C.H.4.6.1 Kompensationsbeløbet
Dette afsnit beskriver forskellige regler for kompensationsbeløbet.
Afsnittet indeholder:
- Juridisk kvalifikation af kompensationsbeløbet
- Fuld og endelig afregning
- Tillæg til kompensationen
- Bagatelgrænse
- Ejere der ikke har modtaget tilbud om kompensation.
Juridisk kvalifikation af kompensationsbeløbet
Kompensation skal betragtes som ét samlet beløb for alle de år, hvor der er sket opkrævning af for meget opkrævet ejendomsværdiskat og/eller grundskyld. Se EVL § 74, stk. 1, 1. pkt. Kompensationen splittes derved ikke op i forhold til de år, hvor ejendomsbeskatningen er sket på grundlag af de gamle vurderinger, og behandles ikke som tilbagebetaling af skatter for de pågældende år, men som et samlet tilbud om kompensation for de år, som tilbuddet vedrører.
Krav på kompensation vil som udgangspunkt indtræde tidligst 90 dage efter dateringen af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister efter reglerne i EVL § 89, stk. 8, medmindre 2020-vurderingen påklages eller anmodes genoptaget inden 90 dage fra dateringen af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister. Se EVL §§ 75, stk. 1, og EVL § 77, stk. 1. Der kan kun ske genoptagelse af 2020-vurderingen af betydning for tilbagebetalingsordningen efter reglerne i EVL § 81, stk. 6. Se afsnit C.H.4.7 Klage over eller genoptagelse af vurderingerne om klage over eller genoptagelse for vurderingerne.
Krav på kompensation vil ikke indtræde, hvis en igangværende klage- eller genoptagelsessag fra en eller flere vurdering fra 2011 og frem ikke trækkes tilbage inden 90 dage fra dateringen af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister efter reglerne i EVL § 89, stk. 8. Se EVL § 77, stk. 2.
Hvis en klage over 2020-vurderingen, som er rettidigt indgivet, afvises af klagemyndigheden, dvs. Landsskatteretten, et vurderingsankenævn eller Skatteankestyrelsen, vil krav på kompensation først indtræde på det tidspunkt, hvor afgørelsen om afvisning er truffet. Se EVL § 75, stk. 1, 3. og 4. pkt. Indbringes denne afgørelse om afvisning for domstolene, vil krav på kompensation indtræde på tidspunktet for endelig afgørelse af spørgsmålet om afvisning, medmindre den nuværende eller en tidligere ejendomsejer får medhold i, at der skal ske realitetsbehandling hos klagemyndigheden. Herved vil det være muligt for ejendomsejeren, der har klaget inden for fristen på 90 dage fra dateringen af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister, men hvor klagemyndigheden har afvist klagen efter udløbet af fristen på 90 dage, at indbringe denne afgørelse og dermed få prøvet afvisningen, uden at retten til at få kompensationen genberegnet fortabes. Se afsnit C.H.4.7.2 Klage over eller genoptagelse af 2020-vurderingen om klage over eller genoptagelse af 2020-vurderingen.
Krav på kompensation kan ikke overdrages, før kravet er indtrådt. Aftaler om sådanne overdragelser er ugyldige. Se EVL § 75, stk. 5.
Kompensationsbeløb i tilbagebetalingsordningen behandles ikke civilretligt som de oprindeligt beregnede skatter, som kompensationen beregnes på grundlag af. Kompensationsbeløb betragtes derved ikke som overskydende skat. Det indebærer bl.a., at der ikke sker en forrentning efter de herom gældende regler eller efter skattelovgivningens regler i øvrigt ved for sen udbetaling. Se nedenfor om tillæg til kompensation.
Dog vil kompensationen i relation til lejelovgivningen efter reglerne i lejelovens § 52 og erhvervslejelovens § 12, fortsat skulle betragtes som tilbagebetaling af skatter. Se EVL § 75, stk. 4. Bestemmelsen vil herved ikke have betydning for lejeres krav på kompensation.
At kompensation betragtes som ét samlet beløb indebærer også, at transporter i overskydende skatter for de pågældende år ikke vil omfatte kompensationen, hverken helt eller delvist.
Fuld og endelig afregning
Hvis en vurdering omfattet af tilbagebetalingsordningen ikke påklages efter EVL § 89 inden 90 dage fra dateringen af den særskilte meddelelse i EVL § 89, stk. 8, betragtes ethvert krav, som er opstået eller måtte opstå helt eller delvist på baggrund af vurderingen som fuldt og endeligt afregnet i alle henseender.
Dette skyldes, at Skatteforvaltningen fra og med den 1. november 2020 ikke længere af egen drift skal kunne genoptage eller varsle revision af vurderinger foretaget i det gamle vurderingssystem, ligesom der ikke kan anmodes om genoptagelse af disse vurderinger efter samme frist. Dette omfatter alle vurderinger, både almindelige vurderinger, der er foretaget som egentlige vurderinger eller ved videreførelse, og omvurderinger, der er foretaget i det gamle vurderingssystem. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 33b.
