D.E.88 Ungarn | Bekendtgørelse nr. 131 af 12. november 1979 af DBO af 24. oktober 1978. Skd.cirkulære nr. 54 af 17. marts 1980 (vejledning). Lov nr. 424 af 14. juni 1995 om tiltrædelse af protokol af 17. marts 1995 til overenskomst af 24. oktober 1978 (endnu ikke ratificeret). Indholdsfortegnelse: Artikel 1 | De af DBO''''en omfattede personer | Artikel 2 | De af DBO''''en omfattede skatter | Artikel 3 | Almindelige definitioner | Artikel 4 | Skattemæssigt hjemsted | Artikel 5 | Fast driftssted | Artikel 6 | Indkomst af fast ejendom | Artikel 7 | Fortjeneste ved forretningsvirksomhed | Artikel 8 | International transport | Artikel 9 | Indbyrdes forbundne foretagender | Artikel 10 | Udbytter | Artikel 11 | Renter | Artikel 12 | Royalties | Artikel 13 | Kapitalgevinster | Artikel 14 | Frit erhverv | Artikel 15 | Personligt arbejde i tjenesteforhold | Artikel 16 | Bestyrelseshonorarer | Artikel 17 | Kunstnere og sportsfolk | Artikel 18 | Pensioner og sociale sikringsydelser | Artikel 19 | Offentlige hverv | Artikel 20 | Studerende | Artikel 21 | Andre indkomster | Artikel 22 | Formue | Artikel 23 | Ophævelse af dobbeltbeskatning | Artikel 24 | Ikke-diskriminering | Artikel 25 | Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler | Artikel 26 | Udveksling af oplysninger | Artikel 27 | Medlemmer af diplomatiske og konsulære repræsentationer | Artikel 28 | Ikrafttræden | Artikel 29 | Ophør |
Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis: |
Artikel 3 | Den danske kontinentalsokkel er omfattet af DBO''''en. »International trafik« omfatter også vejtransport. |
Artikel 5 | Et bygge-, anlægs- eller monteringsarbejde skal have en varighed af mindst 24 måneder, før der er tale om fast driftssted. Monteringsvirksomhed i forbindelse med leverancer af maskiner og udstyr er ikke omfattet af udtrykket »fast driftssted« uanset arbejdets varighed. |
Artikel 7 | Levering af varer til et fast driftssted til dets eget brug kan ikke være grundlag for henførelse af fortjeneste til det faste driftssted. |
Artikel 8 | Fortjeneste ved drift af lastbiler og busser beskattes efter samme regler, som gælder for skibe og luftfartøjer, dvs. i det land, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde. Fortjeneste ved agenturer i tilknytning til skibsfart, luftfart eller vejtransport, beskattes i det land, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde. Danmark har beskatningsretten til den danske andel af fortjenesten, som oppebæres af SAS. |
Artikel 10 | Kildestaten har beskatningsret til udbytte med 5 pct. i moder-/ datterselskabsforhold. I alle andre tilfælde kan kildestaten beskatte udbytte med 15 pct. |
Artikel 11 | Bopælsstaten har beskatningsretten til renter. |
Artikel 12 | Bopælsstaten har beskatningsretten til royalties. |
Artikel 15 | 183-dages-reglen anvendes i forhold til kalenderåret. Chauffører beskattes i det land, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde. Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har optjent ved arbejde om bord på et af SAS' luftfartøjer i international trafik. |
Artikel 17 | Fortjeneste ved virksomhed, udøvet af kunstnere og sportsfolk i henhold til en kulturaftale mellem Danmark og Ungarn, beskattes i den stat, hvorfra de pågældende er udsendt. |
Artikel 19 | Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17. |
Artikel 23 | I Danmark ophæves dobbeltbeskatning som hovedregel ved creditmetoden. Når det drejer sig om indkomst, der er omfattet af artikel 8, artikel 13 (3) og (4), samt artikel 19 anvendes dog exemption (ny metode). Ungarn lemper med en enkelt undtagelse udelukkende efter exemptionsmetoden (exemption med progressionsforbehold efter ny metode). Med hensyn til udbytteindkomst omfattet af artikel 10 foregår lempelsen dog efter creditmetoden. |
|