Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Marokko

Bekendtgørelse nr. 77 af 15. august 1994 af DBO af 8. maj 1984. DBO'en har virkning fra 1. januar 1992, jf. TfS 1994,617.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO'en omfattede personer.

Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter.

Artikel 3: Almindelige definitioner.

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted.

Artikel 5: Fast driftssted.

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom.

Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed.

Artikel 8: Skibs- og luftfart.

Artikel 9: Indbyrdes forbundne foretagender.

Artikel 10: Udbytte.

Artikel 11: Renter.

Artikel 12: Royalties.

Artikel 13: Kapitalgevinster.

Artikel 14: Frit erhverv.

Artikel 15: Personligt arbejde i tjenesteforhold.

Artikel 16: Bestyrelseshonorarer.

Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk.

Artikel 18: Pensioner.

Artikel 19: Offentlige hverv.

Artikel 20: Studerende.

Artikel 21: Andre indkomster.

Artikel 22: Formue.

Artikel 23: Undgåelse af dobbeltbeskatning.

Artikel 24: Ikke-diskriminering.

Artikel 25: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler.

Artikel 26: Udveksling af oplysninger.

Artikel 27: Bistand til opkrævning.

Artikel 28: Personer ansat ved diplomatiske og konsulære repræsentationer.

Artikel 29: Territorial udvidelse.

Artikel 30: Ikrafttræden.

Artikel 31: Opsigelse.

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 3:DBO'en gælder begge staters kontinentalsokler.

Artikel 5:Bestemmelsen i stk. 2 er udvidet i forhold til OECD's modeloverenskomst til også at omfatte en butik (litra d). Dette indbærer dog ikke nogen udvidelse af fast driftsstedsbegrebet.

I stk. 3 er det tidsmæssige krav for at statuere fast driftssted ved bygge- og anlægsvirksomhed indskrænket til 6 måneder.

Den negative begrænsning af fast driftssted er udvidet i stk. 4, litra e, om fast forretningssted udelukkende med henblik på reklamering, udlevering af oplysninger, på videnskabelige undersøgelser eller på lignende former for virksomhed, der er af forberedende eller hjælpende karakter.

OECD-modellens stk.4, litra f, er ikke med, hvorfor der vil foreligge fast driftssted ved samtidig udøvelse af de i stk. 4 nævnte ikke driftsstedgivende aktiviteter.

Artikel 7Af stk. 3 fremgår, at de omkostninger, der kan fratrækkes ved opgørelsen af et fast driftssteds fortjeneste, skal være forbundne med tjenesteydelser til det faste driftssted.

Artikel 8For så vidt angår SAS, har Danmark beskatningsretten til den danske andel af fortjenesten.

Artikel 10Kildestaten kan beskatte udbytte med 10 pct. i moder-/ datterselskabsforhold og med 25 pct. i andre tilfælde.

Artikel 11Kildestaten kan beskatte renter med 10 pct.

Renter af lån eller kreditter ydet af en stat eller en af dens offentlige institutioner til den anden stat eller en af dens offentlige institutioner kan ikke beskattes i nogen af staterne ifølge stk. 7.

Artikel 12Kildestaten kan beskatte royalties med 10 pct.

Definitionen af royalties er udvidet med betalinger for anvendelsen af eller retten til at anvende landbrugsmæssigt, industrielt, kommercielt eller videnskabeligt udstyr, som ikke udgør en fast ejendom som omhandlet i artikel 6. Desuden er definitionen udvidet med betalinger for oplysninger om landbrugsmæssige erfaringer samt betalinger for økonomiske og tekniske undersøgelser.

Artikel 14Indkomst ved frit erhverv kan også beskattes i kildestaten, selvom der ikke foreligger et fast sted, såfremt virksomheden udøves i kildestaten i en eller flere perioder, der tilsammen overstiger 183 dage inden for et kalenderår.

Artikel 15183 dages reglen anvendes i forhold til kalenderåret. Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har optjent ved arbejde om bord på et af SAS' luftfartøjer i international trafik.

Artikel 17Kunstneres og sportsfolks indkomst kan beskattes i den stat, hvori de udøver deres virksomhed. Herfra gælder der en undtagelse ifølge stk. 3, der tager sigte på kulturel udveksling mellem de to lande. Undtagelsen vedrører virksomhed udøvet af den anden stats organisationer, hvor disse organisationer ikke har vinding som formål, og virksomhed udøvet af disse organisationers ansatte, medmindre de ansatte virker for egen regning.

Artikel 19Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17.

Artikel 20Bestemmelsen fritager ikke alene for beskatning i opholdslandet af beløb, der hidrører fra kilder uden for denne stat, men også af danske legater. Beløb som studerende eller erhvervspraktikanter modtager eller tjener til dækning af nødvendige udgifter til underhold, studium eller uddannelse er fritaget for beskatning i opholdsstaten under studiets eller uddannelsens normale varighed med tillæg af 1 år. For indkomståret 2010 udgør beløbet 71.000 kr. (71.000 kr. i 2009), jf. SKAT's Meddelelse, SKM2009.797.SKAT. Fradraget gives før beregning af arbejdsmarkedsbidrag. Fradraget indrømmes ud over sædvanlige, ligningsmæssige fradrag, herunder personfradrag. Fradraget reduceres med beløb, der modtages til den studerendes underhold, undervisning og uddannelse, og som ikke beskattes her. Fradraget reduceres endvidere med skattefrie stipendier, men derimod ikke med skattepligtige stipendier, der modtages fra Danmark. Hvis der tages fradrag efter rejsereglerne i ligningsloven § 9 A, vil dette bevirke en reduktion af fradraget med et tilsvarende beløb.

Artikel 21Anden indkomst kan også beskattes i kildestaten.

Artikel 23Lempelsesmetoden er almindelig credit. For indkomst, der kun kan beskattes i kildestaten, skal bopælsstaten yde nedslag efter exemption (ny metode).

I stk. 3 er der indsat en gensidig matching credit regel for de tilfælde, hvor en af staterne efter interne regler giver skattefritagelse eller skattenedsættelse til foranstaltninger til fremme af investeringer.

Artikel 27Der ydes bistand og støtte med hensyn til opkrævningen af skatter, som er omfattet af DBO'en, og med hensyn til afgiftsforhøjelser, tillægsafgifter, forsinkelsesgebyrer, renter og omkostninger forbundne med disse skatter bortset fra omkostninger af strafferetlig karakter.

Den stat, der ønsker bistand, skal vedlægge de dokumenter, der ifølge lovgivningen og administrative forskrifter kræves som attestation for, at de beløb, der skal opkræves, er endeligt forfaldne til betaling. Herefter sker opkrævning og inddrivelse i den anden stat efter denne stats regler.

Artikel 28Der er indsat en regel i stk. 2 om, at en stats diplomater i den anden stat eller en tredje stat skal anses for hjemmehørende i udsendelsesstaten, hvis de er undergivet de samme skattemæssige forpligtelser med hensyn til beskatning af hele indkomsten, som personer, der er hjemmehørende i udsendelsesstaten.

Endvidere gælder DBO'en ikke for internationale organisationer, disses organer eller embedsmænd og heller ikke diplomater for en tredje stat, der opholder sig i Danmark eller Marokko og ikke er undergivet de samme forpligtelser med hensyn til beskatning af hele deres indkomst, som personer, der er hjemmehørende der.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.