Herved vil videreførte vurderinger og omvurderinger omfattet af tilbagebetalingsordningen, som ikke anmodes genoptaget eller revideres inden den 1. november 2020, eller som ikke påklages inden 90 dage fra dateringen af den særskilte meddelelse i EVL § 89, stk. 8, reelt medføre, at der sket fuld og endelig afregning efter tilbagebetalingsordningen.
Fuld og endelig afregning er ikke betinget af, at tilbagebetalingsordningen konkret resulterer i en egentlig kompensation. Det vil også gælde, hvis kompensationen er beregnet til 0 kr. Accepteres en kompensation på 0 kr. eller resulterer genberegningen efter reglerne i EVL § 73 i et beløb på under 200 kr., se EVL § 76, stk. 2, vil der således være sket fuld og endelig afregning for de omfattede vurderinger i tilbagebetalingsordningen.
Fuld og endelig afregning indebærer, at kompensation omfatter ethvert krav, som er opstået eller måtte opstå på baggrund af vurderingerne, og gælder i alle henseender. Dette indebærer endvidere, at der vil ske fuld og endelig afregning både i relation til vurderingsår, for hvilke der vil blive betalt kompensation, og i relation til den fremadrettede beskatning, der vil have sit udgangspunkt i disse vurderingsår. Der kan således ikke ske ændring af skattestopberegningerne for vurderingsår, hvor der er sket fuld og endelig afregning i tilbagebetalingsordningen.
Vurderinger omfattet af tilbagebetalingsordningen vil heller ikke kunne genoptages ekstraordinært efter reglerne i SFL (skatteforvaltningsloven) § 33, stk. 4. Der vil herefter for den pågældende vurdering ske fuld og endelig afregning, også selv om hidtidig praksis underkendes senere ved dom eller ved afgørelse fra Skatteankestyrelsen, et vurderingsankenævn eller Landsskatteretten, eller hvis en praksisændring i andre tilfælde offentliggøres af Skatteministeriet, se SFL (skatteforvaltningsloven) § 33, stk. 4.
Tillæg til kompensationen
Kompensationsbeløb tillægges 6,2 pct., der tilskrives pr. påbegyndt kalenderår fra og med året efter det år, som kompensationen er udregnet for, til og med det år, hvor udbetaling sker. Se EVL § 76, stk. 1, 1. pkt.
Tillægget medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, men behandles som en del af den samlede kompensation. Se EVL § 76, stk. 1, 2. pkt. Tillægget er fritaget for beskatning, uanset om de pågældende ejendomsskatter har været fradragsberettigede efter LL (ligningsloven) § 14, og resten af kompensationen dermed ikke er skattefri.
Tillægget er ikke en forrentning. Ingen del af kompensationen vil være forfalden forud for stiftelsestidspunktet, og der vil derfor ikke være tale om forrentning, men om et tillæg til kompensationen, som skal betragtes som en yderligere kompensation for den tid, der er gået frem til det tidspunkt, hvor kompensation for de for meget betalte skatter kan udbetales.
Tillægget har samme sats for både for meget betalt ejendomsværdiskat og for meget betalt grundskyld. Tillægget er det samme for både fysiske og juridiske personer.
Bagatelgrænse
Beløb på under 200 kr. >pr. ejendom <udbetales ikke. Hvis en ejendom er ejet af flere personer i sameje, gælder denne beløbsgrænse for den samlede udbetaling og således ikke for udbetalingen pr. ejer. Se EVL § 76, stk. 2. Det er uden betydning, om ejendommen ejes i sameje af ægtefæller eller af andre, f.eks. medlemmerne af et bofællesskab.
Beløbet opgøres som den samlede kompensation af ejendomsværdiskat, grundskyld og procenttillæg.
Er ejendomme samlet vurderet, gælder beløbsgrænsen >for udbetaling til den samlede ejendom. Se EVL § 76, stk. 2, sidste pkt. <
Beløb på under 200 kr. betragtes også som en kompensation i tilbagebetalingsordningen. Det vil sige at manglende klage også vil anses som en accept af, at der er sket fuld og endelig afregning i alle henseender, uanset at kompensationen ikke udbetales fordi beløbet er under 200 kr. Se afsnit ovenfor om fuld og endelig afregning.
Ejere der ikke har modtaget tilbud om kompensation
Har en nuværende eller tidligere ejer ikke har modtaget et tilbud om kompensation efter EVL § 74, stk. 1, bortfalder ethvert krav på kompensation 3 år efter udløbet af klagefristen i EVL § 89, stk. 1, 2. pkt., eller stk. 2, 2. pkt. Se EVL § 76a, stk. 1. Dette skal forstås i sammenhæng med forældelsesfristen på 3 år i forældelsesloven § 3, stk. 1.
Det bemærkes, at der ikke udbetales kompensation i de tilfælde, hvor udbetaling ikke kan ske via NemKontoordningen. Se EVL § 75, stk. 2. Se afsnit C.H.4.6.3 Tidspunkt for udbetaling af kompensation om NemKontoordningen.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil