Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Organisationer uden aftaler om skattelempelse, EU-forhold mv.

Der foreligger ikke aftaler med følgende organisationer om skattemæssige immuniteter og rettigheder. De ansatte i disse organisationer er således undergivet de skatteregler, der følger af landenes interne skatteregler og eventuelle dobbeltbeskatningsoverenskomster.

ADDA - Agricultural Development Denmark Asia.

CIAT - International Centre of Tropical Agriculture.

CIFOR - Centre for International Research i Forestry.

CIMMYT (Centro Internacional de Mejoramiento de Maiz y Trigo) - Det internationale Majs- og Hvedeforædlingscenter.

EFTA - European Free Trade Association (4. januar 1960) - Danmark udtrådt 1. januar 1973.

FEDER - European Regional Development Fund - Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (oprettet 1. januar 1975) - Spørgsmålet om privilegier er uafklaret.

ICARDA - The International Centre for Agricultural Research in Dry Areas.

ICLARM - International Centre for Living Aquatic Ressources Management.

ICRAF - International Council for Research in Agroforestry.

IIMI - International Irrigation Management Institute.

IITA - International Institute of Tropical Agriculture.

IPGRI - The International Plant Genetic Resources Institute.

IRRI - The International Rice Research Institute

ISNAR - International Services for National Agricultural Research.

METER-KONVENTIONEN - af 20. maj 1875/6. oktober 1921 - Ingen bestemmelser om skattefrihed for personale ved det ved konventionen oprettede internationale Bureau for Mål og Vægt med sæde i Paris - Aftale indgået mellem Bureauet og den franske regering om, at det ved bureauet ansatte personale er fritaget for indkomst- og formueskat til den franske stat.

EU Ansatte i organisationen, Kommissionens medlemmer samt dommere, generaladvokater, justitssekretær og assisterende referenter ved EF-domstolen er objektivt skattefritaget af indtægten fra organisationen (fuld exemption). Der kan ikke fratrækkes driftsudgifter eller befordringsudgifter vedrørende erhvervelsen af den skattefrie løn.

Personer, der er udstationeret af den danske stat til midlertidig tjeneste ved EU-Kommissionen, skal i henhold til LL (ligningsloven) § 7, nr. 15, 2. pkt. ikke medregne beløb, der udbetales af EU-Kommissionen til dækning af merudgifter i forbindelse med udstationeringer, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

En EU-ansat og dennes ægtefælle samt børn, som nævnte personer tager vare på og forsørger, skal betragtes, som om de har bevaret deres tidligere bopæl i Danmark. Dette gælder dog ikke ægtefæller, der er "selverhvervende", hvilket efter Skattedepartementets opfattelse betyder, at ægtefællen har selvstændig indkomst fra lønarbejde eller liberalt erhverv og lignende.

EU-ansatte, der tager ophold i en anden medlemsstat (end Danmark), skal betragtes som om de har bevaret bopæl her i landet, jf. skd. cirkulære nr. 135 af 4. november 1988, LSR. 1981.106. Det samme gælder ægtefæller, der ikke er selverhvervende samt i visse tilfælde børn, se nærmere herom under D.A.1.1.2.6 EF/EU (EU). Endelig gælder det tilsvarende for personer, der allerede ved ansættelsen i EU opholder sig i det land, hvori de skal forrette tjeneste og som ved ansættelsen er skattepligtig her til landet i henhold til KSL (kildeskatteloven) § 1, jf. skd. 29.174 og 63.349.

