Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Østrig

Bekendtgørelse nr. 3 af 30. april 2008 af DBO af 25. maj 2007. Overenskomsten trådte i medfør af artikel 30, stk. 2, i kraft den 27. marts 2008 og har virkning fra 1. januar 2009, hvor overenskomsten fra 1961 ophørte med at have virkning. Se bemærkningerne til lovforslag L 12/2007/2 af 28/11/2007 (Lov nr. 86 af 20/02/2008 om indgåelse af DBO mellem Danmark og Østrig).

Det østrigske finansministerium har meddelt, at der ved anmodninger om tilbagebetaling af østrigsk skat efter DBO'en af indkomst, erhvervet fra og med 1. januar 2002 skal anvendes særlige skemaer, jf. TfS 2000, 520 SKM. Skemaerne kan rekvireres gennem Finanzamt Eisenstadt, A-7001 Eisenstadt, Neusiedler Strasse 46 eller via det østrigske finansministeriums hjemmeside, www.bmf.gv.at.

Ved lov nr. 229 af 27. marts 1996 om ændring af lov om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud (EF-voldgiftskonventionen) blev loven om EU´s voldgiftskonvention (lov nr. 763 af 27. november 1991) udvidet til også at omfatte bl.a. Østrig. Ved bekendtgørelse nr. 688 af 29. juni 1999 har skatteministeren bestemt, at lov nr. 229 af 27. marts 1996 er trådt i kraft den 1. maj 1999, TfS 1999, 699. Østrig har ratificeret konventionen den 20. juli 1999. Udvidelseskonventionen trådte i kraft den 1. oktober 1999 i forholdet mellem Danmark og Østrig, TfS 1999, 757.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1:De af DBO`en omfattede personer
Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter
Artikel 3: Almindelige definitioner
Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted
Artikel 5: Fast driftssted
Artikel 6: Indkomst af fast ejendom
Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed
Artikel 8: Skibsfart, transport ad indre farvande, luftfart og containere
Artikel 9: Forbundne foretagender
Artikel 10: Udbytte
Artikel 11: Renter
Artikel 12: Royalties
Artikel 13: Kapitalgevinster
Artikel 14: Frit erhverv
Artikel 15: Personligt arbejde i tjenesteforhold
Artikel 16: Bestyrelseshonorarer
Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk
Artikel 18: Pensioner og lignende betalinger
Artikel 19: Offentligt hverv
Artikel 20: Studerende
Artikel 21: Virksomhed i forbindelse med forundersøgelser, efterforskning eller udvinding af kulbrinter
Artikel 22: Andre indkomster
Artikel 23: Formue
Artikel 24: Ophævelse af dobbeltbeskatning
Artikel 25: Ikke-diskriminering
Artikel 26: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler
Artikel 27: Udveksling af oplysninger
Artikel 28: Medlemmer af diplomatiske repræsentationer og konsulære embeder

Artikel 29:

Territorial udvidelse
Artikel 30:Ikrafttræden
Artikel 31:Opsigelse

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis:

Artikel 3Danmarks søterritorium og kontinentalsokkelområde er omfattet af DBO'en. Færøerne og Grønland er ikke omfattet af DBO'en. I medfør af artikel 29 kan DBO'en udvides til også at gælde for Færøerne og/eller Grønland.

Artikel 8Fortjeneste ved drift af skibe eller fly i international trafik omfatter også dertil knyttet fortjeneste ved brug, rådighedsstillelse eller udleje af containere m.v., der anvendes til transport af varer i international trafik.

Danmark har beskatningsretten til den del af fortjenesten i SAS, som svarer til den andel, der ejes af SAS Danmark A/S.

Artikel 10Kildestaten kan efter bestemmelsen i stk. 2 ikke beskatte udbytte, der udloddes til et selskab, der er hjemmehørende i den anden kontraherende stat, hvis selskabet direkte ejer mindst 10 pct. af kapitalen i det selskab, som udbetaler udbyttet.

