Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

A.B.6.4 Aftægtsydelser, understøttelser mv.

Aftægtsydelser er skattepligtige for modtageren i medfør af SL (statsskatteloven) § 4 litra c. Aftægtsydelser vil typisk forekomme i forbindelse med overdragelse af fast ejendom eller andre formuegoder, hvor overdragelsessummen helt eller delvis berigtiges ved, at køberen påtager sig at udrede en årlig ydelse til sælgeren. Det forhold, at den kapitaliserede værdi af aftægtsydelsen indgår i salgssummen for en solgt ejendom eller virksomhed, medfører ikke, at sælgeren kan se bort fra nogen del af de årlige ydelser, jf. HRD i UfR 1971.597 og ØLD af 19. jun. 1974 (skd. 31.51).

Er der etableret et aftægtsforhold som led i en gensidigt bebyrdende aftale om overdragelse af fast ejendom eller andre formuegoder, indgået den 1. juli 1999 eller senere, gælder reglerne i LL (ligningsloven) § 12 B, stk. 1-11. Ifølge disse regler skal aftægtsydelsen først beskattes hos modtageren fra det tidspunkt, hvor den nominelle sum af de akkumulerede ydelser overstiger den kapitaliserede værdi af aftægtsforpligtelsen på aftaletidspunktet. På aftaletidspunktet skal der foretages en kapitalisering af den løbende aftægtsydelse. Den kapitaliserede værdi skal føres på en saldo, som hvert indkomstår reduceres med den nominelle værdi af aftægtsydelsen. Først i det indkomstår, hvor saldoen bliver negativ, skal aftægtsmodtageren medregne det negative beløb til den skattepligtige indkomst. Se afsnit A.F.4.4.5.2 Gensidigt bebyrdende aftaler og E.I.2.4 Løbende ydelser.

Ydelser i henhold til forpligtelseserklæringer (understøttelseskontrakter) er skattepligtige for modtageren. Dette gælder også i tilfælde, hvor yderen ikke kan fradrage ydelserne, jf. lsr. 1960.175, samt i tilfælde, hvor en tilsvarende gaveydelse ville være skatte- og afgiftsfri for modtageren. Løbende udnyttelse af uopsigelig ret til fribolig er ikke en gave, omfattet af reglerne om gaveafgift, men derimod en skattepligtig løbende ydelse efter statsskattelovens § 4 c, se SKM2009.27.HR.

Aftægtsydelser mv. kan helt eller delvis bestå i ret til fri kost og logi, fri bolig eller andre rettigheder. Værdien af sådanne naturalydelser ansættes skønsmæssigt efter den værdi, ydelsen har på modtagelsestidspunktet.

Landsskatteretten anså en løbende udbetaling fra en trust i USA for skattepligtig efter SL (statsskatteloven) § 4 litra c. De løbende ydelser, der kunne sidestilles med en rentenydelsesret, skulle beskattes som kapitalindkomst, bl.a. fordi trustens midler overvejende var anbragt i obligationer, se ToldSkat Nyt 1992.17.510 (TfS 1992, 425). Om beskatning af rentenydelseskapitaler henvises endvidere til afsnit A.D.1.14 Rentenydelse, samt TfS 1991, 530 og kommentaren hertil i ToldSkat Nyt 1992.6.19,(TfS 1992, 169).

Fribolig mv.Værdien af en fribolig ansættes efter skøn til boligens udlejningsværdi. Statens satser for brug af lejeboliger er vejledende ved udøvelsen af skønnet, ligesom der tages hensyn til forhold, som beliggenhed, alder og vedligeholdelsesforpligtelse. Se nedenstående skemaer.

Lejebolig-bidrag Boligens størrelse beregnes efter de i Finansministeriets cirkulære nr. 22 af 18. feb. 1983 givne retningslinier. Ved opgørelsen af boligarealet medregnes kun arealet af værelser og kamre, men ikke af gange, bad, køkken, bryggers, forstue mv. For så vidt angår beskatningen af ejeren af boligen, se LL (ligningsloven) § 12 A.

Værdien af fri varme ansættes efter et skøn. Værdien kan ansættes til værdien af olieforbruget svarende til den frembragte varme, også hvor denne stammer fra halmfyring eller fyring med træaffald, jf. Skat 1986.1.68 (TfS 1986, 96) og ToldSkat Nyt 1993.6.225 (TfS 1992, 587).

Pr. 1. august 2009 forhøjes huslejen med 3,0 pct., jf. Finansministeriets cirkulære nr. 9158 af 24. marts 2009 om regulering af boligbidrag for tjeneste- og lejeboliger. Fra 1. august 2009 skal satserne i Finansministeriets cirkulære nr. 15 af 28. januar 1993 ganges med en faktor på 1,474172.

