Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Filippinerne

Bekendtgørelse nr. 11 af 30. januar 1997 af DBO af 30. juni 1995.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af overenskomsten omfattede personer.

Artikel 2: De af overenskomsten omfattede skatter.

Artikel 3: Almindelige definitioner.

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted.

Artikel 5: Fast driftssted.

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom.

Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed.

Artikel 8: Skibs- og luftfart.

Artikel 9: Forbundne foretagender.

Artikel 10: Udbytte.

Artikel 11: Renter.

Artikel 12: Royalties.

Artikel 13: Kapitalgevinster.

Artikel 14: Frit erhverv.

Artikel 15: Personligt arbejde i tjenesteforhold.

Artikel 16: Bestyrelseshonorarer.

Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk.

Artikel 18: Pensioner o.l. betalinger.

Artikel 19: Offentligt hverv.

Artikel 20: Professorer og lærere.

Artikel 21: Studerende og praktikanter.

Artikel 22: Andre indkomster.

Artikel 23: Ophævelse af dobbeltbeskatning.

Artikel 24: Ikke-diskriminering.

Artikel 25: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler.

Artikel 26: Udveksling af oplysninger.

Artikel 27: Bistand ved inddrivelse.

Artikel 28: Medlemmer af diplomatiske og konsulære repræsentationer.

Artikel 29: Territorial udvidelse.

Artikel 30: Ikrafttræden.

Artikel 31: Opsigelse.

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 1Filippinerne kan beskatte filippinske statsborgere, hjemmehørende i Danmark efter regler, der var gældende, da overenskomsten blev indgået. Danmark skal ikke indrømme credit for denne skat på 1-3 pct. af den skattepligtige nettoindkomst.

Artikel 3Den danske kontinentalsokkel er omfattet af DBO´en.

Artikel 4Indtil der er opnået enighed om en ikke-fysisk persons hjemsted, skal personen ikke af nogen af staterne anses for at være hjemmehørende i den anden stat.

Artikel 5Virksomhed i forbindelse med bygge- og anlæg omfatter også tilsynsvirksomhed i forbindelse hermed. Der anses at foreligge et fast driftssted, når arbejdet strækker sig over en periode på mere end 183 dage.

Et foretagendes levering af tjenesteydelser af rådgivende art, gennem ansatte eller andet personel skal også udgøre et fast driftssted, når virksomheden varer over 183 dage inden for en 12-måneders-periode.

Virksomhed i forbindelse med forundersøgelse, efterforskning og udvinding af naturforekomster anses at udgøre et fast driftssted fra den første dag.

En boreplatform udgør dog først et fast driftssted, hvis dens virksomhed varer i mere end 365 dage i en 18-måneders-periode.

En afhængig agent anses for at udgøre et fast driftssted, også når han opretholder et varelager, hvorfra han regelmæssigt leverer varer for foretagendet.

En agent anses ikke for uafhængig, hvis han udelukkende eller næsten udelukkende udøver virksomhed for foretagendet.

Artikel 7Den anden stat kan også beskatte fortjeneste, som et foretagende oppebærer ved salg af samme e.l. art som dem, der sælges gennem et fast driftssted i det andet land, medmindre det omhandlede salg ikke med rimelighed kunne være foretaget af driftsstedet.

Indkomst fra udleje af containere er omfattet af artiklen, hvad enten udlejen er tilknyttet international trafik eller ej.

Artikel 8Fortjeneste ved skibs- og luftfartsvirksomhed i international trafik kan beskattes i en stat i det omfang, fortjenesten hidrører fra kilder i denne stat. Den skat, der pålignes, må ikke overstige a) halvanden pct. af bruttoindtægten erhvervet fra kilder i denne stat, eller b) den mindste sats, der kan pålægges fortjeneste af samme art, der erhverves af en person, der er hjemmehørende i en tredje stat.

Fortjeneste, der erhverves af et foretagende ved supply-virksomhed med skib eller luftfartøj til et sted eller mellem steder, hvor der uden for kysten i den anden stat udøves virksomhed i forbindelse med efterforskning og udnyttelse af havbunden og dens undergrund samt disses naturforekomster, kan som udgangspunkt kun beskattes i den stat, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde. Sådan fortjeneste, der opstår i Filippinerne, kan imidlertid også beskattes i Filippinerne, men skatten må ikke overstige a) 8 pct. af det modtagne bruttobeløb, eller b) den mindste filippinske skattesats, der pålægges sådan fortjeneste, der under lignende omstændigheder oppebæres af et foretagende i en tredje stat.