Bopælen anses også for bevaret i de tilfælde, hvor den ansatte flytter til en anden EU-medlemsstat for at forrette tjeneste for EU, skd. 71.661. For en person, der kan godtgøre, at han allerede inden sin ansættelse som EU-embedsmand i eksempelvis Bruxelles, havde truffet foranstaltninger til at tage ophold der, vil Belgien blive anset for bopælslandet, jf. EU-dom : 61992J0088, domstolens dom af 17. juni 1993, Jansen van Rosendaal mod Staatssecretaris van Financien, anmodning om præjudiciel afgørelse: Hoge Raad - Nederlandene, protokollen vedrørende fællesskabernes privilegier og immuniteter - EF-tjenestemænds skattemæssige hjemsted, sag C-88/92, samling af Afgørelser 1993 side I-3315.En EU-tjenestemand var i medfør af artikel 14 i protokol om EU''s privilegier fortsat fuldt skattepligtig til Danmark. Dette indebar, at han her skulle beskattes af sin samlede årsindtægt - bortset fra EU-lønnen - uanset dennes art og oprindelsessted. Da lejeværdi af egen bolig efter danske regler anses for indtægt, og beskattes uafhængigt af hvilken lønindkomst, der oppebæres, skulle EU-tjenestemanden her beskattes af lejeværdien af hans bolig i Luxembourg (Skat 1987.1.59). (TfS 1987, 41). Se også SKM2001.326.LSR om en dansk EU-ansat, der var fuldt skattepligtig til Danmark og bosat i Luxembourg, som skulle beskattes af lejeværdi af egen bolig efter de dagældende regler, jf. statsskattelovens § 4 b, af ejendomme beliggende i Luxembourg og Frankrig.En skatteyder var i 1974 tiltrådt en stilling i De europæiske Fællesskaber og havde i den forbindelse afviklet sin bopælmæssige tilknytning til Danmark. Siden 1979 havde skatteyderen som ansat i EU forrettet tjeneste i lande uden for EU. Skattepligten efter art. 14 i protokol vedrørende De europæiske Fællesskabers privilegier og immuniteter vedvarer så længe, den ansatte under sin ansættelse i EU opholder sig på en medlemsstats område (Skat 1987.4.294). (TfS 1987, 200).

En skatteyder deltog som konsulent ved et EF-projekt om undersøgelse af fiskerisektoren i Kina som grundlag for en eventuel EF-støtte til et udviklingsprogram. Skatteyderens deltagelse i projektet var kommet i stand ved en skrivelse fra et rådgivende ingeniørfirma til skatteyderen, hvori det meddelte, at "EF har valgt Dem som kandidat til tjenesterejsen til Kina." Forud for rejsen til Kina deltog skatteyderen i en briefing i Bruxelles. For konsulentarbejdet udbetales der ham et vederlag på 76.500 kr. Skatteyderen fandtes ikke at have godtgjort, at vederlaget var udbetalt ham som led i et ansættelsesforhold i EF, og beløbet fandtes indkomstskattepligtigt i Danmark. TfS 1996. 119 (ØLD).

I SKM2004.264.ØLR fandt Østre Landsret, at skatteyderen ikke havde godtgjort, at han ved udførelsen af arbejde for Kommissionen i henhold til en kontrakt indgået mellem Kommissionen og skatteyderens personligt drevne virksomhed havde indtaget en stilling som ansat i Kommissionen efter de fælleskabsretlige regler herom. Det var endvidere ikke godtgjort, at skatteyderen havde betalt skat til Fællesskaberne af den oppebårne indkomst. Indkomsten fra A´s arbejde for Kommissionen blev derfor ikke anset for skattefri i Danmark.

Skatterådet har i et bindende svar SKM2008.359.SR meddelt, at honorar fra et EU forligsorgan skal anses for skattepligtig indkomst i Danmark. Der var ikke tale om ansættelse ved EU, der kunne omfattes af bestemmelserne i Artikel 13 i 2. Protokol vedrørende de europæiske fællesskabers privilegier og immuniteter.

Pensioner fra EU er skattefri, jf. Rådets forordning nr. 549/69 af 25. marts 1969, artikel 2.

For så vidt angår Europol-ansatte henvises til afsnittet ovenfor vedrørende organisationer, hvor skattelempelse gives med exemption - gammel metode.

EU-freelancetolkeDe ved Europa-parlamentet beskæftigede freelancetolke er fra og med den 1. marts 1983 fritaget for national beskatning af vederlag for tolkevirksomhed ved parlamentet. Det skattemæssige hjemsted vil som for øvrige EU-ansatte være Danmark, med mindre der i opholdsstaten udøves anden virksomhed.

Freelancetolke ved Kommissionen og freelancetolke ved EF-Domstolen er fritaget for beskatning fra og med 1. januar 1989.

Skattefritagelsen gælder også for freelancetolkes vederlag for skriftligt oversættelsesarbejde, såfremt dette sker som led i ansættelsesforholdet, dvs. der skal være betalt skat til EU.

