Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2019-1
<< >>

A.B.1.2.6 Faglige foreninger og arbejdsløshedskasser

Indhold

Dette afsnit handler om indberetningspligten for faglige foreninger og arbejdsløshedskasserne. Afsnittet indeholder:

  • Indberetningspligt for faglige foreninger, jf. LL (ligningsloven) § 13 (A.B.1.2.6.1)
  • Indberetningspligt for arbejdsløshedskasser (A.B.1.2.6.2)
A.B.1.2.6.1 Indberetningspligt for faglige foreninger, jf. LL (ligningsloven) § 13

Indhold

Dette afsnit handler om indberetningspligten for faglige foreninger.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Oversigt over ændringer
  • Indberetningen
  • Bemyndigelse
  • Bekendtgørelse om skatteindberetning
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv

Se SIL § 31.

Regel

Faglige foreninger som nævnt i LL (ligningsloven) § 13 skal hvert år indberette til Skatteforvaltningen om de indbetalinger, der er modtaget fra medlemmer i det forudgående kalenderår, og som er fradragsberettigede efter LL (ligningsloven) § 13, stk. 1, herunder oplysninger til identifikation af den enkelte indbetaler. Se SIL § 31.

Det enkelte foreningsmedlem kan dog inden kalenderårets udgang pålægge foreningen ikke at indberette.

Bestemmelsen i SIL § 31 er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 8 T.              

Oversigt over ændringer 

Tidligere skattekontrollov

Skatteindberetningsloven pr. 1/1-2019

Indholdet af ændringer

§ 8 T, stk. 1

§ 31, stk. 1

Efter § 31, stk. 1, 1. pkt., skal faglige foreninger som nævnt i ligningslovens § 13 hvert år indberette til Skatteforvaltningen om de indbetalinger, der er modtaget fra medlemmer i det forudgående kalenderår, og som er fradragsberettigede efter ligningslovens § 13, stk. 1, herunder oplysninger til identifikation af den enkelte indbetaler. Det enkelte foreningsmedlem kan inden kalenderårets udgang pålægge foreningen ikke at foretage indberetning efter 1. pkt.

Efter § 31, stk. 1, 2. pkt., kan et medlem pålægge foreningen ikke at indberette. Fravælges en sådan indberetning, vil medlemmet fortabe retten til fradrag for kontingentudgiften. 

§ 8 T, stk.  3

§ 31, stk. 2

Efter § 31, stk. 2, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen. Det, der kan fastsættes nærmere regler om, er regler der nærmere definerer de oplysninger, der skal indberettes, herunder om specifikation af de beløb, der indberettes.

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovgivning.

Indberetningen

Faglige foreninger, der er nævnt i LL § 13, har pligt til hvert år at indberette til Skatteforvaltningen om de indbetalinger, der er modtaget fra medlemmer for det foregående kalenderår. Se SIL § 31.

De pågældende foreninger, som LL (ligningsloven) § 13 omhandler, er arbejdsgiverforeninger og andre faglige sammenslutninger, der har til hovedformål at varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, hvortil medlemmerne tilhører.

Indberetningspligten omfatter alene kontingenter, der er fradragsberettigede efter LL (ligningsloven) § 13, stk. 1. Eventuelle ikke fradragsberettigede indbetalinger fra medlemmerne til foreningerne omfattes ikke.

Det fremgår af LL (ligningsloven) § 13, stk. 2, at fradrag for faglige kontingenter er betinget af, at den faglige forening, hvis den er indberetningspligtig, har indberettet kontingentudgiften til Skatteforvaltningen. Det afgørende er, at indbetalingen er indberettet. Det afgørende er ikke, om dette sker inden for den ordinære indberetningsfrist, eller i forbindelse med en senere tilføjelse til indberetningen.

Indberetningspligten omfatter kun kontingenter, der er fradragsberettigede efter LL § 13, stk. 1. Se SKM2017.327.HR. Vedkommende faglige forening har derfor pligt til at undlade at foretage indberetning af indbetalinger, der ikke er fradragsberettiget efter denne bestemmelse.

Om fradrag vedrørende kontingenter m.v. efter LL § 13, se afsnit C.A.4.3.1.3 Fagforeningskontingent og arbejdsløshedsforsikring Fagforeningskontingent.

Et medlem kan pålægge foreningen ikke at indberette. Fravælges indberetningen fortabes retten til fradrag for kontingentudgiften.

Bemyndigelse

Efter SIL § 31, stk. 2, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen. Det, der kan fastsættes nærmere regler om, er regler der nærmere definerer de oplysninger, der skal indberettes, herunder om specifikation af de beløb, der indberettes.

Bekendtgørelse om skatteindberetning

Bemyndigelsen er udnyttet i § 42 i skatteindberetningsbekendtgørelsen (SIB), jf. bekendtgørelse nr. 927 af 26. juni 2018 om skatteindberetning m.v.

Det fremgår af SIB § 42, stk. 1, at anvender foreningen en del af kontingentet på en sådan måde, at medlemmet kan vælge at fradrage kontingentet efter PSL (personskatteloven) § 3, stk. 2, nr. 1, indberettes denne del af kontingentet særskilt.

