E.A.7.7.4 Virksomheder omfattet af reglerne
Indhold
Dette afsnit beskriver de virksomheder, der er omfattet af reglerne om afgift af bekæmpelsesmidler. Afsnittet indeholder en beskrivelse af reglerne om fjernsalg og om lønarbejde.
Afsnittet indeholder:
- Oplagshaver
- Lønarbejde
- Registreret varemodtager
- Fjernsalg
- Anmeldelse til registrering.
Se også
- Definition: Oplagshaver og oplagshavers rettigheder E.A.1.4.1
- Definition: Registreret varemodtager og den registrerede varemodtagers rettigheder E.A.1.4.1
- Fjernsalg, herunder postordresalg og internethandel E.A.1.4.1
- Privatpersoner, der indfører eller modtager varer fra udlandet E.A.1.4.3
- Afgift af varer, der modtages fra udlandet E.A.1.4.1 Former for registrering
- Reglerne om registrering af virksomheder E.A.1.4.1
- Blanket, der anvendes til anmeldelse af registrering nr. 24.021.
Oplagshaver
Oplagshaver er en virksomhed, der fremstiller eller med henblik på salg modtager varer fra udlandet. Se BEKÆMPAL§§ 2 og 9.
Aftapning eller pakning af varer i de pakninger, hvori midlerne bliver afsat til forbrug, bliver betragtet som fremstilling.
Virksomheder med flere fabrikationsafdelinger kan lade sig registrere under ét.
Virksomheder, der leverer varer engros fra særlige udleveringslagre, som ligger uden for hovedvirksomheden, kan få tilladelse til at registrere disse lagre sammen med hovedvirksomheden. En sådan registrering er bl.a. betinget af, at det almindelige forretningsregnskab bliver ført samlet ved hovedvirksomheden, og at de årlige lageropgørelser bliver foretaget samtidigt for hovedvirksomheden og de på gældende udleveringslagre.
De enkelte afdelinger kan foretage fakturering af udleverede varer.
Oplagshavere kan modtage ubeskattede midler fra andre registrerede virksomheder og fra udlandet, hvis varerne er bestemt til videresalg. Se BEKÆMPAL §§ 3 og 10.
Lønarbejde
Skattestyrelsen kan efter ansøgning give en oplagshaver tilladelse til at lade større partier af afgiftspligtige varer fremstille for dennes regning (lønarbejde) hos en anden oplagshaver (fabrikationsvirksomheden).
Skattestyrelsen kan samtidig tillade, at den virksomhed, for hvis regning varerne bliver fremstillet, bliver betragtet som fremstiller af varerne, og at der først betales afgift ved udleveringen af varerne fra virksomhedens eget lager. Tilladelsen forudsætter, at den virksomhed, for hvis regning varerne fremstilles, er eneforhandler af varerne her i landet.
Betingelserne for tilladelsen er i øvrigt:
- At der ved overførsel af afgiftspligtige materialer til fremstilling af varerne fra virksomheden til fabrikationsvirksomheden skal udstedes overførselsbilag, hvor det tydeligt er anført, at der er tale om ubeskattet overførsel af afgiftspligtige varer.
- At Skattestyrelsen kan foretage eftersyn i lokaler og af regnskaber mv. både i virksomheden og i fabrikationsvirksomheden efter de almindelige regler for oplagshavere.
- At varer, som ikke findes ved lageropgørelse i virksomheden, bliver betragtet som solgte, respektive anvendte til solgte varer.
Skattestyrelsen kan efter ansøgning også give tilladelse til:
- At virksomheder, der ikke har erhvervsmæssig fremstilling eller indførsel af afgiftspligtige varer, bliver registreret som oplagshaver i de tilfælde, hvor virksomheden er eneforhandler af en vare, som virksomheden lader fremstille for egen regning (lønarbejde) hos en anden oplagshaver. Tilladelsen til registrering er betinget af, at virksomheden ikke modtager andre afgiftspligtige varer fra andre oplagshavere.
Registreret varemodtager
Virksomheder, der modtager afgiftspligtige varer fra udlandet, herunder fra andre EU-lande, har pligt til at anmelde sig som registreret varemodtager inden afsendelsen af varerne fra udlandet. Se BEKÆMPAL § 24.
Virksomheder, der indfører eller modtager varer fra udlandet, som ikke er bestemt til videresalg, fx landbrugsvirksomheder og gartnerier, skal registreres som registreret varemodtager.