Artikel 11Renter kan ikke beskattes i kildestaten, hvis den retmæssige ejer af renterne er hjemmehørende i den anden stat.

Artikel 13Bestemmelsen i OECD-modeloverenskomsten artikel 13, stk. 4, om kildelandsbeskatning af fortjeneste ved afståelse af aktier i ejendomsaktieselskaber er ikke medtaget.

Danmark har beskatningsretten til den del af fortjenesten i SAS, som svarer til den andel, der ejes af SAS Danmark A/S.

Artikel 14Indkomst, som en person opnår ved udøvelse af frit erhverv, kan som hovedregel kun beskattes i personens bopælsstat. Sådan indkomst kan imidlertid også beskattes i kildestaten, hvis personen har et fast sted i den anden stat, som til stadighed står til rådighed for udøvelse af denne virksomhed. I så fald kan kildestaten beskatte personen af så stor en del af indkomsten, der kan henføres til det faste sted.

Begrebet fast sted er ikke defineret i DBO'en (i modsætning til fast driftssted). Normalt vil et fast sted forudsætte, at der er en lokalitet, hvor kunder kan henvende sig, fx en klinik, tegnestue eller lignende. Udtrykket "frit erhverv" omfatter især selvstændig videnskabelig, litterær, kunstnerisk, uddannelses-eller undervisningsmæssig virksomhed samt selvstændig virksomhed som læge, advokat, ingeniør, arkitekt, tandlæge og revisor.

Artikel 15183-dages-reglen anvendes i forhold til skatteåret.

Vederlag for personligt arbejde om bord på SAS-fly i international trafik til besætningsmedlemmer, som er hjemmehørende i Danmark, kan kun beskattes i Danmark

Artikel 18Den principielle hovedregel er, at pensioner, livrente og andre lignende vederlag kun kan beskattes i modtagerens bopælsstat. Det gælder, hvad enten de pågældende pensioner eller vederlag har forbindelse med tidligere ansættelsesforhold eller ej.

Som en undtagelse til hovedreglen gælder, at sociale ydelser, fx sociale pensioner, kun kan beskattes i den stat, hvorfra de udbetales.

Som en anden undtagelse til hovedreglen gælder, at kildestaten kan beskatte pensioner, livrente og andre lignende vederlag, som udbetales fra kildestaten til personer, som har været hjemmehørende i kildestaten, men er blevet hjemmehørende i den anden stat. Dette gælder, hvad enten de pågældende pensioner eller vederlag har forbindelse med tidligere ansættelsesforhold eller ej.

Bestemmelsen om kildelandsbeskatning af pensioner m.v. gælder ikke for personer, som allerede var flyttet til en stat, og som var begyndt at modtage pension mv. fra den anden stat, inden den 27. marts 2008, hvor den nye DBO trådte i kraft.

Artikel 19Vederlag til offentligt ansatte beskattes kun i den udbetalende stat. Bestemmelsen har alene betydning for ambassadepersonale og lignende.

Vederlag, der udbetales til den østrigske handelsdelegerede og til personalet ved denne østrigske udenrigshandelsrepræsentation, er særligt nævnt som værende omfattet af bestemmelsen.

Bestemmelsen i OECD-modeloverenskomsten artikel 19, stk. 1, litra b), om, at beskatningsretten overgår til den anden stat, hvis hvervet er udført dér, og den fysiske person er hjemmehørende i denne stat som statsborger i denne stat eller ikke har taget bopæl i denne stat alene med det formål at kunne varetage hvervet, er ikke medtaget i DBO'en.

Tjenestemandspensioner kan som hovedregel kun beskattes i kildestaten. Dog kan de kun beskattes i bopælsstaten, hvis modtageren er hjemmehørende i og statsborger i denne stat.

Artikel 19 gælder ikke for vederlag eller pension i forbindelse med udøvelse af erhvervsvirksomhed, der drives af offentlig myndighed. I så fald anvendes bestemmelserne i artiklerne 15, 16, 17 og 18.

