Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-2
<< indholdsfortegnelse >>

D.E.37 Jamaica

Bekendtgørelse nr. 24 af 12. februar 1992 af DBO af 16. august 1990.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO''en omfattede personer

Artikel 2: De af DBO''en omfattede skatter

Artikel 3: Almindelige definitioner

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted

Artikel 5: Fast driftssted

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom

Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed

Artikel 8: Skibs- og luftfart

Artikel 9: Indbyrdes forbundne foretagender

Artikel 10: Udbytte

Artikel 11: Renter

Artikel 12: Royalties

Artikel 13: Ledelsesgodtgørelse

Artikel 14: Begrænsning af fordele

Artikel 15: Kapitalgevinster

Artikel 16: Frit erhverv

Artikel 17: Personligt arbejde i tjenesteforhold

Artikel 18: Bestyrelseshonorarer

Artikel 19: Kunstnere og sportsfolk

Artikel 20: Pensioner, livrenter, betalinger modtaget i henhold til socialt sikringssystem og underholdsbidrag

Artikel 21: Offentlige hverv

Artikel 22: Studerende

Artikel 23: Andre indkomster

Artikel 24: Ophævelse af dobbeltbeskatning

Artikel 25: Ikke-diskriminering

Artikel 26: Fremgangsmåde ved indgåelse af gensidige aftaler

Artikel 27: Udveksling af oplysninger

Artikel 28: Diplomatiske og konsulære tjenestemænd

Artikel 29: Territorial udvidelse

Artikel 30: Ikrafttræden

Artikel 31: Opsigelse

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 3Kontinentalsoklen er omfattet af DBO''en.

Artikel 5Eksemplifikationen i stk. 2 af aktiviteter, der giver fast driftssted, er udvidet med

  • et lager eller lokaliteter, der anvendes som salgssted, (litra f)
  • en lagerbygning med hensyn til en person, der yder lagerfaciliteter til andre, (litra g).

Det er en forudsætning for at statuere fast driftssted efter stk. 2, litra f, at der er ansat eller en agent involveret i transaktionen.

Fast driftssted efter stk. 2, litra g, foreligger, hvis der erhverves indkomst ved udlejning af lagerplads.

Et bygnings-, anlægs-, samle-, monterings- eller opmudringsarbejde og en borerig eller et skib, der anvendes til efterforskning eller udvinding af naturforekomster, samt tilsyn i forbindelse hermed udgør fast driftssted, hvis det varer i en eller flere perioder, der sammenlagt overstiger 183 dage inden for en 12-måneders periode.

OECD-modellens stk. 4, litra f, er ikke med, hvorfor der vil foreligge fast driftssted ved samtidig udøvelse af de i stk. 3 nævnte ikke driftsstedsgivende aktiviteter.

Agentreglen i stk. 4 er udvidet i forhold til OECD-modellen, således at der foreligger fast driftssted, hvis en agent uden fuldmagt til at indgå bindende aftaler sædvanligvis opretholder et varelager, fra hvilket varer regelmæssigt udleveres for en virksomhed.

Reglen i stk. 5 er snævrere end OECD-modellen, således at en uafhængig agent skal anses for afhængig, hvis stort set hele agentens virksomhed vedrører et foretagende.

Indbyrdes forbundne selskaber anses ikke for en virksomhed.

Artikel 6Reglen omfatter i modsætning til OECD modelkonvention også enhver forkøbsret eller lignende rettighed med hensyn til ejendommen.

Artikel 7I den indkomst, der skal henføres til det faste driftssted, indgår også indkomst ved erhvervsvirksomhed af samme eller lignende art, der udøves udenfor det faste driftssted, medmindre virksomheden kan påvise, at sådan anden erhvervsvirksomhed ikke med rimelighed kunne være varetaget af det faste driftssted.

Artikel 8Artiklen indeholder en containerbestemmelse, hvorefter indkomst, der erhverves ved at anvende, opretholde eller udleje containere (herunder anhængere, pramme og lignende materiel til transport af containere) kun kan beskattes i kildelandet i det omfang, anvendelsen er til transport af varer i international trafik.

Hvad angår SAS, finder artiklen kun anvendelse for den danske andel af indkomsten.

Artikel 10Kildestaten kan beskatte udbytte med 10 pct. i moder-/ datterselskabsforhold og med 15 pct. i andre tilfælde.

Beløb, der overføres fra et fast driftssted i et land til et selskab i et andet land, kan beskattes med 10 pct. i kildelandet, jf. stk. 6. Denne regel kan udnyttes af Jamaica, der har intern hjemmel til at beskatte med 33 pct. efter selskabsskat.

