D.E.2 Australien | Bekendtgørelse nr. 33 af 22. marts 1982 af DBO af 1. april 1981. Skatteministeriets cirkulære af 4. januar 1983 (vejledning). Skattesystemet er beskrevet i Skat.Udland 2000, 88. Indholdsfortegnelse: Artikel 1: De af DBO'en omfattede personer. Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter. Artikel 3: Almindelige definitioner. Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted. Artikel 5: Fast driftssted. Artikel 6: Indkomst af fast ejendom. Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed. Artikel 8: Skibs- og luftfart. Artikel 9: Indbyrdes forbundne foretagender. