England |
Der er en række betingelser for at opnå henholdsvis fradrags- eller bortseelsesret i henhold til artikel 28, stk. 3, jf. stk. 4 og 5 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten med UK.
Dels omfatter regelsættet kun en person, der udfører personligt arbejde i tjenesteforhold for en arbejdsgiver, som også var hans arbejdsgiver umiddelbart inden påbegyndelsen af arbejdet i Danmark, eller for en arbejdsgiver, som er forbundet med denne arbejdsgiver. Ifølge artikel 28, stk. 5, litra c, er arbejdsgivere forbundne, hvor den ene, direkte eller indirekte, har del i ledelsen, kontrollen eller kapitalen i den anden, eller de samme personer, direkte eller indirekte, har del i ledelsen, kontrollen eller kapitalen i hver af dem.
Personen skal endvidere være medlem af en pensionsordning, som er etableret og anerkendt i skattemæssig henseende i UK. Det er en betingelse, at personen var medlem af pensionsordningen i UK, inden den pågældende blev hjemmehørende i Danmark.
Endelig er det en betingelse for fradragsretten, at Danmark kan godkende ordningen, fordi den svarer til fradragsberettigede danske ordninger. Således vil der generelt blive lagt vægt på bl.a. følgende forhold: At der er tale om et tjenesteforhold, hvor arbejdsgiveren var den samme før udstationeringen, eller en arbejdsgiver, som er forbundet med denne arbejdsgiver, at pensionsordningerne er godkendte i UK, at skatteyderne har oprettet pensionsordningen forinden flytningen til Danmark, at man generelt i UK har mulighed for førtidspensionering, og at ordningen i øvrigt som helhed svarer til godkendte danske ordninger. >Fradraget- eller bortseelsesretten gives på samme måde, som hvis pensionsordningen var omfattet af pensionsbeskatningsloven. Det medfører bl.a. at loftet på 100.000 kr. (2010-niveau) for indbetaling til rateforsikring, ratepension i pensionsøjemed og ophørende livrente også er gældende for indbetaling til en tilsvarende britisk ordning.<
I TfS 1998, 221 LSR, fandt Landsskatteretten, at der ikke kunne indrømmes fradrag for bidrag til en britisk pensionsordning i medfør af artikel 28, stk. 3 i den danske-britiske dobbeltbeskatningsoverenskomst, idet ordningen ikke svarede til en skattemæssigt godkendt pensionsordning i Danmark. Landsskatteretten udtalte, at idet pensionsordningen kunne komme til udbetaling ved pågældendes fyldte 50. år, og da fradragsret for bidrag til en tilsvarende dansk pensionsordning forudsatte, at udbetaling fra pensionsordningen normalt tidligst kunne finde sted ved det fyldte 60. år, og da der ikke var oplyst særlige forhold, der kunne begrunde den valgte pensionsalder på 50 år, fandt Landsskatteretten, at pensionsordningen ikke svarede til en skattemæssigt godkendt pensionsordning i Danmark.
|