Artikel 11Kildestaten kan beskatte renter med 12,5 pct. Satsen er dog nedsat til 0 pct. i tilfælde, hvor renterne erhverves af en af de kontraherende stater eller de i stk. 3 nævnte institutioner .

Artikel 12Kildestaten kan beskatte royalties med 10 pct.

Stk. 5 angiver nærmere regler for, hvilken stat, der skal anses for kildestat.

Artikel 13Kildestaten kan beskatte ledelsesgodtgørelse med 10 pct.

Udtrykket ledelsesgodtgørelse omfatter betalinger af enhver art til enhver person - bortset fra ansatte hos den person, der præsterer betalingerne - for eller med hensyn til tilvejebringelse af industriel eller kommerciel rådgivning eller ledelse, teknisk bistand eller lignende bistand eller tjenester, jf. stk. 3.

Ledelsesgodtgørelse omfatter ikke betalinger for frit erhverv, se artikel 16.

Bestemmelsen finder ikke anvendelse i tilfælde, hvor den, der modtager ledelsesgodtgørelsen, har fast driftssted i kildestaten, jf. stk. 4 og stk. 5.

Personer, der modtager ledelsesgodtgørelse, kan vælge at lade denne beskatte efter artikel 7.

Artikel 14De to stater kan nægte at nedsætte skatten i henhold til artiklerne 10, 11, 12 og 13, når modtageren kontrolleres af en person, der ikke er hjemmehørende i nogen af staterne, men i en stat, med hvilken kildestaten ikke har DBO.

Artikel 15Artiklen omfatter også indkomst ved salg af aktier eller lignende i et selskab, hvis aktiver hovedsageligt består af ejendomme i kildestaten. Hovedsageligt betyder ifølge protokolbestemmelse 50 pct. eller mere.

Efter stk. 4 kan salg af aktier beskattes i den stat, hvor selskabet er beliggende, hvis de solgte aktier udgør en besiddelse på mindst 30 pct. i selskabet.

Artikel 16Kildestaten kan også beskatte indkomst fra frit erhverv, hvis det samlede ophold dér i et indkomstår overstiger 90 dage, eller hvis vederlaget betales af en person, der er hjemmehørende eller udredes af et fast driftssted eller fast sted i arbejdsstaten, og overstiger et beløb svarende til 45.000 kr. i et indkomstår.

Artikel 17Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har erhvervet ved arbejde om bord på et af SAS'' luftfartøjer i international trafik.

Artikel 19Bestemmelsen kan ikke anvendes,

  • hvis kunstnerens eller sportsudøverens besøg for en væsentlig del støttes af offentlige midler fra den anden stat,
  • på en organisation, hvis virksomhed ikke er kommerciel, og hvis indkomst ikke for nogen dels vedkommende betales til indehavere eller medlemmer,
  • på en kunstner eller sportsudøver for tjenester udført for en organisation som nævnt ovenfor.

Af en protokolbestemmelse fremgår, at dette gælder, uanset om indkomsten tilfalder en person, der ikke kontrolleres af kunstneren eller sportsudøveren.

Artikel 20Alle pensioner, livrenter samt sociale sikringsydelser, kan kun beskattes i kildestaten.

Underholdsbidrag kan kun beskattes i den stat, hvor modtageren er hjemmehørende. Hvis bidragsyderen ikke har fradragsret, kan bidragene imidlertid kun beskattes i den stat, hvor bidragsyderen er hjemmehørende.

Artikel 21Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 19.

Artikel 22Studerende er i kildestaten fritaget for beskatning af arbejdsvederlag op til 20.000 kr. pr. kalenderår, forudsat at arbejdet har direkte forbindelse til studierne eller er nødvendigt for den studerendes underhold.

Der er tale om et ligningsmæssigt fradrag, der højst kan indrømmes i 5 år.

Artikel 23Anden indkomst kan også beskattes i kildestaten.

Artikel 24Lempelsesmetoden er almindelig credit.

For indkomst, der kun kan beskattes på Jamaica (artikel 20), skal Danmark som bopælsland dog lempe efter exemption (ny metode).

Stk. 3 indeholder en bestemmelse om matching credit i tilfælde, hvor den skat, som efter DBO''en kunne have været opkrævet i Jamaica, er blevet nedsat eller frafaldet i henhold til nærmere angivne bestemmelser i skattelovgivningen i Jamaica.

I relation til artikel 10 gives kun credit for den aftalte 10 pct. og 15 pct. beskatning.

I stk. 4 er indsat en regel om subsidiær beskatningsret, hvorefter lempelse kun skal indrømmes, hvis indkomsten bliver beskattet i den anden stat.

Artikel 25OECD-modellens bestemmelse om, at ikke-diskriminering også skal finde anvendelse på personer, der ikke er hjemmehørende i nogen af staterne, er udeladt.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.