Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-2
<< indholdsfortegnelse >>

D.E.4 Belgien

Bekendtgørelse nr. 5 af 20. januar 1971 af DBO af 16. oktober 1969. Skd.cirkulære nr. 166 af 27. juni 1972 (vejledning).

BKI nr. 13 af 30. maj 2003 af protokol af 27. september 1999 mellem Danmark og Belgien til ændring og supplering af DBO'en mellem Danmark og Belgien. Protokollen trådte i kraft den 29. april 2003 og har virkning fra 1. januar 2004.

Lov nr. 1131 af 4/12 2009 om indgåelse af protokol af 7. juli 2009 mellem Danmark og Belgien til ændring af artikel 26 i DBO'en. Protokollen træder i kraft, når begge lande har ratificeret aftalen, men har virkning for skattepligtsperioder, der påbegyndes fra og med 1/1 2010.

Skattesystemet er beskrevet i Skat.Udland 2000, 12.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO`en omfattede personer.

Artikel 2: De af DBO`en omfattede skatter.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 3: Almindelige definitioner.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 5: Fast driftssted.

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom.

Artikel 7: Fortjeneste ved forretningsvirksomhed.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 8: Skibs- og luftfartsvirksomhed.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 9: Indbyrdes afhængige foretagender.

Artikel 10: Udbytte.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 11: Renter.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 12: Royalties.

Artikel 13: Fortjeneste ved afhændelse af formuegenstande.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 14: Frit erhverv.

Artikel 15: Personlige tjenesteydelser.

Artikel 16: Selskabsledere.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk.

Artikel 18: Pensioner.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 19: Offentlige vederlag og pensioner.

Artikel 20: Professorer og studerende, lærlinge eller praktikanter.

Artikel 20A: Virksomhed uden for kysten i forbindelse med efterforskning eller udvinding af kulbrinter.(indsat ved protokol af 27 september 1997)

Artikel 21: Indkomst der ikke udtrykkeligt er omtalt.

Artikel 22: Beskatning af formue.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 23: Metoder til ophævelse af dobbeltbeskatning.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 24: Ikke-diskriminering.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 25: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler.

Artikel 26: Udveksling af oplysninger. (ændret ved protokol af 7. juli 2009)

Artikel 27: Bistand ved inddrivelse.

Artikel 28: Forskellige bestemmelser.(ændret ved protokol af 27. september 1997)

Artikel 29: Territorial udvidelse.

Artikel 30: Ikrafttræden og suspension af tidligere aftaler.

Artikel 31: Opsigelse.

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 3Selskab omfatter også belgiske interessentskaber, der normalt beskattes som selskaber i Belgien.

Kontinentalsoklerne er omfattet af DBO`en.

Artikel 5Et forsikringsselskab har altid fast driftssted i den anden stat, hvis det opkræver præmier eller forsikrer risici der.

Artikel 7Stk. 4 indeholder en bestemmelse om opgørelsen af fortjenesten i det faste driftssted ved mangelfuld eller unøjagtig regnskabsførelse.

Artikel 9DBO`en indeholder ingen bestemmelse om gensidig forpligtelse til at foretage regulering i transfer pricingsager.

Artikel 10Kildelandet har beskatningsretten til udbytte med 15 pct. Udlodning fra belgiske interessentskaber anses for udbytte, når interessentskabet beskattes som et selskab. Hvis betingelserne i EU`s moder/datterselskabsdirektiv er opfyldt, har den stat, hvor datterselskabet er hjemmehørende, ingen beskatningsret til udbytte, der udloddes til moderselskabet. Se nærmere om disse betingelser under afsnit S.A.2.6.

Vedrørende tilbagesøgning af dansk udbytteskat, se afsnit D.D.2, artikel 10.

Artikel 11Kildelandet har beskatningsretten til renter med 10 pct. Udtrykket renter omfatter ikke erhvervsmæssige rentebetalinger.

Artikel 13 Fortjeneste ved salg af skibe, luftfartøjer, bugserbåde eller ankerhåndteringsfartøjer, der anvendes i forbindelse med virksomhed udenfor kysten jf. artikel 20A kan kun beskattes i den stat, hvor virksomhedens ledelse har sit sæde.

