A.C.2.1.2.1.4.2 Oplysninger
Indhold
Dette afsnit handler om de oplysninger, som skattepligtige skal oplyse til Skatteforvaltningen
Afsnittet indeholder:
- Hvilke oplysninger skal oplysningsskemaet indeholde (A.C.2.1.2.1.4.2 Oplysninger.1)
- Udformning af blanketter (A.C.2.1.2.1.4.2 Oplysninger.2)
- Skriftlighed, underskrift eller godkendes på anden særlig måde (A.C.2.1.2.1.4.2 Oplysninger.3)
- Skattemæssigt årsregnskab (A.C.2.1.2.1.4.2 Oplysninger.4)
- Opbevaring af skattemæssigt årsregnskab og regnskabsmateriale (A.C.2.1.2.1.4.2 Oplysninger.5)
Regel
Efter indstilling fra Skatterådet bestemmer skatteministeren,
- hvilke oplysninger af betydning for skatteansættelsen eller skatteberegningen oplysningsskemaet, jf. SKL (skattekontrolloven) § 5, skal indeholde, herunder oplysninger til brug for Skatteforvaltningens kontrol af grundlaget for erhvervsdrivendes indkomstopgørelse,
- udformningen af blanketter til brug ved afgivelse af oplysninger som omfattet af nr. 1, og
- om oplysninger til Skatteforvaltningen om skattepligtig indkomst m.v. skal gives skriftligt og underskrives eller godkendes på anden særlig måde.
Efter indstilling fra Skatterådet fastsætter skatteministeren regler om
- pligten for erhvervsdrivende til inden oplysningsfristens udløb, jf. §§ 11-13, at udarbejde og indgive til Skatteforvaltningen et skattemæssigt årsregnskab for den senest afsluttede regnskabsperiode som grundlag for indkomstopgørelsen, herunder om det regnskabsmæssige grundlag for det skattemæssige årsregnskab, og
- opbevaring af det skattemæssige årsregnskab og af regnskabsmateriale, som har betydning for opgørelsen af den erhvervsdrivendes skattepligtige indkomst, medmindre regnskabsmaterialet er omfattet af bogføringslovens § 10, stk. 1-3.
Indsender den skattepligtige ikke et skattemæssigt årsregnskab, eller opbevarer den skattepligtige ikke det skattemæssige årsregnskab og regnskabsmaterialet i overensstemmelse med de regler, som er udstedt i medfør af stk. 2, kan Skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse, jf. § 74.
Se SKL (skattekontrolloven) § 6.
SKL (skattekontrolloven) § 6 er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven). Se nærmere nedenfor.
Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
Tidligere SKL (skattekontrolloven) | Gældende SKL (skattekontrolloven) | Indholdet af ændringer |
§ 1, stk. 2 | § 6, stk. 1, nr. 1 | Det følger af bestemmelsen, at skatteministeren efter indstilling fra Skatterådet bestemmer, hvilke oplysninger af betydning for skatteansættelsen eller skatteberegningen oplysningsskemaet, jf. § 5, skal indeholde, herunder oplysninger til brug for Skatteforvaltningens kontrol af grundlaget for erhvervsdrivendes indkomstopgørelse. Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 1, stk. 2. Dog er udtrykket ”selvangivelsen” erstattet af ”oplysningsskemaet” som følge af afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet. Ligeledes er udtrykket ”erhvervsdrivende virksomheders” erstattet af ”erhvervsdrivendes” uden, at der er tilsigtet indholdsmæssige ændringer af udtrykket. |
§ 1, stk. 4, 1. pkt | § 6, stk. 1, nr. 2 | Efter bestemmelsen kan skatteministeren efter indstilling fra Skatterådet bestemme udformningen af blanketter til brug ved afgivelsen af oplysninger som omfattet af nr. 1. Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 1, stk. 4, 1. pkt. Dog er udtrykket ”selvangivelsen” erstattet af udtrykket ”afgivelsen af oplysninger som omfattet af nr. 1” som følge af afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet. Endvidere er udtrykket ”udsendelsen af blanketter” udgået. Det skyldes, at erhvervsdrivende som udgangspunkt afgiver oplysninger om skattepligtig indkomst m.v. til Skatteforvaltningen digitalt. Hvis en erhvervsdrivende ikke skal afgive oplysningerne digitalt, følger det direkte af bestemmelsen i § 5, stk. 2, at den skattepligtige modtager et oplysningsskema til brug for opfyldelse af oplysningspligten i § 2. |
§ 1, stk. 3 | § 6, stk. 1, nr. 3 | Efter bestemmelsen kan skatteministeren efter indstilling fra Skatterådet bestemme, om oplysninger til Skatteforvaltningen om skattepligtig indkomst m.v. skal gives skriftligt og underskrives eller godkendes på anden særlig måde. Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 1, stk. 3. Dog er, at udtrykket ”selvangivelse” erstattet af ”oplysninger til told- og skatteforvaltningen om skattepligtig indkomst m.v. skal afgives skriftligt” som følge af afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet. Herudover er ”myndigheder” ændret til ”told- og skatteforvaltningen”, og ”vedgås” ændret til ”godkendes”. |
§ 3, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt. | § 6, stk. 2, nr. 1 | Efter bestemmelsen fastsætter skatteministeren efter indstilling fra Skatterådet regler om pligten for erhvervsdrivende til inden oplysningsfristens udløb, jf. § 11-13, at udarbejde og indgive til Skatteforvaltningen et skattemæssigt årsregnskab for den senest afsluttede regnskabsperiode som grundlag for indkomstopgørelsen, herunder om det regnskabsmæssige grundlag for det skattemæssige årsregnskab. Bestemmelsen er en sammenskrivning og videreførelse af bestemmelserne i den gældende skattekontrollovs § 3, stk. 1, og stk. 2, 1. pkt. |
§ 3, stk. 3 | § 6, stk. 2, nr. 2 | Efter bestemmelsen fastsætter skatteministeren efter indstilling fra Skatterådet regler om opbevaring af det skattemæssige årsregnskab og af regnskabsmateriale, som har betydning for opgørelsen af den erhvervsdrivendes skattepligtige indkomst, medmindre regnskabsmaterialet er omfattet af bogføringslovens § 10, stk. 1-3. Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 3, stk. 3, med den redaktionelle ændring, at den gældende bestemmelses 2. pkt., er indeholdt |
§ 3, stk. 4 | § 6, stk. 3 | Det følger af bestemmelsen at indsender den skattepligtige ikke et skattemæssigt årsregnskab, eller opbevarer den skattepligtige ikke det skattemæssige årsregnskab og regnskabsmaterialet i overensstemmelse med de regler, som er udstedt i medfør af stk. 2, kan Skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse, jf. § 74. Bestemmelsen i § 6, stk. 3, er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 3, stk. 4. Dog er den gældende henvisning til bestemmelsen om daglige bøder i § 5, stk. 2, ikke gentaget, da det direkte fremgår af bestemmelsen i § 72, stk. 1, at Skatteforvaltningen kan pålægge daglige tvangsbøder med henblik på at fremtvinge indgivelse af et skattemæssigt årsregnskab. |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil