A.B.1.2.6.1 Indberetningspligt for faglige foreninger, jf. LL § 13
Indhold
Dette afsnit handler om indberetningspligten for faglige foreninger.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Oversigt over ændringer
- Indberetningen
- Bemyndigelse
- Bekendtgørelse om skatteindberetning
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv
Se SIL § 31.
Regel
Faglige foreninger som nævnt i LL (ligningsloven) § 13 skal hvert år indberette til Skatteforvaltningen om de indbetalinger, der er modtaget fra medlemmer i det forudgående kalenderår, og som er fradragsberettigede efter LL (ligningsloven) § 13, stk. 1, herunder oplysninger til identifikation af den enkelte indbetaler. Se SIL § 31.
Det enkelte foreningsmedlem kan dog inden kalenderårets udgang pålægge foreningen ikke at indberette.
Bestemmelsen i SIL § 31 er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 8 T.
Oversigt over ændringer
Tidligere SKL (skattekontrolloven) | Gældende SIL | Indholdet af ændringer |
§ 8 T, stk. 1 | § 31, stk. 1 | Efter § 31, stk. 1, 1. pkt., skal faglige foreninger som nævnt i ligningslovens § 13 hvert år indberette til Skatteforvaltningen om de indbetalinger, der er modtaget fra medlemmer i det forudgående kalenderår, og som er fradragsberettigede efter ligningslovens § 13, stk. 1, herunder oplysninger til identifikation af den enkelte indbetaler. Efter § 31, stk. 1, 2. pkt., kan et medlem pålægge foreningen ikke at indberette. Fravælges en sådan indberetning, vil medlemmet fortabe retten til fradrag for kontingentudgiften. |
§ 8 T, stk. 3 | § 31, stk. 2 | Efter § 31, stk. 2, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen. Det, der kan fastsættes nærmere regler om, er regler der nærmere definerer de oplysninger, der skal indberettes, herunder om specifikation af de beløb, der indberettes. Bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere lovgivning. |
Indberetningen
Faglige foreninger, der er nævnt i LL (ligningsloven) § 13, har pligt til hvert år at indberette til Skatteforvaltningen om de indbetalinger, der er modtaget fra medlemmer for det foregående kalenderår. Se SIL § 31.
De pågældende foreninger, som LL (ligningsloven) § 13 omhandler, er arbejdsgiverforeninger og andre faglige sammenslutninger, der har til hovedformål at varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, hvortil medlemmerne tilhører.
Indberetningspligten omfatter alene kontingenter, der er fradragsberettigede efter LL (ligningsloven) § 13, stk. 1. Eventuelle ikke fradragsberettigede indbetalinger fra medlemmerne til foreningerne omfattes ikke.
Det fremgår af LL (ligningsloven) § 13, stk. 2, at fradrag for faglige kontingenter er betinget af, at den faglige forening, hvis den er indberetningspligtig, har indberettet kontingentudgiften til Skatteforvaltningen. Det afgørende er, at indbetalingen er indberettet. Det afgørende er ikke, om dette sker inden for den ordinære indberetningsfrist, eller i forbindelse med en senere tilføjelse til indberetningen.
Indberetningspligten omfatter kun kontingenter, der er fradragsberettigede efter LL (ligningsloven) § 13, stk. 1. Se SKM2017.327.HR. Vedkommende faglige forening har derfor pligt til at undlade at foretage indberetning af indbetalinger, der ikke er fradragsberettiget efter denne bestemmelse.
Om fradrag vedrørende kontingenter m.v. efter LL (ligningsloven) § 13, se afsnit C.A.4.3.1.3 Fagforeningskontingent og arbejdsløshedsforsikring Fagforeningskontingent.
Et medlem kan pålægge foreningen ikke at indberette. Fravælges indberetningen fortabes retten til fradrag for kontingentudgiften.
Bemærk
Indberetning skal foretages til Skatteforvaltningen senest den 20. januar eller, hvis denne dag er en lørdag eller søndag, senest den følgende mandag. Se SIL § 54.
Bemyndigelse
Efter SIL § 31, stk. 2, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen. Det, der kan fastsættes nærmere regler om, er regler der nærmere definerer de oplysninger, der skal indberettes, herunder om specifikation af de beløb, der indberettes.