Artikel 15183-dages-reglen finder anvendelse i forhold til kalenderåret.

Artikel 16 Bestemmelsen omfatter også honorar for deltagelse i et selskabs andre organer f.eks. et repræsentantskab. Vederlag for udøvelse af daglige funktioner af ledende eller teknisk art for et selskab i den anden stat, kan beskattes i den stat, hvor den pågældende person udøver sin virksomhed.

Artikel 18 Sociale ydelser og andre offentlige ydelser kan kun beskattes i kildestaten.

Private pensioner og lignende vederlag kan som udgangspunkt kun beskattes i bopælsstaten. Dog gælder, at sådanne pensioner og vederlag også kan beskattes i kildestaten, hvis kildestaten i opsparingsfasen har givet fradrag for indbetalinger til pensionsordningen eller givet bortseelsesret for arbejdsgivers indbetaling af pensionsbidrag, eller en kombination heraf.

Danske pensionister der allerede den 27. oktober 1999 var hjemmehørende i Belgien og modtog privat pension og lignende vederlag fra Danmark vil dog kun skulle betale dansk skat af den del af deres private pension, der overstiger 40.000 kr.

Artikel 19Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17.

Artikel 20Vederlag for midlertidig undervisning eller videnskabelig forskning ved universiteter mv. i en periode på indtil 2 år kan kun beskattes i bopælslandet.

Artikel 20A Bestemmelsen gælder alene for ikke koncessionshavere.

Kulbrintevirksomhed medfører fast driftssted eller fast sted, når en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, udøver virksomhed eller frit erhverv i mere end 30 dage inden for en 12-måneders-periode i den anden stat.

Virksomhed på boreplatform ud for kysten udgør kun fast driftssted, hvis virksomheden udøves i en eller flere perioder, der sammenlagt overstiger 365 dage inden for en 18-måneders-periode.

For at undgå omgåelse er det præciseret, at de 30 dage hhv. 365 dage også omfatter kulbrintevirksomhed udøvet af forbundne foretagender.

Supply-virksomhed med skibe eller fly i forbindelse med kulbrintevirksomhed ud for kysten kan kun beskattes i den stat, hvor den virkelige ledelse for foretagendet, der driver virksomheden, har sit sæde. Tilsvarende gælder for drift af bugserbåde og ankerhåndteringsfartøjer ved sådan virksomhed.

Løn og andet lignende vederlag til de ansatte ved supply-virksomhed på skibe eller luftfartøjer, eller ved drift af bugserbåde og ankerhåndteringsfartøjer kan beskattes i den stat, hvor den virkelige ledelse for foretagendet, der driver virksomheden, har sit sæde.

Artikel 21Kildelandets beskatningsafkald er betinget af, at bopælslandet faktisk beskatter sådan indkomst.

Artikel 23Ophævelse af dobbeltbeskatning sker som hovedregel efter credit-metoden.

Offentlige vederlag og pensioner (artikel 18, stk. 2 og artikel 19) lempes dog efter exemption (ny metode).

Hvis et dansk moderselskab beskattes af udbytter fra et belgisk datterselskab, skal den danske skat nedsættes med den belgiske selskabsskat af udbyttet.

Artikel 24 Bestemmelsen indeholder to belgiske særregler om fastsættelse af skattesats for et dansk selskabs overskud i et belgisk fast driftssted og om beskatning (precompte mobilier) af udbytter, der tilfalder dette belgiske faste driftssted.

Artikel 26 Der er indgået aftale mellem Danmark og Belgien om gensidig administrativ bistand på skatteområdet, jf. Bekendtgørelse nr. 49 af 9. december 2008. Aftalen indeholder bestemmelser om bistand til udveksling af oplysninger i alle former, simultane revisioner og tilstedeværelse af udenlandske embedsmænd ved skatteundersøgelser. Der er udarbejdet 2 særlige tillæg om henholdsvis simultane revisioner og tilstedeværelse af udenlandske embedsmænd.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.