent af den pågældende fond eller forening. Efter gældende praksis er det en betingelse, at fonden eller foreningen har ejet mindst 75 pct. af selskabets aktie- eller anpartskapital. Denne betingelse skal være opfyldt i hele indkomståret.
Reglen bevirker, at indkomsten ikke beskattes i selskabet, men anses for indtjent direkte af fonden eller foreningen. Det er en forudsætning for at bringe reglen i anvendelse, at fonden i det indkomstår, hvori den anses for at have indtjent beløbet, uddeler eller hensætter beløbet efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 1 eller 4. Fonden vil således have fradragsret for et beløb, der svarer til den indtægt, som skal medregnes direkte i fondens skattepligtige erhvervsmæssig indkomst. Se endvidere afsnit S.A.3.3.
Det er en betingelse for at kunne anvende reglen i SEL (selskabsskatteloven) § 3, stk. 4, at aktieselskabet er direkte ejet af den almenvelgørende eller almennyttige fond eller forening, jf. TfS2000.753.LR. Afgørelsen vedrørte en fond F og dennes 100 pct. ejede datterselskab H, som hidtil havde anvendt reglerne i § 3, stk. 4. I forbindelse med en intern omstrukturering blev virksomhedsaktiviteten i H overdraget til et nyt datterdatterselskab D, mens H skulle fortsætte som mellemliggende holdningselskab. Ligningsrådet fandt, at bestemmelsen i SEL (selskabsskatteloven) § 3, stk. 4 alene direkte ejerforhold, , hvor den altovervejende del af selskabskapitalen i datterselskabet ejes af den pågældende fond eller forening m.v. med almenvelgørende formål. En ordlydsfortolkning kunne efter Ligningsrådets vurdering ikke medføre, at bestemmelsen tillige finder anvendelse på indirekte ejerforhold, det vil sige , hvor erhvervsaktiviteten udøves af et datterdatterselskab til den almenvelgørende fond.
I SKM2007.104.LSR fastslog Landsskatteretten, at der ved overførsel af indkomst fra et aktieselskab m.v til en forening m.v. i medfør af § 3, stk. 4, ikke kunne stilles krav om, at formålet i den forening m.v. udelukkende var almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt. De overførte midler skulle dog anvendes til de almennyttige/almenvelgørende formål.
I SKM2008.625.SKAT præciserede SKAT, hvordan det maksimale fradragsberettigede beløb opgøres efter selskabsskattelovens § 3, stk. 4, når modtageren er en fond omfattet af fondsbeskatningsloven eller en forening omfattet af § 1, stk. 1, nr. 6. SKAT meddelte, at det maksimale fradrag for selskaber udgør summen af fondens uddelinger og hensættelser til almenvelgørende og på anden måde almennyttige formål med fradrag af skattefrie indtægter som nævnt i § 6. Fradraget kan dog ikke medføre et underskud for selskabet.
I SKM2008.888.SR fastslog Skatterrådet, at
SKAT oplyste endvidere, at fradragsretten hos selskabet er betinget af følgende:
At den forening uddeler eller hensætter beløbet i henhold til § 3, stk. 2 og 3.
At foreningens anden indkomst ikke har en sådan størrelse, at den erhvervsmæssige indkomst ikke kan ligge inden for de beløb, der uddeles/hensættes jf. § 3, stk. 2, 2. pkt., jf. således SKM2008.625.SKAT.
At det overførte beløb stammer fra selskabets positive indkomst fra indkomståret og f.eks. ikke fra selskabets egenkapital, jf. SKM2003.227.LSR. Dette betyder, at selskabet selv skal have en positiv indkomst, hvori fradraget efter § 3, stk. 4 skal kunne rummes. Selskabets egen indkomst kan således ikke blive negativ efter fradraget.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.