Tyrkiet | Bekendtgørelse nr. 129 af 14. december 1993 af DBO af 30. maj 1991. DBO´en har virkning fra 1. januar 1991. Indholdsfortegnelse: Artikel 1: | De af DBO'en omfattede personer | Artikel 2: | De af DBO'en omfattede skatter | Artikel 3: | Almindelige definitioner | Artikel 4: | Skattemæssigt hjemsted | Artikel 5: | Fast driftssted | Artikel 6: | Indkomst af fast ejendom | Artikel 7: | Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed | Artikel 8: | Skibsfart, luftfart og vejtransport | Artikel 9: | Indbyrdes forbundne foretagender | Artikel 10: | Udbytte | Artikel 11: | Renter | Artikel 12: | Royalties | Artikel 13: | Kapitalgevinster | Artikel 14: | Frit erhverv | Artikel 15: | Personligt arbejde i tjenesteforhold | Artikel 16: | Bestyrelseshonorarer | Artikel 17: | Kunstnere og sportsfolk | Artikel 18: | Pensioner, livrenter og lignende ydelser | Artikel 19: | Offentlige hverv | Artikel 20: | Lærere og studerende | Artikel 21: | Andre indkomster | Artikel 22: | Metoder til ophævelse af dobbeltbeskatning | Artikel 23: | Ikke-diskriminering | Artikel 24: | Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler | Artikel 25: | Udveksling af oplysninger | Artikel 26: | Administrativ bistand | Artikel 27: | Medlemmer af diplomatiske og konsulære repræsentationer | Artikel 28: | Territorial udvidelse | Artikel 29: | Ikrafttræden | Artikel 30: | Opsigelse |
Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis: |
Artikel 3 | Begge staters kontinentalsokkel er omfattet. |
Artikel 4 | »Lovmæssige hovedkontor« henviser til den tyrkiske handelslovgivning, jf. artikel 3, stk. 1, litra f. |
Artikel 5 | Bygnings-, anlægs-, samle- eller monteringsarbejde udgør et fast driftssted, hvis det varer mere end 6 måneder. Fast driftssted foreligger endvidere, hvor et foretagende i en stat har en »afhængig« repræsentant, der i den anden stat har, og sædvanligvis udøver, en fuldmagt til at indgå aftale i foretagendets navn, samt hvor repræsentanten, uden at have en sådan fuldmagt, sædvanligvis opretholder et varelager i denne anden stat, hvorfra han regelmæssigt leverer varer på foretagendets vegne. |
Artikel 6 | Fiskepladser, især i Tyrkiets økonomiske zone i Sortehavet, omfattes efter bestemmelsen i stk. 2, af definitionen af fast ejendom. |
Artikel 8 | Fortjeneste ved skibsvirksomhed i international trafik kan også kildelandsbeskattes, men det pålignede beløb skal nedsættes, så det svarer til 50 pct. af skatten. Artiklen omfatter også fortjeneste ved brug, rådighedsstillelse eller udleje af containere. Fortjeneste ved luftfartsvirksomhed og transport med køretøjer i international trafik, kan kun beskattes i den stat, hvori foretagendet er hjemmehørende. Danmark har beskatningsretten til den danske andel af SAS' fortjeneste. |
Artikel 10 | Kildestaten kan beskatte udbytte med 15 pct. i moder/datterselskabsforhold og med 20 pct. i andre tilfælde. If. stk. 4 kan et fast driftssted pålægges en yderligere »udbytteskat« på 7,5 pct. af overskud efter skat, jf. artikel 7. |
Artikel 11 | Kildestaten kan beskatte renter med højst 15 pct. Renter, der betales til regeringen, Den Tyrkiske Centralbank (Türkiske Cumhuriyet Merkez Bankasi) eller til Danmarks Nationalbank, er fritaget for beskatning i kildestaten. Renter af betaling i en aftalt periode, i forbindelse med salg af varer eller udstyr af industriel kommerciel eller videnskabelig art, er fritaget for kildelandsbeskatning. |
Artikel 12 | Kildestaten har beskatningsret til royalties med 10 pct. Definitionen af royalties er udvidet til også at omfatte salg af ophørsrettigheder som nævnt i artiklen samt betaling for anvendelsen af, eller retten til at anvende industrielt, kommercielt eller videnskabeligt udstyr. Ifølge protokollens pkt. 4 skal bestemmelsen vedrørende betaling af enhver art, der modtages som vederlag for salg af formuegoder, finde anvendelse, medmindre det kan bevises, at den omhandlede betaling er vederlag for en reel overdragelse af de omhandlede formuegoder. I sådanne tilfælde finder bestemmelserne i artikel 13 anvendelse. |
Artikel 13 | Fortjeneste ved salg af andre formuegoder end fast ejendom, rørlig formue, der udgør en del af erhvervsformuen i et fast driftssted eller et fast sted, skibe, luftfartøjer eller køretøjer til vejtransport, kan beskattes i kildestaten, såfremt perioden mellem erhvervelse og afståelse ikke overstiger et år. |
Artikel 14 | Frit erhverv kan beskattes i arbejdsstaten, såfremt opholdet varer mindst 183 dage inden for en sammenhængende 12-månedersperiode. Indkomst ved frit erhverv, herunder arbejde som tilsynsførende eller andet arbejde af lignende art, der oppebæres af en virksomhed i en af staterne, kan beskattes i arbejdsstaten, hvis: - virksomheden enten har et fast driftssted i den anden stat, eller
- arbejdsperioden varer mindst 183 dage inden for en sammenhængende 12-måneders periode.