Artikel 21Artiklen omhandler beskatning af indkomst i forbindelse med efterforskning m.v. efter eller udvinding af kulbrinter, både for så vidt angår foretagender og deres medarbejdere. OECD-modeloverenskomsten indeholder ikke en tilsvarende bestemmelse.

Hvis et foretagende eller en person fra den ene stat udøver enhver form for virksomhed i den anden stat (kildestaten) i forbindelse med forundersøgelse, efterforskning eller udvinding af kulbrinter, anses den pågældende for at have fast driftssted eller fast sted i kildestaten med hensyn til denne virksomhed.

Dette gælder dog kun, hvis virksomheden strækker sig ud over en bagatelgrænse på 30 dage inden for en 12-månedersperiode.

Virksomhed på borerig ud for kysten skal dog kun udgøre et fast driftssted, hvis virksomheden udøves i en periode eller perioder, der overstiger 365 dage i en 18-månedersperiode.

Både i stk. 2 og 3 er der indsat en bestemmelse, der hindrer omgåelse af tidsfristerne ved at lade arbejde udføre af forskellige indbyrdes forbundne foretagender.

Supply-trafik med skib eller luftfartøj til borerigge ud for kysten beskattes efter samme regler som international trafik. Dette gælder såvel beskatningen af rederiet eller luftfartsselskabet som beskatningen af besætningerne.

Endelig er der fastsat regler for beskatning af kapitalgevinst ved flytning af borerigge væk fra en stat. Hvis et østrigsk foretagende flytter en borerig væk fra dansk kontinentalsokkel, kan Danmark ikke beskatte foretagendet af kapitalgevinst - værdistigning - på riggen, bortset fra genvundne afskrivninger.

Artikel 24Danmark anvender credit-metoden som lempelsesmetode, jf. stk. 1, litra a) og b). Hvis en person, som er hjemmehørende i Danmark, modtager indkomst fra Østrig, som efter DBO'ens artikel 6-22 kan beskattes i Østrig, kan Danmark medregne indkomsten i personens skattepligtige indkomst, men den danske skat skal nedsættes med det mindste af følgende to beløb, nemlig enten den skat, der er betalt i Østrig, eller den del af den danske skat, der falder på indkomsten fra Østrig.

Hvis en person i Danmark modtager indkomst, som efter overenskomsten kun kan beskattes i Østrig, anvendes metoden exemption med progressionsforbehold, jfr. stk. 1, litra c). Dette betyder, at den danske skat nedsættes med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst. Lempelsen er således uafhængig af størrelsen af den østrigske skat. Den østrigske indkomst indgår i det danske beskatningsgrundlag og får således progressionsvirkning for beskatningen som helhed - heraf udtrykket »progressionsforbehold«.

Når Østrig er bopælsstat, anvendes metoden exemption med progressionsforbehold, jfr. stk. 2, litra a og c. For så vidt angår udbytter fra et dansk selskab, som kan beskattes i Danmark efter artikel 10, anvendes dog credit-metoden, jfr. stk 2, litra b.

  • I en protokol til dobbeltbeskatningsoverenskomsten er det aftalt, at Østrig kan skifte til credit-metoden i særlige sager, jf. protokollens punkt 2. Et sådant skift til credit-metoden kan kun ske efter forudgående underretning til den kompetente myndighed i Danmark.

    Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
    Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

    ,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

    Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

    Skatteberegnere
    Skattesager
    Befordring
    Rejse
    Erhvervsmæssige udgifter
    Personalegoder
    Lønmodtagere
    Virksomheder
    Ægteskab og samliv
    Børn
    Studerende
    Bolig og fast ejendom
    Motor
    Pension
    Aktier, obligationer og fordringer
    Gaver, legater og gevinster
    Arv og succession
    Arbejde i udlandet
    Flytning til og fra Danmark
    Told og afgift
     A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
    ! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.