Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

A.B. 1.10.3.1 Overgangsregel i forbindelse med ophævelsen af LL § 7 A, stk. 1, nr. 3

LL (ligningsloven) § 7 A, stk. 1, nr. 3 er ophævet med virkning for udlodning af obligationer, der sker den 1. januar 2010 eller senere, jf. § 5, stk. 5, 1. pkt. i lov nr. 519 af 12. juni 2009. Ved "udlodning" forstås som udgangspunkt den konkrete, faktiske tildeling af obligationen til den ansatte.

Udlodning af medarbejderobligationer i 2010 kan fortsat omfattes af LL (ligningsloven) § 7 A, stk. 1, nr. 3, såfremt den ansatte og virksomheden inden den 22. april 2009 har indgået aftale om udlodning af medarbejderobligationer. Det er en betingelse, at aftalen ikke har en længere varighed end 12 måneder. Se overgangsreglen i lov nr. 519 af 12. juni 2009 § 5, stk. 5, 2. punktum.

Overgangsreglen i § 5, stk. 5 vedrører ikke særligt medarbejderobligationsordninger knyttet til kontantlønsaftaler.

Overgangsreglen er en helt generel bestemmelse, hvorefter det afgørende er, hvornår aftalen er indgået og længden af aftalen.

Med "aftalen" sigtes der til den aftale, som den ansatte og virksomheden har indgået om udlodning af medarbejderobligationer. Hvordan udlodning af medarbejderobligationer "finansieres", om det eventuelt sker ved en aftale om nedgang af den kontante løn for den ansatte for en 12 måneders periode, der tidsmæssigt eventuelt begynder senere end den dag, hvor aftalen om udlodning af medarbejderobligationer indgås, er i princippet den aftale, der henvises til i § 5, stk. 5, i lov nr. 519 af 12. juni 2009, uvedkommende.

Betingelsen om, at aftalen ikke har en længere varighed end 12 måneder, betyder, at virksomheden i henhold til aftalen inden for en 12 måneders periode regnet fra datoen for indgåelse af aftalen, dog ikke for aftaler indgået senere end den 21. april 2009, kan udlodde medarbejderobligationer med den virkning, at de udloddede obligationer er omfattet af LL (ligningsloven) § 7 A, stk. 1, nr. 3. Derimod kan virksomhederne ikke skattefrit udlodde obligationer til den ansatte efter udløbet af 12 måneders perioden.

I den forbindelse henvises til SKM2009.745.745.SR. I sagens oplyses, at virksomheden ved en fejl ikke udstedte medarbejderobligationer i december 2008 for medarbejdernes opsparing i 2008. De ansatte og virksomheden indgik en aftale den 17. marts 2009 om, at det opsparede beløb i 2008 ville blive tildelt som obligation i december 2009, og det opsparede beløb i 2009 ville blive tildelt som obligation i marts 2010, hvorefter medarbejderobligationsaftalen ophørte. Skatterådet bekræftede, at såfremt obligationerne blev udstedt og båndlagt senest den 16. marts 2010, så kunne udstedelsen være omfattet af § 5, stk. 5. Båndlæggelsen af disse obligationer er 5 år regnet fra udløbet af 2010.

>I SKM2010.164.SR bekræfter Skatterådet, at en aftale om medarbejderobligationer kombineret med kontantlønsnedgang, indgået inden den 22. april 2009 med en varighed på 23 måneder, kan ændres, så aftalen afbrydes efter 11 måneder.<

Alle udlodninger, der sker i 2009 er som udgangspunkt omfattet af LL (ligningsloven) § 7 A, stk. 1, nr. 3. Det gælder uanset, om udlodningen sker i henhold til en aftale indgået før den 22. april 2009 eller en aftale, der indgås den 22. april eller senere.

Dermed er også udlodninger, der sker i 2009 i henhold til kontantlønsnedgang vedrørende eksempelvis perioden 1. juli 2009 - 30. juni 2010 omfattet af de hidtil gældende regler.

Ændring af aftale - udlodningstidspunktetHar den ansatte og virksomheden før den 22. april 2009 aftalt, at der skal ske udlodninger i henhold til en aftale om kontantlønsnedgang for en 12-måneders periode, der strækker sig over årsskiftet 2009/2010, kan parterne ændre aftalen således, at udlodninger, der er aftalt til at skulle ske senere end 12 måneder efter indgåelsen af aftalen, fremrykkes således, at udlodningerne sker inden for 12 måneder efter indgåelsen af aftalen med den virkning, at udlodningerne omfattes af overgangsreglen i § 5, stk. 5. Det indebærer, at aftalen behandles som om den oprindeligt havde haft det ændrede indhold.

Muligheden for at aftale fremrykning af udlodninger gælder alene for udlodninger, for hvilke det i den oprindelige aftale er fastsat, at udlodningerne skal ske i kalenderåret 2010. Det vil sige, at har den ansatte og virksomheden eksempelvis den 1. marts 2009 aftalt, at der skal ske udlodning den 30. oktober 2010, kan denne udlodning fremrykkes til senest den 28. februar 2010. Hermed rækker den ændrede aftale ikke ud over 12 måneder samtidig med, at overgangsreglen reelt får virkning for udlodninger, der i henhold til aftaler indgået før den 22. april er aftalt at skulle ske i 2010. Udlodninger, der måtte være aftalt at skulle ske i 2011 eller senere år, kan derimod ikke rykkes frem med den virkning, at de bliver omfattet af overgangsreglen.

En ændring af aftalen som anført, hvorefter en udlodning, der oprindeligt er aftalt til at skulle ske i 2010, rykkes frem til et tidligere tídspunkt i 2010 eller til 2009, anses ikke for en væsentlig ændring af aftale.

Sker der i henhold til den ændrede aftale fremrykning af udlodninger fra 2010 til 2009, hvorved udlodningen bliver omfattet af overgangsreglen, vil det for så vidt angår betingelsen for den ansattes skattefrihed, hvorefter værdien af obligationen incl. afgiften ikke må overstige 10 pct. af den ansattes løn, være afgørende, at betingelsen er opfyldt for samtlige udlodninger, der sker i 2009.

BåndlæggelseMedarbejderobligationer, der kan udstedes skattefrit i 2010 efter overgangsreglen skal behandles efter de hidtidige regler og skal båndlægges i 5 år fra udgangen af 2010.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.