Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

D.A.4.8.3 Erhvervelsesmoms ved overførsel af varer

Indhold

Dette afsnit beskriver i hvilket omfang, der skal beregnes moms ved overførsel af varer fra andre EU-lande.

Afsnittet indeholder:

  • Overførsel af varer fra andre EU-lande 
  • Juridiske personers indførsel af varer via andet EU-land
  • Varer der er medbragt af udenlandske NATO-styrker
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv

Overførsel af varer fra andre EU-lande

En virksomhed skal betale moms, når den benytter en vare her i landet, som virksomheden har overført fra et andet EU-land. Se Momssystemdirektivets artikel 21 og ML § 11, stk. 3.

Direktivets opbygning og bestemmelsernes formål tilsiger, at artikel 21, skal læses i sammenhæng med artikel 17. De to artikler er således hinandens "tvilling". Se SKM2016.81.SR. Momspligt efter artikel 21 i ankomstlandet kræver derfor, at overførslen udgør en momspligtig transaktion i afsendelseslandet efter artikel 17. Se også omtalen i D.A.4.7.2 Regel af momsudvalgets retningslinje om samme emne.

Reglen handler derfor ikke om salgssituationer, men kun de tilfælde, hvor varerne flyttes fra et EU-land til et andet. Ved at sidestille overførsel af varer med erhvervelse mod betaling sikres det, at beskatningen sker i forbrugslandet. Se D.A.4.7 Overførsel af varer til eget brug i andre EU-lande ML § 10 om overførsel af varer til eget brug.

En momspligtig persons brug af en vare i sin virksomhed her i landet sidestilles med erhvervelse mod betaling, når varen er overført hertil fra et andet EU-land, hvor varen er

  • fremstillet mv.
  • erhvervet eller
  • indført fra et sted uden for EU

i det andet EU-land som led i den momspligtige persons virksomhed.

Eksempel

Virksomheder i andre EU-lande, som overfører varer on-hold til danske speditører, skal momsregistreres og opkræve dansk moms, da varerne erhverves og afsættes her i landet. Ved overførsel af varen on-hold bibeholder den udenlandske virksomhed retten til som ejer at råde over varen, indtil virksomheden frigiver varen til en køber. Se TfS1999.605.

Se også

Se også

Juridiske personers indførsel af varer via andet EU-land

Når varer fra et land uden for EU indføres i ét EU-land og derefter sendes videre til en ikke-momspligtig juridisk person i et andet EU-land, regnes varerne for erhvervet i det EU-land, hvor forsendelsen eller transporten af varerne afsluttes. Se Momssystemdirektivets artikel 20, stk. 2, og xML § 11x, stk. 4.

Dette betyder, at der skal betales moms ved erhvervelsen af varerne i EU-landet, hvor transporten af varerne afsluttes.

Danmark kan enten være:

  • EU-landet for indførsel og transit af varerne, eller
  • EU-landet, hvor transporten af varerne afsluttes, og momsen ved erhvervelsen af varerne skal betales.

I det tilfælde, hvor Danmark bruges som transitland for indførte varer fra et tredje land, der erhverves af en ikke-momspligtig juridisk person i et andet EU-land, godtgør Skattestyrelsen moms, som har været betalt ved indførsel af varerne til Danmark, når det er dokumenteret, at der er betalt erhvervelsesmoms af varerne i det andet EU-land. Se Momssystemdirektivets artikel 20, stk. 2, og xML § 11x, stk. 4.

Se også

Se også

Varer der er medbragt af udenlandske NATO-styrker

Når udenlandske NATO-medlemslandes væbnede styrker og deres ledsagende civile personale

  • bruger varer her i landet, som styrkerne og deres ledsagende civile personale har købt uden at have betalt moms i et andet EU-land, og
  • varerne ikke kan fritages for moms efter xML § 36x, stk. 3,

så sidestilles brugen i Danmark med erhvervelse mod betaling af varer fra andre EU-lande. Se Momssystemdirektivets artikel 22 og xML § 11x, stk. 5. Dette betyder, at der som udganspunkt skal beregnes erhvervelsesmoms.

Det må dog regnes for en overvejende teoretisk mulighed, at udenlandske NATO-styrker skulle komme til at betale dansk moms af varer, som NATO-styrkerne har medbragt og bruger i forbindelse med øvelse, besøg eller undervejs i transit i Danmark. Det forventes i stedet, at der enten allerede vil være betalt moms i NATO-styrkernes hjemland, eller at varerne kan være omfattet af en momsfritagelse efter ML (momsloven) § 36, stk. 3. Se D.A.10.3.8 Indførsel af varer til diplomater, EU, internationale organisationer mv. ML § 36, stk. 3 om varer til diplomater mv.

Se også

Se også

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Skatterådet

SKM2016.81.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte, at en tysk dentalvirksomheds salg af dentalprodukter til danske tandlæger vil have momsmæssigt beskatningssted i Danmark. Skatterådet kan ikke bekræfte, at den tyske virksomhed kan anses for at overføre varerne til sig selv i Danmark. Skatterådet finder derfor, at det ikke er virksomheden, men virksomhedens danske kunder, der foretager de momspligtige erhvervelser her i landet. SKAT udtaler vejledende, at den tyske virksomhed ikke kan blive momsregistreret i Danmark.

SKM2013.607.SR Et SIM-kort måtte anses for en vare, idet der var tale om en fysisk vare, som indgik som en fysisk bestanddel af en telefon med henblik på at kunne sende og modtage signaler. Spørger, som var en virksomhed i et andet EU-land, overførte SIM-kortene til danske distributører med henblik på videresalg. Der skete ikke særskilt fakturering af distributørerne for leveringen. SIM-kortene blev fysisk sendt fra det andet EU-land til X, der varetog kortlageret i Danmark og videresendte kortene til de danske distributører på vegne af Spørger. Spørger skulle betale erhvervelsesmoms i Danmark.

Skattestyrelsen

 

TfS1999.605.TSS

Virksomheder i andre EU-lande, som overfører varer on-hold til danske speditører, skal momsregistreres og opkræve dansk moms, da varerne erhverves og afsættes her i landet. Ved overførsel af varen on-hold bibeholder den udenlandske virksomhed retten til som ejer at råde over varen, indtil virksomheden frigiver varen til en køber.

 

 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.