Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-2
<< indholdsfortegnelse >>

D.E.81 Tjekkiet

Tjekkiet og Slovakiet er indtrådt i DBO'en med det tidligere Tjekkoslovakiet. Bekendtgørelse nr. 66 af 11. juli 1983 af DBO af 5. maj 1982. Skd.cirkulære nr. 8 af 13. januar 1983 (vejledning). Bekendtgørelse af protokol af 11. september 1992 til DBO af 5. maj 1982. Protokollen er trådt i kraft den 18. december 1992 og har virkning for kalenderåret 1993 og senere, jf. TfS 1995,2.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1:De af DBO´en omfattede personer
Artikel 2:De af DBO´en omfattede skatter
Artikel 3:Almindelige definitioner
Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted
Artikel 5: Fast driftssted
Artikel 6: Indkomst af fast ejendom
Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed
Artikel 8: Skibs- og luftfart
Artikel 9: Indbyrdes forbundne foretagender
Artikel 10: Udbytte
Artikel 11:Renter
Artikel 12:Royalties
Artikel 13:Kapitalgevinster
Artikel 14:Frit erhverv
Artikel 15:Personligt arbejde i tjenesteforhold
Artikel 16: Bestyrelseshonorar
Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk
Artikel 18: Pensioner og sociale sikringsydelser
Artikel 19: Offentlige hverv
Artikel 20: Studerende
Artikel 21: Andre indkomster
Artikel 22: Formue
Artikel 23: Ophævelse af dobbeltbeskatning.
(Udvidet ved protokol af 11. september 1992)
Artikel 24: Ikke-diskriminering
Artikel 25: Fremgangsmåde ved indgåelse af indbyrdes aftaler
Artikel 26: Udveksling af oplysninger
Artikel 27: Personer ansat ved diplomatiske og konsulære repræsentationer
Artikel 28: Territorial udvidelse
Artikel 29: Ikrafttræden
Artikel 30: Opsigelse

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis:

Artikel 3DBO'en omfatter den danske kontinentalsokkel.

Artikel 8Modelkonventionens artikel 8, stk. 2, om fortjeneste ved driften af både, der anvendes ved transport i indre farvande, er ikke medtaget. Danmark har beskatningsretten til den danske andel af fortjenesten, som oppebæres af SAS.

Artikel 10Kildestaten har beskatningsret til udbytte med 15 pct.

Der gælder ikke en særlig sats for udbytte i moder-/datter selskabsforhold.

Artikel 11Bopælslandet alene har beskatningsretten til renter.

Artikel 12Kildestaten har beskatningsret til industrielle royalties med 5 pct., hvorimod bopælsstaten alene har beskatningsretten til kulturelle royalties.

Artikel 15183-dages-reglen anvendes i forhold til kalenderåret. Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har optjent ved arbejde om bord på et af SAS' luftfartøjer i international trafik.

Artikel 17Indkomst ved kunstnerisk eller sportslig virksomhed som led i en kulturaftale kan kun beskattes i bopælsstaten.

Artikel 18Udbetalinger i henhold til sociallovgivningen (inkl. folkepension) kan kun beskattes i kildestaten.

Artikel 19Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17.

Artikel 23Danmark skal som hovedregel ophæve dobbeltbeskatning ved anvendelsen af credit-metoden.

Dog skal Danmark for så vidt angår indkomst som omhandlet i artikel 18, stk. 2 (ydelser i henhold til sociallovgivningen) og artikel 19 (offentlige hverv) ophæve dobbeltbeskatning ved anvendelse af exemption (ny metode).

Danskere, der efter DBO'en har krav på nedsættelse af den tjekkiske/slovakiske skat, vil få nedsættelsen direkte ved kilden. Det vil sige, at der ikke vil være brug for særlige blanketter til tilbagesøgning af for meget betalt skat.

Matching-credit bestemmelsen der blev indført ved protokollen af 11. september 1992 er ophørt med at have virkning fra og med 1999.

Artikel 26 Danmark og Tjekkiet har den 15. november 2004 indgået en aftale om automatisk udveksling af oplysninger på skatteområdet. Se BKI nr. 4 af 08/02/2005.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.