Virksomheden kan i disse tilfælde i stedet vælge at blive beskattet i overensstemmelse med artikel 7. |
Artikel 15 | 183-dages-reglen anvendes i forhold til kalenderåret. Vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, som udføres i forbindelse med et køretøj til vejtransport, der anvendes i international trafik af et foretagende i en af de kontraherende stater, beskattes i denne stat. Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har optjent ved arbejde om bord på et af SAS' luftfartøjer i international trafik. Gage, løn og andet lignende vederlag, der oppebæres af en statsborger i én stat for arbejde udført i den anden stat gennem et fast driftssted tilhørende et luftfartsselskab eller luftfartskonsortium i den førstnævnte stat, kan kun beskattes i den stat, hvori han er statsborger. Hvis den stat, i hvilken personen er statsborger, ifølge sin lovgivning ikke kan beskatte betalingerne, kan sådanne betalinger kun beskattes i den stat, hvori arbejdet er udført. |
Artikel 17 | Kunstnere og sportsfolk beskattes ikke i kildestaten, såfremt besøget i væsentligt omfang understøttes af offentlige midler fra bopælsstaten, dens politiske underafdelinger eller lokale myndigheder. |
Artikel 18 | Artiklen vedrører også pensioner, vederlag, udbetalinger og lignende ydelser, der udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning. Kildestaten har beskatningsretten. Skatten skal dog nedsættes med et beløb svarende til 50 pct. af denne skat. Såfremt ydelserne alene består af pensioner, vederlag, udbetalinger og lignende ydelser, der udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning, er disse fritaget for skat i kildestaten. |
Artikel 19 | Vederlag og pensioner kan kun beskattes i kildestaten. Heraf følger blandt andet, at lokalt ansat personale ved den tyrkiske ambassade i Danmark kun kan beskattes i Tyrkiet. Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17. |
Artikel 20 | Skattefritagelsen for studerende, erhvervspraktikanter mfl. omfatter også indkomst for personligt arbejde, såfremt dette står i forbindelse med studiet eller uddannelsen, dog højst med et beløb, der svarer til, hvad der er nødvendigt for den studerendes underhold. For indkomståret 2010 er beløbet fastsat til 71.000 kr. (71.000 kr. i 2009), jf. SKAT-Meddelelse SKM2009.797.SKAT. Fradraget gives i personlig indkomst optjent under studieopholdet før beregning af arbejdsmarkedsbidrag og kan ikke være større end denne indkomst. Fradraget reduceres med beløb, der modtages fra udlandet til den studerendes underhold, undervisning og uddannelse, og som ikke beskattes i Danmark. Fradraget reduceres endvidere med skattefrie stipendier, men derimod ikke med skattepligtige stipendier, der modtages fra Danmark. Hvis der tages fradrag efter rejsereglerne i ligningsloven § 9 A, vil dette bevirke en reduktion af fradraget med et tilsvarende beløb. Fradraget begrænses ikke af øvrige ligningsmæssige fradrag eller personfradraget. Artiklen indeholder endvidere en »professorregel« i forbindelse med undervisning eller videnskabelig forskning i op til 2 år. Fritagelse gælder vederlag for undervisning og forskning, forudsat at disse beløb hidrører fra kilder uden for opholdsstaten. Reglen finder ikke anvendelse på forskning, der ikke drives i almenvellets interesse, men hovedsagelig til privat fordel for en eller flere bestemte personer. |
Artikel 21 | Indkomster, som ikke udtrykkeligt er nævnt i DBO'en, kan beskattes i kildestaten. Indkomst, der ikke hidrører fra nogen af de to kontraherende stater, kan kun beskattes i den stat, hvor den person, der modtager indkomsten, er hjemmehørende. |
Artikel 22 | Indkomst, der ifølge DBO'en kan beskattes i Tyrkiet, lempes i Danmark efter creditmetoden. Indkomst, der kun kan beskattes i Tyrkiet, kan medregnes til beskatningsgrundlaget i Danmark, og der skal gives exemption med progressionsforbehold. Danmark skal indrømme matching-credit, såfremt skatten i Tyrkiet nedsættes eller bortfalder i forbindelse med foranstaltninger til fremme af den økonomiske udvikling. Der skal ikke indrømmes credit vedrørende udbytte, renter eller royalties med en større procentsats, end der er fastsat i henholdsvis artikel 10, 11 eller 12. En eventuel lavere tyrkisk skattesats for udbytte, renter og royalties for begrænset skattepligtige, er dog et maksimum for den credit, der skal indrømmes. |
Artikel 26 | Artiklen indeholder bestemmelser om bistand til forkyndelse og opkrævning af skatter, der er omfattet af artikel 2. |
Artikel 27 | Diplomater i den anden stat, eller i en tredje stat, skal anses for hjemmehørende i den stat, de er blevet udsendt af, hvis de dér er undergivet samme skattemæssige forpligtelser med hensyn til beskatning af hele indkomsten, som personer, der er hjemmehørende i udsendelsesstaten, og diplomaten, ifølge folkerettens bestemmelser, er skattefritaget i modtagerstaten af indkomst uden for denne stat. |
|