Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Jugoslavien

Bekendtgørelse nr. 70 af 30. juni 1982 om DBO af 19. marts 1981. Skd.cirkulære af 1. november 1982 (vejledning). Skd.cirkulære af 26. oktober 1983, hvorefter DBO'en også omfatter kontinentalsoklen.

Montenegro, der nu er en selvstændig republik, anvender som det sidste land den tidligere jugoslaviske dobbeltbeskatningsaftale.

For så vidt angår Kosovo har UNMIK (The United Nations Interim Administration Mission in Kosovo) i note af 10. september 2007 (modtaget i den danske ambassade i Beograd den 28. september) forklaret, at alene aftaler som UNMIK har accepteret har gyldighed i Kosovo. UNMIK ønsker af politiske årsager ikke at succedere i aftalen mellem Danmark og Jugoslavien. I stedet ønskes en ny aftale indgået mellem Danmark og UNMIK.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: Personer, der er omfattet af DBO''en.

Artikel 2: Skatter, der er omfattet af DBO''en.

Artikel 3: Almindelige definitioner.

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted.

Artikel 5: Fast driftssted.

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom.

Artikel 7: Fortjeneste ved forretningsvirksomhed.

Artikel 8: Skibs- og luftfart.

Artikel 9: Indbyrdes afhængige foretagender.

Artikel 10: Udbytter.

Artikel 11: Renter.

Artikel 12: Royalties.

Artikel 13: Kapitalgevinster.

Artikel 14: Frit erhverv.

Artikel 15: Personlige tjenesteydelser samt offentlige hverv.

Artikel 16: Bestyrelseshonorar.

Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk.

Artikel 18: Pensioner og sociale ydelser.

Artikel 19: Studerende.

Artikel 20: Andre indkomster.

Artikel 21: Formue.

Artikel 22: Ophævelse af dobbeltbeskatning.

Artikel 23: Ikke-diskriminering.

Artikel 24: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler.

Artikel 25: Udveksling af oplysninger.

Artikel 26: Diplomatiske og konsulære embedsmænd.

Artikel 27: Ikrafttræden.

Artikel 28: Opsigelse.

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 3DBO''en omfatter begge staters kontinentalsokkel. Udtrykket foretagende i en kontraherende stat betyder, for så vidt angår Jugoslavien, en organisation af fællesarbejde og andre selvstyrende organisationer og samfund samt arbejdere, som hver for sig udfører uafhængig virksomhed.

Et foretagende, som er oprettet i Danmark, og som drives af en person hjemmehørende i Jugoslavien, er også omfattet af begrebet.

Artikel 7Bestemmelsen anvendes på den fortjeneste, som en i Danmark hjemmehørende person opnår ved deltagelse i et joint venture sammen med et jugoslavisk foretagende i Jugoslavien.

Artikel 8Danmark har beskatningsretten til den danske andel af fortjenesten, som oppebæres af SAS.

Artikel 10Kildestaten har beskatningsretten til udbytte med 15 pct.

I moder-/datterselskaber kan kildestaten dog kun beskatte med 5 pct.

Artikel 11Renter kan kun beskattes i bopælsstaten medmindre der kan henføres til et fast driftssted i kildestaten.

Artikel 12Royalties beskattes i kildestaten med 10 pct.

Begrebet royalties omfatter også vederlag for anvendelsen af eller retten til at anvende film eller bånd til radio- og fjernsynsudsendelser.

Artikel 14Indkomst ved frit erhverv kan beskattes i kildelandet ikke blot, når der foreligger fast sted, men også når personen opholder sig dér i en eller flere perioder, der tilsammen overstiger 183 dage i et skatteår.

Artikel 15183-dages reglen anvendes i forhold til kalenderåret. Bestemmelsen omfatter både private og offentlige tjenesteydelser. Gage og løn udbetalt af Jugoslaviens repræsentation for Joint Economic anses for udbetalt af en offentlig myndighed.

Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har optjent ved arbejde om bord på et af SAS'' luftfartøjer i international trafik.

Artikel 17Hvor et kultur- eller sportsudvekslingsprogram er godkendt af begge stater, har de optrædendes bopælsstat beskatningsretten.

Artikel 18Offentlige pensioner kan kun beskattes i kildestaten.

Har en stat drevet forretningsvirksomhed, kan offentlige pensioner herfra kun beskattes i bopælslandet.

Private pensioner beskattes i bopælslandet.

Sociale pensioner beskattes i kildestaten.

Artikel 19En studerende, der er indtegnet ved et jugoslavisk universitet, kan skattefrit tjene 4.500 kr. årligt i Danmark, såfremt beskæftigelsens formål er at opnå praktisk erfaring i tilslutning til studierne - og beskæftigelsen højst varer 100 dage inden for et kalenderår. Den studerende kan dog højst blive fri for beskatning af 1.500 kr. månedligt.

Endvidere kan en jugoslavisk studerende, der er indtegnet ved et dansk universitet mv. - eller en praktikant eller en lærling - skattefrit tjene 18.000 kr. årligt.

Tidsmæssigt er denne fritagelsesregel begrænset til normal studietid, højst 3 år.

Personfradraget indgår i de ovennævnte maksimumsbeløb.

Artikel 22Dobbeltbeskatning ophæves som hovedregel ved anvendelse af creditmetoden.

I de tilfælde, hvor en given indkomst eller formue kun kan beskattes i Jugoslavien (artikel 15, stk. 3 og 4 (offentligt hverv) og artikel 18, stk. 3 (offentlige pensioner)), ophæves dobbeltbeskatning ved exemption (ny metode).

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.