Erhvervsdrivende, fx en landmand eller gartner, der selv medbringer afgiftspligtige varer fra andre EU-lande til brug i egen bedrift, skal straks efter hjemkomsten angive art og værdi af de medbragte varer til Skatteforvaltningen og indbetale afgiften heraf. Se BEKÆMPAL § 25.
Fjernsalg
Virksomheder, som ved fjernsalg sælger afgiftspligtige varer her i landet, og som er registreret efter ML (momsloven) § 47, stk. 1, er omfattet af reglerne >(levering af varer fra et EU-land til en ikke erhvervsmæssig aftager i et andet EU-land)< og skal registrere sig som varemodtager. Se BEKÆMPAL § 30.
Eksempler er virksomheder, der handler via postordre eller internet.
>Bemærk<
>Ved lov nr. 810 af 9. juni 2020 blev momsreglerne ved salg til private i EU ændret. De nye regler trådte i kraft den 1. juli 2021. Der er bl.a. indført en ny fælles EU-beløbsgrænse, som medfører, at virksomheder der er etableret i EU skal betale moms i forbrugslandet, når virksomhedens samlede fjernsalg af varer og salg af elektroniske ydelser, herunder teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester, til ikke erhvervsmæssige aftagere i andre EU-lande overstiger 10.000 euro pr. år. For virksomheder, der er etableret i mere end et EU-land, eller i et land uden for EU finder beløbsgrænsen ikke anvendelse og pligten til at afregne moms i forbrugslandet gælder for alle fjernsalgsleverancer uanset virksomhedens omsætning af varer og ydelser til andre EU-lande.<
>Moms One Stop Shop<
>Virksomheder, som fjernsælger varer pålagt nationale punktafgifter til Danmark og som er tilsluttet Moms One Stop Shop, som ændret med virkning fra 1. juli 2021, anses ikke for at være registreret efter ML (momsloven) § 47, stk. 1. Disse udenlandske virksomheder skal og kan dermed ikke være registreret for fjernsalg af varer pålagt nationale punktafgifter. Forpligtigelsen til at afregne nationale punktafgifter, vedrørende leverancer foretaget af disse virksomheder, påhviler i denne situation den ikke-erhvervsmæssige aftager efter reglerne i OPKL § 9. Se også "Nye regler for moms ved salg til private i EU".<
>Virksomheder, som er etableret i udlandet og som fjernsælger varer til Danmark fra et andet EU-land, og som ikke er tilsluttet Moms One Stop Shop vil pr. 1. juli 2021 fortsat være forpligtet til at være registreret for nationale punktafgifter. Registreringsgrænsen afhænger af virksomhedens etablering og omsætning i EU-lande.<
- >Virksomheder etableret i ét EU-land, skal registreres og afregne nationale punktafgifter, hvis den samlede omsætning af varer og ydelser til ikke-erhvervsmæssige aftagere i andre EU-lande overstiger 10.000 euro (ca. 75.000 kr.).<
- >Virksomheder etableret i mere end ét EU-land, skal registreres for og afregne nationale punktafgifter uanset virksomhedens omsætning af varer og ydelser til andre EU-lande.<
- >Virksomheder etableret i et land uden for EU, skal registreres for og afregne nationale punktafgifter, uanset virksomhedens omsætning af varer og ydelser til andre EU-lande.<
>For en mere detaljeret beskrivelse af, hvornår virksomheder etableret i udlandet er forpligtet til at lade sig registre her i landet efter ML (momsloven) § 47, stk. 1, henvises til afsnit D.A.14.1.2 Anmeldelse til registrering ML § 47, stk. 1. Det er alene virksomheder, der er registreringspligtige efter denne bestemmelse, som skal og kan registreres for nationale punktafgifter for fjernslag fra andre EU-lande.<
>Virksomheder, som er etableret og momsregistreret i Danmark berøres ikke af ændringerne.<
>Hvis den udenlandske virksomhed ikke er registreret for fjernsalg af punktafgiftspligtige varer i Danmark, påhviler forpligtigelsen til at afregne nationale punktafgifter, vedrørende leverancer foretaget af disse virksomheder den ikke-erhvervsmæssige aftager efter reglerne i OPKL § 9. Skatteforvaltningen kan tilbageholde sådanne varer, indtil afgiften er betalt. Se afsnit A.C.2.5 om Skatteforvaltningens kontrolbeføjelser.<
Anmeldelse til registrering
Anmeldelse til registrering sker på www.virk.dk.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil