Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

C.D.11.15.3.3 Den typiske APA-proces

Indhold

Dette afsnit beskriver den typiske proces, som en APA-ansøgning vil følge. Hvert punkt i processen er gennemgået separat.

Afsnittet indeholder:

  • Overblik over processen.
  • Ad 1. Uformel kontakt.
  • Ad 2. Pre-filing møde.
  • Ad 3. Formel ansøgning.
  • Ad 4. Vurdering.
  • Ad 5. Forhandling mellem de kompetente skattemyndigheder.
  • Ad 6. Formel aftale mellem de kompetente skattemyndigheder.

Overblik over processen

Skattestyrelsens kompetente myndighed har ikke et fastlagt program som en APA-ansøgning skal følge, og der kan derfor være en fleksibilitet i processens præcise forløb og varighed. Der findes kun i begrænset omfang internationalt anerkendte specifikke regler om bi- og multilaterale APA'er. Da der altid er to eller flere kompetente skattemyndigheder involveret, og da spørgsmålenes, og dermed også svarenes, karakter kan være meget forskellige både i indhold og omfang, kan processen - og dens enkelte trin - kun beskrives generelt. Typisk kan processen opdeles i følgende trin:

  1. Virksomhedens første uformelle kontakt til Skattestyrelsens kompetente myndighed.
  2. Hvis virksomheden ønsker at sætte en bi-/multilateral APA i gang, vil næste trin bestå i, at den tager kontakt til sin kompetente skattemyndighed, og der afholdes et uformelt møde (såkaldt pre-filing møde). Pre-filing mødet afholdes typisk mellem virksomheden og "dennes" kompetente myndighed. Hvis det skønnes hensigtsmæssigt, vil der eventuelt også kunne afholdes et fælles møde med begge landes kompetente skattemyndigheder.
  3. Virksomheden indsender en formel ansøgning til alle de involverede kompetente skattemyndigheder.
  4. De kompetente myndigheder foretager en vurdering af det indsendte materiale og kan desuden anmode om supplerende oplysninger.
  5. De kompetente myndigheder  forhandler om vilkårene for APA'en.
  6. Der indgås en formel aftale (en APA) mellem de kompetente myndigheder.

Der findes ikke internationalt aftalt bindende frister for, hvor lang tid det må tage at indgå en APA. Varigheden af processen afhænger af forhold som bl.a. spørgsmålenes kompleksitet, deres økonomiske betydning samt hvilke og hvor mange kompetente myndigheder, der skal inddrages i APA'en.

Vedrører ansøgningen udelukkende transaktioner, der skal foretages mellem virksomheder, som alle er beliggende i EU-lande, tilstræbes det at afslutte sagen senest 18 måneder fra modtagelsen af en fyldestgørende ansøgning.

I praksis tager det ofte 2-3 år at forhandle en bi-/multilateral APA, hvorimod forlængelser af eksisterende APA'er generelt tager meget kortere tid.

Ansøgeren bliver løbende holdt orienteret om sagens status.

Ad 1. Uformel kontakt

Typisk tager virksomheden en mere uformel kontakt til Skattestyrelsens kompetente myndighed, inden virksomheden træffer endelig beslutning om, hvorvidt den vil indsende en formel ansøgning. I praksis vil der først kunne udarbejdes en køreplan for processens videre forløb, når begge/alle kompetente skattemyndigheder har fået et mere præcist beslutningsgrundlag.

Ad 2. Pre-filing møde

I praksis er APA-processen ofte ganske ressourcekrævende. For at give virksomheden mulighed for at vurdere hensigtsmæssigheden af at indhente en sådan APA samt give virksomheden en indikation af, hvilke oplysninger der vil være nødvendige, herunder hvilken tidsramme, der skal regnes med, vil det ofte være formålstjenligt at holde et uformelt formøde mellem virksomheden og den kompetente myndighed. Sådanne uformelle formøder omtales internationalt normalt som pre-filing møder.

På dette indledende stadium af processen har den kompetente skattemyndighed og virksomheden mulighed for, på en mere uformel basis, at diskutere bl.a. metodevalg og nødvendige betingelser for en aftale.

Til pre-filing mødet er det hensigtsmæssigt, hvis der foreligger tilstrækkelig information til, at den kompetente skattemyndighed kan vurdere, om en senere formel ansøgning kan forventes at blive accepteret og behandlet af det eller de andre landes kompetente skattemyndigheder. Der skal som minimum foreligge en beskrivelse af virksomhedens aktivitetsområde samt af de transaktioner, som ønskes vurderet. Herudover anbefaler Skattestyrelsen, at der foreligger en identifikation af alle de berørte virksomheder, den foretrukne transfer pricing-metode, den ønskede længde af svarets gyldighed, beskrivelse af et eventuelt ønske om, at den aftalte transfer pricing-metode kan bruges for tidligere år (kaldet roll back), og endelig skal alle de lande, som involveres, være nævnt.

Der kan eventuelt afholdes et pre-filing møde, hvor begge/alle de kompetente skattemyndigheder deltager. Dette forudsætter dog, at de kompetente skattemyndigheder er indstillet på dette.

Ad 3. Formel ansøgning

Der indsendes typisk skriftlige APA-anmodninger til begge de berørte kompetente myndigheder samtidig. Se afsnit C.D.11.15.3.5 for en nærmere gennemgang af det forventede indhold af APA-ansøgningen.

Ad 4. Vurdering

Når den endelige ansøgning er modtaget, vurderer begge kompetente skattemyndigheder sagen. Denne proces indebærer ofte, at begge kompetente myndigheder stiller yderligere spørgsmål og beder om yderligere materiale fra virksomheden. Landenes kompetente skattemyndigheder gør typisk dette hver for sig. Der kan også blive tale om møder mellem ansøgeren og de respektive kompetente skattemyndigheder.

Når kompetente skattemyndigheder føler, at sagen er tilstrækkeligt belyst, gør de deres holdning til sagen klar. Dette sker sædvanligvis ved at udarbejde såkaldte position papers, der udtrykker kompetente skattemyndigheders forhandlingsposition.

Ad 5. Forhandling mellem de kompetente skattemyndigheder

En forhandling indledes typisk med, at der udveksles "position papers". Udvekslingen sker normalt pr. brev eller e-mail og gerne i så god tid inden den egentlige forhandling, at begge parter har mulighed for at forstå og tage stilling til den anden myndigheds opfattelse.

Forhandlingerne mellem de kompetente skattemyndigheder sker pr. post, telefonkonferencer, e-mail og eventuelt via fælles møder.

Forhandlingerne i disse sager føres udelukkende mellem de kompetente skattemyndigheder, og selvom virksomheden er part i processen, kan den ikke kræve at få lov til at deltage i forhandlingerne mellem de kompetente myndigheder. Særligt i processens første faser kan der dog være en fælles interesse i, at virksomheden deltager i et eller flere møder for at præsentere sagen og for at redegøre for fakta.

De kompetente myndigheder holder løbende virksomheden orienteret om processens udvikling.

Ad 6. Formel aftale mellem de kompetente skattemyndighederne

Når kompetente skattemyndigheder er nået til enighed om afregningspriserne for de pågældende koncerninterne transaktioner, nedskrives det i en formel og skriftlig aftale, som underskrives af de to landes kompetente myndigheder.

Den endelige aftale offentliggøres ikke her i landet. Om eventuelle andre regler i udlandet må henvises til den pågældende udenlandske kompetente skattemyndighed.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.