Kapitel V Metoder til ophævelse af dobbeltbeskatning (artikel 23A og 23B)
A
Under forudsætning af at Danmark er bopælsstat, kan principperne for de forskellige metoder beskrives således:
Denne metode giver Danmark ret til at medregne den udenlandske indtægt fuldt ud ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Dobbeltbeskatningen ophæves herefter ved, at Danmark i de beregnede skatter giver et nedslag med det mindste af følgende to beløb:
a) Den udenlandske skat af den udenlandske indtægt.
b) Den del af den danske skat, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indtægt.
Beløbet under a) benævnes fuld credit, medens beløbet under b) benævnes almindelig credit. Det vil ses, at dette system medfører, at der indrømmes fuld credit, når den udenlandske skat er mindre end den danske beregnet som anført under b), men kun almindelig credit, når den udenlandske skat er højere. Den skattepligtige skal fremlægge dokumentation for størrelsen af den i udlandet betalte skat.
Nogle lande fx udviklingslande, som har en særlig interesse i udenlandske kapitalinvesteringer, har bestemmelser i deres interne lovgivning, hvorefter skatten i udenlandsk ejede virksomheder helt eller delvis kan bortfalde. DBO' en vil i sådanne tilfælde ofte indeholde bestemmelse om, at creditlempelsen skal beregnes med hensyntagen til den skat, som den udenlandske stat kunne have opkrævet, hvis de pågældende lempelsesregler ikke havde eksisteret. Det er dog en forudsætning, at der foreligger attestation fra det pågældende land for den der opgjorte indkomst og den skat, der kunne have været opkrævet.
Se et eksempel på matching credit af indisk royaltyskat i SKM2009.309.SR.
Den udenlandske indkomst medtages ikke i den skattepligtige indkomst, men medtages alene ved skatteberegningen, der i øvrigt foretages som efter den ny metode, jf. nedenfor.
Den udenlandske indkomst medregnes i den skattepligtige indkomst, men der indrømmes et nedslag i de pålignede skatter svarende til den del af den samlede danske skat, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst uanset størrelsen af det beløb, der er betalt i udenlandsk skat af indkomsten.
Fuld exemption
Den udenlandske indkomst medtages hverken ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst eller ved skatteberegningen, der altså alene sker på grundlag af beregningen af indkomst i Danmark.
Se afsnit D.C.3 Lempelsesberegning. I TfS 2000, 426 ØLD lagde landsretten vægt på, at det ifølge OECD's kommentarer til modelkonventionen er overladt til den nationale lovgivning og praksis at udforme nærmere detaljerede regler for, hvorledes lempelsen skal beregnes. Anvendelse af et nettoprincip jf. LL (ligningsloven) § 33 F, var derfor ikke i modstrid med dobbeltbeskatningsoverenskomsten med det pågældende land. I SKM2004.165.TSS har Told- og Skattestyrelsen tilsluttet sig de tyske myndigheders opfattelse, at der ikke i overenskomstens lempelsesbestemmelse er noget til hinder for, at at kildestaten ved beregningen af skatten anvender et progressionsprincip herunder, at kildestaten i den forbindelse medregner den indtjente indkomst i bopælsstaten i beregningsgrundlaget. Om fordeling af fradragsberettigede udgifter på den lempelsesberettigede indkomst efter LL (ligningsloven) § 33 F, stk. 2, se SKM2001.542.ØLR (bruttoindkomsten omfatter ikke skattefrie indtægter), SKM2002.24.LSR og SKM2002.364.LSR (vedrørende kurstab og konsolideringsfradrag for en fond.
I SKM2005.306.ØLR gav landsretten skatteministeriet medhold i, at skatteyderens personfradrag skulle anvendes før lempelsen efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Herved tiltrådte Landsretten, at personfradraget er et beregningsfradrag, og at det heraf følger, at den beregnede skat først herefter skal reduceres efter lempelsesbestemmelsen i DBO'en.
I SKM2006.459.LSR fandt Landsskatteretten, at personskattelovens § 13, stk. 5, fandt anvendelse uanset om den udenlandske indkomst medregnes ved den danske skatteberegning efter creditmetoden eller exemptionsmetoden. I SKM2006.507.SR bekræfter Skatterådet, at Storbritannien har beskatningsretten til optioner tildelt som led i et ansættelsesforhold i Storbritannien, samt at Danmark vil give lempelse for den engelske beskatning uanset tidspunktet for henholdsvis den engelske og danske beskatning.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.