Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

F.A.31.11 VAB J, Radioaktive stoffer og radioaktivt affald

Indhold

Afsnittet beskriver reglerne for transport af radioaktive stoffer og radioaktivt affald, der indføres til, udføres fra eller transiterer Danmark.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag
  • Ressortmyndighed
  • Import
  • Eksport
  • Toldstyrelsens opgave

Formål og lovgrundlag

Formålet

Formålet med reglerne på VAB-området for transport af radioaktive stoffer og radioaktivt affald er at sikre, at import, eksport og transit kan foregå korrekt og sikkert. Ved ind- og udførsel samt transit af radioaktive stoffer og radioaktivt affald skal der foreligge en tilladelse fra Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse. For nærmere oplysninger om reglerne for transport af radioaktive stoffer og radioaktivt affald i Danmark henvises der således til Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse.

Lovgrundlaget

For VAB-området for transport af radioaktive stoffer og radioaktivt affald gælder en række EU-direktiver, EU-forordninger og nationale bestemmelser.

EU-lovgivning og danske bekendtgørelser

For transport af radioaktive stoffer gælder:

  • Rådets forordning (Euratom) nr. 1493/93 af 8. juni 1993 om overførsel af radioaktive stoffer mellem medlemsstaterne (EF-Tidende L 148 af 19. juni 1993)
  • Bekendtgørelse nr. 993 af 5. december 2001 om transport af radioaktive stoffer

For transport af radioaktivt affald gælder:

  • Rådets direktiv 2006/117/EURATOM af 20. november 2006 om overvågning af og kontrol med overførsel af radioaktivt affald og brugt nukleart brændsel (Den Europæiske Unions Tidende L 337 af 5. december 2006)
  • Kommissionens beslutning af 5. marts 2008 om det i Rådets direktiv 2006/117/Euratom omhandlede standardledsagedokument til overvågning af og kontrol med overførsel af radioaktivt affald og brugt nukleart brændsel (Den Europæiske Unions Tidende L 107 af 17. april 2008).
  • Bekendtgørelse nr. 993 af 5. december 2001 om transport af radioaktive stoffer
  • Bekendtgørelse nr. 672 af 1. juli 2019 om grænseoverskridende overførsel af radioaktivt affald og brugt nukleart brændsel 

Definition af transport af radioaktive stoffer

Det Internationale Atomenergiagenturs (IAEA) retningslinjer for sikker transport af radioaktive stoffer er indarbejdet i det danske regelsæt med de efter danske forhold nødvendige afvigelser. Sundhedsstyrelsen har på denne baggrund udsendt Bekendtgørelse nr. 993 af 5. december 2001 om transport af radioaktive stoffer. Bekendtgørelsen fastsætter:

  • at klargøring af forsendelser indeholdende radioaktive stoffer og afsendelse af disse fra en dansk afsender forudsætter, at afsenderen i forvejen har tilladelse til brug af radioaktive stoffer i henhold til strålebeskyttelsesloven, og at der hos afsenderen findes en godkendt strålebeskyttelseskoordinator (RPO, Radiation Protection Officer) for strålebeskyttelsesforanstaltninger.
  • at transportører, som transporterer eller transitopbevarer radioaktive stoffer, skal underrette Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse om dette.
  • at transportører, som forestår transporter af radioaktive stoffer, hvor der kræves forhånds-meddelelse til de kompetente myndigheder, skal have en tilladelse hertil fra Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse.

§ 1 i Bekendtgørelse nr. 993 af 5. december 2001 om transport af radioaktive stoffer definerer transport som "Flytning samt enhver operation i forbindelse med pålæsning, aflæsning, transitopbevaring og håndtering på dansk område. Transport omfatter således transporter til og fra danske modtagere og afsendere samt transittransporter, der passerer dansk område."

Som det fremgår af bilag 1 i bekendtgørelsen, omfatter begrebet transport "alle operationer og forhold i tilknytning til og involverende flytning af radioaktive stoffer herunder konstruktion, fremstilling, vedligeholdelse og reparation af transportemballager, samt forberedelse, afsendelse, transport, transitopbevaring, aflæsning og modtagelse af forsendelser med radioaktivt indhold."   

Sikkerhedsnormer:

Sikkerhedsnormerne fremgår af følgende:

  • Rådets direktiv 2013/59/Euratom af 5. december 2013 om fastlæggelse af grundlæggende sikkerhedsnormer til beskyttelse mod de farer, som er forbundet med udsættelse for ioniserende stråling og om ophævelse af direktiv 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom og 2003/122/Euratom
  • Bekendtgørelse nr. 669 af 1. juli 2019 om ioniserende stråling og strålebeskyttelse.
  • Cirkulære nr. 15105 af 22. december 1975 om vagtordning ved Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse, telefonnummer: 44 94 37 73.

Ressortmyndighed

Ressortmyndighed for denne varebestemmelse er Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse.

Vagtordning ved Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse kan kontaktes telefonisk via døgnvagten på følgende telefonnummer: 44 94 37 73. Ved opringning vil man af en automatisk telefonsvarer blive bedt om at opgive navn og telefonnummer samt beskrive formålet med opkaldet. Den vagthavende vil derefter ringe tilbage inden for 15 minutter.

Den vagthavende kan hjælpe med følgende:

  • at vurdere situationen
  • at foretage/anvise målinger
  • at anvise lægehjælp
  • at rekvirere målehold fra de statslige beredskabscentre
  • at kontakte andre relevante institutioner/personer
  • at give vejledning, hvis formål er at skabe grundlag for en sikker og hurtig indsats i forbindelse med uheld med radioaktive stoffer

Import

Ved indførsel af radioaktive stoffer og radioaktivt affald skal der foreligge en tilladelse fra Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse.  Tilladelsen skal indhentes, før der foretages en bestilling af det radioaktive materiale eller indgås aftale om modtagelse af det radioaktive affald.

Eksport

Ved udførsel af radioaktivt affald skal der foreligge en tilladelse fra Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse.

Toldstyrelsens opgave

I tilfælde af fysisk kontrol skal Toldstyrelsen kontrollere, at den ind- eller udførselstilladelse, der er udstedt af Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse, ledsager forsendelsen.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.