Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Rumænien

Bekendtgørelse nr. 20 af 23. februar 1978 af DBO af 13. december 1976. Skd.cirkulære nr. 262 af 14. december 1977 (vejledning).

Der er ingen carryback-regler for tilbageførsel af underskud til tidligere år med positiv indkomst.Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO'en omfattede personer.

Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter.

Artikel 3: Almindelige definitioner.

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted.

Artikel 5: Fast driftssted.

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom.

Artikel 7: Fortjeneste ved forretningsvirksomhed.

Artikel 8: Transportforetagender.

Artikel 9: Indbyrdes afhængige foretagender.

Artikel 10: Udbytter.

Artikel 11: Renter.

Artikel 12: Provisionsindtægter.

Artikel 13: Royalties.

Artikel 14: Fortjeneste ved afståelse af formuegenstande.

Artikel 15: Frit erhverv.

Artikel 16: Personlige tjenesteydelser.

Artikel 17: Bestyrelseshonorarer.

Artikel 18: Kunstnere og sportsfolk.

Artikel 19: Pensioner, livrenter og sociale ydelser.

Artikel 20: Offentlige hverv.

Artikel 21: Professorer.

Artikel 22: Studerende og praktikanter.

Artikel 23: Andre indkomster.

Artikel 24: Beskatning af formue.

Artikel 25: Ophævelse af dobbeltbeskatning.

Artikel 26: Ikke-diskriminering.

Artikel 27: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler.

Artikel 28: Udveksling af oplysninger.

Artikel 29: Diplomatiske og konsulære embedsmænd.

Artikel 30: Udvidelse af DBO'ens territoriale anvendelsesområde.

Artikel 31: Ikrafttræden.

Artikel 32: Opsigelse.

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 3DBO'en omfatter begge staters kontinentalsokkel. Selskab omfatter også et joint venture, der er stiftet i henhold til rumænsk lovgivning. International transport omfatter også jernbane- og vejtransport.

Artikel 4 I brev af 25/3 2009 oplyser Økonomiministeriet i Rumænien, at de territoriale rumænske skattemyndigheder, i det område en person bor, kan attetstere, at en person anses for at have bopæl i Rumænien (Certificates of tax recidence in Romania). Den rumænske blanket til attestation af bopæl findes her.

Artikel 5Der foreligger ikke fast driftssted, hvis et foretagende efter lukning af en lejlighedsvis afholdt midlertidig udstilling sælger de udstillede varer.

Artikel 8Fortjeneste ved drift af lastbiler og busser beskattes i det land, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde.

Fortjeneste ved virksomhed, som oppebæres af den danske interessent i SAS, beskattes i Danmark.

Artikel 10Kildelandet har beskatningsretten til udbytte med 15 pct., dog kun 10 pct. for så vidt angår udbytte til moderselskaber, der ejer mindst 25 pct. af det udbyttebetalende selskabs aktiekapital.

Fortjeneste, der udloddes af ovennævnte joint ventures sidestilles med udbytte.

Artikel 11Kildelandet har beskatningsretten til renter med indtil 10 pct.

Kildelandet har ikke beskatningsret til renter, som en låntager betaler til den anden stat, eller en offentlig myndighed i denne stat, som ikke er skattepligtig.

Det samme gælder, når långiveren har bopæl i den anden stat i det omfang renterne vedrører et lån, der er garanteret, sikret eller indirekte finansieret af denne stat eller en offentlig myndighed i denne stat.

Artikel 12Kildelandet har beskatningsretten til provisionsindtægter med 4 pct.

Artikel 13Kildelandet har beskatningsretten til royalties med 10 pct.

Artikel 14Fortjeneste ved afståelse af formuegenstande, som oppebæres af den danske interessent i SAS, beskattes i Danmark.

Artikel 15Kildelandet har beskatningsretten til indkomst ved frit erhverv, selv om der ikke foreligger fast sted, såfremt erhvervsudøveren opholder sig i kildelandet i tilsammen 183 dage eller mere inden for det pågældende skatteår.

Artikel 16183-dages-reglen anvendes i forhold til skatteåret. Vederlag for personligt arbejde, der udføres i et jernbane- eller vejbefordringsmiddel beskattes i den stat, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde.

Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har optjent ved arbejde om bord på et af SAS'' luftfartøjer i international trafik.

Artikel 18Bopælslandet har beskatningsretten til indkomst ved aktiviteter, der er udført inden for rammerne af den dansk-rumænske kulturaftale.

Artikel 19Sociale ydelser, f.eks. folkepension, beskattes i kildelandet.

Artikel 20Personer, der er ansat ved rumænske erhvervsdrivende statsforetagender anses ikke for ansat af den rumænske stat.

Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 18.

Artikel 21Vederlag for undervisning eller forskning ved universitet mv. i den anden stat kan for en periode på højst 2 år kun beskattes i bopælslandet. Bestemmelsen omfatter ikke vederlag for forskning, såfremt forskningen ikke er udført i offentlig interesse.

Artikel 22Beløb til nødvendigt underhold mv. til en studerende er fritaget for beskatning, når det modtages af kilder uden for opholdsstaten. Det samme gælder indkomst for personligt arbejde, som den studerende oppebærer i opholdsstaten i op til 5 år. For indkomståret 2010 udgør beløbet 71.000 kr. (71.000 kr. i 2009), jf. SKM200.797 SKAT. Fradraget gives før beregning af arbejdsmarkedsbidrag. Fradraget ydes i den personlige indkomst og begrænses ikke af personfradrag eller af ligningsmæssige fradrag. Beløbet reduceres med beløb, der modtages fra udlandet til den studerendes underhold eller uddannelse, samt med beløb, der er skattefrie her i landet, herunder i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Hvis der tages fradrag efter rejsereglerne i ligningsloven § 9 A, vil dette bevirke en reduktion af fradraget med et tilsvarende beløb.

Artikel 23Private pensioner, der ikke er omfattet af artikel 19, beskattes i bopælslandet.

Artikel 25Dobbeltbeskatning ophæves som hovedregel ved creditmetoden.

Dobbeltbeskatning af indkomst omfattet af artikel 8, 14, stk. 3 og 20 ophæves efter exemption (ny metode).

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.