Fortjeneste ved virksomhed, som erhverves af den danske interessent i SAS, beskattes i Danmark.

Artikel 10Udbytte i moder-/datterselskabsforhold (et selskabs direkte ejerskab af mindst 25 pct. af kapitalen i det udbyttebetalende selskab) beskattes i den stat, hvorfra det betales, med 10 pct. Uden for moder-/datterselskabsforhold er satsen 15 pct.

En stat har ret til at påligne en filial af et udenlandsk selskab en skat på maksimalt 10 pct. (ud over selskabsskatten) på overførsel af fortjeneste til hovedkontoret.

Artikel 11Kildestaten har beskatningsretten til renter med 10 pct. Kildestaten kan ikke beskatte renter, der betales af lån fra den anden stat eller fra enhver styrelse eller ethvert organ (herunder et kreditinstitut), der ejes eller kontrolleres af den anden stat).

Artikel 12Kildestaten kan beskatte royalties med 15 pct. af bruttobeløbet.

Definitionen af royalties er lidt bredere end i modeloverenskomsten.

Artikel 13Fortjeneste ved afhændelse af andele i et selskab, andel i et interessentskab eller i en trust, hvis aktiver hovedsageligt består af en fast ejendom, beskattes i den stat, hvori ejendommen er beliggende.

Artikel 14Arbejdsstaten kan også beskatte, hvis personen opholder sig i denne stat i mere end 183 dage i en 12-måneders-periode.

Artikel 15Lønindkomst ved arbejde, der udføres om bord på skibe eller fly i international trafik, kan kun beskattes i den stat, hvor modtageren er hjemmehørende. Lønindkomst, der erhverves ved arbejde, der udføres om bord på supply-fartøjer og lign., kan beskattes i den stat, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde. Lønindkomsten kan også beskattes i den stat, hvor aktiviteten udøves, men denne skat må ikke overstige 15 pct. af det modtagne beløb.

Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har optjent ved arbejde om bord på et af SAS'' luftfartøjer i international trafik.

Artikel 18Sociale sikringsydelser, som en person modtager i en stat, kan kun beskattes i denne stat.

Ingen af staterne er frataget retten til at beskatte egne statsborgere af pensioner og lignende vederlag, der udbetales for tidligere tjenesteydelser.

Artikel 19Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af denne bestemmelse og ikke af artikel 17.

Artikel 20Professorer eller lærere skal i en periode på to år fra deres ankomst til arbejdsstaten være fritaget for beskatning i denne stat af vederlag, som de modtager for deres undervisning eller forskning. Fritagelsen gælder ikke, hvis forskningen hovedsageligt udføres til fordel for en eller flere bestemte personer.

Artikel 21I en periode på op til to år beskatter studiestaten ikke vederlag for tjenesteydelser, forudsat at tjenesteydelserne har tilknytning til studiet eller uddannelsen, og vederlaget er nødvendigt for den studerendes underhold. For indkomståret 2010 udgør beløbet 71.000 kr., jf. SKAT-Meddelelse, SKM2009.797.SKAT. Fradraget gives i personlig indkomst optjent under studieopholdet før beregning af arbejdsmarkedsbidrag og kan ikke være større end denne indkomst. Fradraget reduceres med beløb, der modtages til den studerendes underhold, undervisning og uddannelse, og som ikke beskattes her. Fradraget reduceres endvidere med skattefrie stipendier, men derimod ikke med skattepligtige stipendier, der modtages fra Danmark. Hvis der tages fradrag efter rejsereglerne i ligningsloven § 9 A, vil dette bevirke en reduktion af fradraget med et tilsvarende beløb. Fradraget begrænses ikke af øvrige ligningsmæssige fradrag eller personfradraget.

Artikel 22Andre indkomster kan også beskattes i den anden stat, hvis de hidrører fra kilder i denne stat.

Artikel 23Dobbeltbeskatning ophæves som udgangspunkt ved almindelig credit. Hvor en indkomst kun kan beskattes i Filippinerne, lemper Danmark efter exemption (ny metode). Modtager et dansk selskab udbytte fra et filippinsk selskab, skal Danmark indrømme credit for den underliggende selskabsskat, hvis det danske selskab mindst ejer 25 pct. af kapitalen i det udbyttebetalende selskab.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.