Selvstændigt erhvervsdrivende personers udgifter til kontingenter kan, som for lønmodtagere, ikke fradrages ved opgørelsen af den personlige indkomst, men alene ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Hvis en del af kontingentet kan anses som et servicebidrag, kan det imidlertid fradrages ved opgørelsen af den personlige indkomst efter PSL (personskatteloven) § 3, stk. 2, nr. 1, hvis den modtagende forening har opdelt kontingentet i en servicedel og i en kontingentdel.

Det fremgår endvidere af SIB § 42, stk. 2, at hvis en del af kontingentet anvendes til præmie til en gruppelivsforsikring som nævnt i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 56, stk. 4, skal dette oplyses i indberetningen. Denne del af kontingentet er skattepligtigt for medlemmet. Til gengæld er udbetalinger fra gruppelivsforsikringen skattefri.

I de situationer, hvor der er såvel kontingenter omfattet af SIB § 42, som omtalt ovenfor og andre indberetningspligtige kontingenter, skal indberetningen omfatte såvel kontingenterne omfattet af SIB § 42, som de øvrige indberetningspligtige kontingenter. Kontingenterne omfattet af SIB § 42 skal indberettes særskilt.

Bemærk

Indberetning skal foretages til Skatteforvaltningen senest den 20. januar eller, hvis denne dag er en lørdag eller søndag, senest den følgende mandag. Se SIL § 54.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt
evt. tilhørende
SKM-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Højesteret

SKM2017.327.HR

Indberetningspligten omfatter kun kontingenter, der er fradragsberettigede efter LL § 13, stk. 1. Vedkommende faglige forening havde derfor pligt til at undlade at foretage indberetning af indbetalinger, der ikke er fradragsberettiget efter denne bestemmelse.

De tidligere indberetningsbestemmelser i tidligere SKL (skattekontrolloven), herunder indberetning efter SKL (skattekontrolloven) § 8 T, er videreført i SIL, herunder SIL § 31.

A.B.1.2.6.2 Indberetningspligt for arbejdsløshedskasser

Indhold

Dette afsnit handler om indberetningspligten for arbejdsløshedskasserne.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Oversigt over ændringer
  • Indberetningen

Se SIL § 32.

Regel

Arbejdsløshedskasser, der er godkendt af beskæftigelsesministeren i henhold til § 31 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., skal hvert år indberette til Skatteforvaltningen om de indbetalinger, der er modtaget fra medlemmer i det forudgående kalenderår, herunder oplysninger til identifikation af den enkelte indbetaler. Se SIL § 32.

Bestemmelsen i SIL § 32 er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 8 U om indberetningspligten for arbejdsløshedskasserne.

Oversigt over ændringer  

Tidligere skattekontrollov

Skatteindberetningsloven pr. 1/1-2019

Indholdet af ændringer

§ 8 U, stk. 1

§ 32

Efter § 32 skal arbejdsløshedskasser, der er godkendt af beskæftigelsesministeren i henhold til § 31 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvert år indberette til Skatteforvaltningen om de modtagne indbetalinger fra medlemmer for det forudgående kalenderår, herunder oplysninger til identifikation af den enkelte indbetaler.

Bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 8 U.

Reglen i den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 8 U, stk. 3, om, at skatteministeren er bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om indberetningen, er ikke videreført. De regler en bemyndigelse skal udnyttes til at fastsætte, vil i stedet kunne udstedes i medfør af SIL kapitel 8.

Indberetningen

Arbejdsløshedskasser, der er godkendt i henhold til lov om arbejdsløshedsforsikring mv., skal til Skatteforvaltningen indberette om modtagne indbetalinger fra medlemmer. Se SIL § 32.

Der er ikke indberetningspligt for præmier til en privattegnet arbejdsløshedsforsikring, men der kan indgås en frivillig aftale mellem forsikringstager og forsikringsselskab om indberetning.

Arbejdsløshedskassernes indberetningspligt skal ses i sammenhæng med, at de pågældende indbetalinger er fradragsberettigede for indbetaleren i forbindelse med opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) §§ 49 og 49 A, om personens fradragsret for indbetalinger til arbejdsløshedskasserne. Indberetningen sikrer, at indbetalingerne kan fortrykkes på indbetalerens/ medlemmets årsopgørelse som en fradragsberettiget indbetaling. Derved sikres medlemmets fradragsret for indbetalinger ved den automatiske indberetning, som arbejdsløshedskassen er forpligtet til at foretage.

I PBL (pensionsbeskatningsloven) § 49 er det således fastsat, at personer ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst har fradragsret for udgifter til arbejdsløshedsforsikring. Endvidere er det i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 49 A fastsat, at et medlem af en arbejdsløshedskasse ligeledes kan fradrage udgifter til bidrag til efterlønsordningen.

Eventuelle udbetalinger betragtes som A-indkomst og er indberetningspligtige efter SIL § 1 og 2.

Bemærk

Indberetning skal foretages til Skatteforvaltningen senest den 20. januar eller, hvis denne dag er en lørdag eller søndag, senest den følgende mandag. Se SIL § 54.

Har den indberetningspligtige efter SIL §§ 31-32 forsøgt indberetning, og har Skatteforvaltningen meddelt den indberetningspligtige, at indberetningen ønskes genindberettet som følge af fejl el.lign., skal den indberetningspligtige foretage genindberetning inden en frist, som meddeles af Skatteforvaltningen. Se SIL § 54, stk. 5 og 6.

 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.