>Pr. 1. august 2009 forhøjes huslejen med 2,9 pct., jf. Finansministeriets cirkulære nr. 9098 af 24. marts 2010 om regulering af boligbidrag og tjeneste- og lejeboliger. Fra 1. august 2010 skal satserne i Finansministeriets cirkulære nr. 15 af 28. januar 1993 ganges med en faktor på 1,5169229.<

Finansministeriets cirkulære nr. 15 af 28. januar 1993:

Nettoetageareal af værelser og kamre i m2; 17 - 55 m2

Satser pr år:

>17-21>21-25>25-30>30-37>37-45>45-55Kommuner henført til stedtillægssats VI og VKommuner henført til stedtillægssats IV og IIIØvrige kommuner
1-----4.356 kr.3.564 kr.2.796 kr.
20----4.728 kr.3.852 kr.3.060 kr.
31----5.136 kr.4.284 kr.3.372 kr.
420-- -5.544 kr.4.644 kr.3.828 kr.
5310--5.940 kr.5.064 kr.4.044 kr.
64210-6.372 kr.5.436 kr.4.476 kr.
7532106.900 kr.5.820 kr.4.740 kr.
8643217.428 kr.6.240 kr.5.136 kr.
975 4327.848 kr.6.540 kr.5.520 kr.
10865438.544 kr.7.164 kr.5.820 kr.
1197 6549.144 kr.7.716 kr.6.348 kr.
121087659.804 kr.8.268 kr.6.912 kr.
1311987610.524 kr.8.796 kr.7.464 kr.
121098711.100 kr.9.420 kr.8.088 kr.
1311109811.652 kr.9.936 kr.8.652 kr.
121110912.336 kr.10.548 kr.9.096 kr.
1312111013.620 kr.11.172 kr.9.720 kr.
13121114.928 kr.12.252 kr.10.224 kr.
131216.188 kr.13.452 kr.11.340 kr.
1318-084 kr.15.300 kr.13.128 kr.

Nettoetageareal af værelser og kamre for mere end 55 m2

Satser pr år:

>55-67>67-82>82-100>100-122>122-148>148Kommuner henført til stedtillægssats VI og VKommuner henført til stedtillægssats IV og IIIØvrige kommuner
0-----7.848 kr.6.540 kr.5.520 kr.
1-----8.544 kr.7.164 kr.5.820 kr.
20----9.144 kr.7.716 kr.6.348 kr.
31----9.804 kr.8.268 kr.6.912 kr.
420---10.524 kr.8.796 kr.7.464 kr.
531---11.100 kr.9.420 kr.8.088 kr.
6420--11.652 kr.9.936 kr.8.652 kr.
7531--12.336 kr.10.548 kr.9.096 kr.
86420-13.620 kr.11.172 kr.9.720 kr.
97531-14.928 kr.12.252 kr.10.224 kr.
108642016.188 kr.13.452 kr.11.340 kr.
119753118.084 kr.15.300 kr.13.128 kr.
121086 4220.004 kr.17.268 kr.15.144 kr.
131197 5321.816 kr.19.152 kr.16.956 kr.
12108 6423.844 kr.20.964 kr.18.900 kr.
131197525.668 kr.23.076 kr.20.808 kr.
12108627.564 kr.24.852 kr.22.776 kr.
13119729.508 kr.26.736 kr.24.672 kr.
1210831.452 kr.28.728 kr.26.664 kr.
1311933.300 kr.30.636 kr.28.464 kr.
121035.244 kr.32.520 kr.30.408 kr.
131137.224 kr.34.404 kr.32.280 kr.
1239.060 kr.36.396 kr.34.260 kr.
1340.152 kr.38.164 kr.36.132 kr.

EnfamiliehusAnden bolig
Uden installation

1

0

Med 1 af installationerne vand, gas, wc og bad

2

1

Med 2 af installationerne vand, gas, wc og bad

3

2

Med bad + 2 af installationerne vand, gas og wc

4

3

Med centralvarme

5

4

Med centralvarme + 1 af installationerne vand, gas, wc og bad

6

5

Med centralvarme + 2 af installationerne vand, gas og wc

7

6

Med centralvarme + bad + 2 af installationerne vand, gas og wc

8

7

Med vand + gas + wc

8

7

Alt undtagen centralvarme

9

8

Alt undtagen bad

12

11

Alle installationer

13

12

For boliger uden elektricitet fastsættes boligbidraget 2 satser lavere end for tilsvarende boliger med denne installation.

Hvis der i en bolig ikke er gas men en anden tilsvarende installation, f.eks. el-komfur, skal skemaet læses, som om der er gas installeret.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.