For at sikre en ensartet behandling af de konferencetolke, der ansættes på vegne af Fællesskabets institutioner og organer, har Rådet for den Europæiske Union udstedt forordning nr. 628/2000 af 20. marts 2000, hvor det anføres, at de betingelser for ansættelse og aflønning, som finder anvendelse på konferencetolke, der ansættes af Europa-Parlamentet, ligeledes finder anvendelse på hjælpeansatte, som Kommissionen ansætter som konferencetolke på vegne af Fællesskabets institutioner og organer. Dette medfører, at de pågældende er undergivet fællesskabsbeskatning og derfor fritaget for national beskatning af deres vederlag, dvs. at indkomsten ikke skal medtages i de pågældende personers danske indkomstopgørelse, jf. artikel 13 i protokollen vedrørende De Europæiske Fællesskabers privilegier og immuniteter. .

Europa-parlamentarikereVed EF-Domstolens afgørelse i en sag 208/80, Lord Bruce of Donington mod Eric Gordon Aspen blev det bestemt, at den nationale beskatningsret begrænses, således at det alene er rejse- og opholdsgodtgørelser, der er urimeligt høje, der kan beskattes i Danmark. Hvorvidt en godtgørelse efter en gennemsnitsbetragtning er urimeligt høj eller ej, afgøres udelukkende efter EU-rettens regler (med EF-Domstolen som sidste instans) og ikke efter Danmarks interne regler. Det samme anses for at være gældende for andre arbejdsrelaterede udgiftsgodtgørelser, som parlamentsmedlemmer måtte få udbetalt af parlamentet.

Dette betyder i praksis, at Danmark ikke kan beskatte rejse- og opholdsgodtgørelser samt arbejdsrelaterede udgiftsgodtgørelser, der udbetales af parlamentet til parlamentsmedlemmerne.

Om beskatning af Danmarks medlemmer af Europa-Paralamentet se endvidere Ligningsvejledning almindelig del afsnit A.B.2.4 Medlemmer af Europa-Parlamentet

For så vidt angår beskatning af EU-parlamentarikeres pensionsordninger henvises til skatteministerens svar til Folketingets Skatteudvalg, Skat Udland 2000, 101.

Europa-skolenDanmark har ved sin tiltrædelse af statutten for Europa-skolen indgået en international overenskomst, som forpligter Danmark til at give afkald på beskatning af de beløb, som skolen udbetaler de enkelte lærere i tilskud til den nationale nettoløn. Den fra hjemlandet udbetalte normale løn er altså fortsat skattepligtig indkomst.

I.A.E.S.T.E. og A.I Selvangivelsespligt og oplysningspligt.E.S.E.C.De internationale organisationer I.A.E.S.T.E. og A.I Selvangivelsespligt og oplysningspligt.E.S.E.C. formidler udenlandske studerendes praktikophold 2-3 sommermåneder i danske virksomheder. Den danske virksomhed yder en mindre løn, som dækker nødvendige leveomkostninger.

De pågældende er skattepligtige efter KSL (kildeskatteloven) § 2 og de modtagne ydelser kan ikke henføres til B-indkomst. Visse DBO''er fritager for skattebetaling. Der indrømmes personfradrag efter de almindelige regler.

Det nordiske Ministerråds sekretariater mv.Ved aftale mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om Nordisk Ministerråds sekretariat m.v. kan aftalelandene ikke kræve skat (herunder opkrævninger med tilsvarende virkning som direkte skatter) af løn og anden godtgørelse, som sekretariaterne udbetaler deres fast ansatte personale.

Myndighederne i aftalelandene har ret til at tage det fast ansatte personales løn og anden godtgørelse i betragtning ved beregning af skat, som i henhold til landets lov (eller gældende DBO''er) pålægges indtægt fra anden kilde end sekretariatet.

I Danmark er oprettet Nordisk Ministerråds Sekretariatet med adresse: St. Strandstræde 18, 1255 København K, tlf. 33 96 02 00.
Skattefritagelsesbestemmelsen vil være at praktisere således:

Vederlag fra sekretariatet medregnes til den her i landet skattepligtige indkomst, hvorefter den del af skatten, der forholdsmæssigt vedrører sekretariatsindkomsten, frafaldes (»ny exemption«), skd. 27.15.

Bestemmelsen i PSL (personskatteloven) § 13, stk. 5, kan ikke anvendes vedrørende personer ansat ved ministerrådets sekretariat.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.