Bekendtgørelse om skatteindberetning
Bemyndigelsen er udnyttet i § 45 i skatteindberetningsbekendtgørelsen (SIB), jf. bekendtgørelse nr. 888 af 15. jini 2020 om skatteindberetning m.v.
Det fremgår af SIB § 45, stk. 1, at anvender foreningen en del af kontingentet på en sådan måde, at medlemmet kan vælge at fradrage kontingentet efter PSL (personskatteloven) § 3, stk. 2, nr. 1, indberettes denne del af kontingentet særskilt.
Selvstændigt erhvervsdrivende personers udgifter til kontingenter kan, som for lønmodtagere, ikke fradrages ved opgørelsen af den personlige indkomst, men alene ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Hvis en del af kontingentet kan anses som et servicebidrag, kan det imidlertid fradrages ved opgørelsen af den personlige indkomst efter PSL (personskatteloven) § 3, stk. 2, nr. 1, hvis den modtagende forening har opdelt kontingentet i en servicedel og i en kontingentdel.
Det fremgår endvidere af SIB § 45, stk. 2, at hvis en del af kontingentet anvendes til præmie til en gruppelivsforsikring som nævnt i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 56, stk. 4, skal dette oplyses i indberetningen. Denne del af kontingentet er skattepligtigt for medlemmet. Til gengæld er udbetalinger fra gruppelivsforsikringen skattefri.
I de situationer, hvor der er såvel kontingenter omfattet af SIB § 45, som omtalt ovenfor og andre indberetningspligtige kontingenter, skal indberetningen omfatte såvel kontingenterne omfattet af SIB § 45 som de øvrige indberetningspligtige kontingenter. Kontingenterne omfattet af SIB § 45 skal indberettes særskilt.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Højesteret | ||
SKM2017.327.HR | Indberetningspligten omfatter kun kontingenter, der er fradragsberettigede efter LL § 13, stk. 1. Vedkommende faglige forening havde derfor pligt til at undlade at foretage indberetning af indbetalinger, der ikke er fradragsberettiget efter denne bestemmelse. | De tidligere indberetningsbestemmelser i tidligere SKL (skattekontrolloven), herunder indberetning efter SKL (skattekontrolloven) § 8 T, er videreført i SIL, herunder SIL § 31. |
SKM2019.526.LSR | En forening blev nægtet adgang til at indberette foreningskontingent til AKFA-systemet. Landsskatteretten udtalte, at det er afgørende for, om foreningen kan anses indberetningspligtig til AKFA-systemet, at kontingenterne fra foreningens medlemmer er fradragsberettigede efter ligningslovens § 13, herunder, at foreningen har til hovedformål at varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, som medlemmet tilhører. Det fremgik af foreningens vedtægter, at foreningens formål er at varetage medlemmernes tjenstlige, faglige og pædagogiske interesser. Det fremgik videre, at foreningen samarbejder med fagforeningen i henhold til gældende samarbejdsaftale, idet foreningen erkender, at fagforeningen er den forhandlingsberettigede organisation overfor myndighederne og arbejdsgiverorganisationerne. Af vedtægterne fremgik det endeligt, at medlemskab af foreningen forudsætter medlemskab af fagforeningen. Landsskatteretten fandt herefter ikke grundlag for at anse foreningen for at varetage sine medlemmers økonomiske interesser, hvorfor kontingentet ikke var fradragsberettiget efter ligningslovens § 13. Det var derfor med rette, at SKAT havde afslået, at foreningen kunne indberette foreningskontingentet til AKFA-systemet. Landsskatteretten henviste herved til bindende svar fra ligningsrådet, offentliggjort ved TfS1994.432LR, hvorefter det ved dobbeltorganisering gælder, at medlemmets økonomiske interesse anses varetaget af hovedforeningen. | |
SKM2020.139.LSR | Fagforeninger skal kun indberette kontingentbetalinger der er fradragsberettigede efter ligningslovens § 13, henset til at indberetningspligten i den dagældende § 8 T i skattekontrolloven kun omfatter fradragsberettigede kontingentbetalinger. Vedkommende fagforening havde derfor pligt til at undlade at indberette, hvis kontingentet ikke var omfattet af fradragsretten. | Indberetningsbestemmelserne i den tidligere SKL (skattekontrolloven), herunder indberetning efter SKL (skattekontrolloven) § 8 T, er videreført i SIL § 31. |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil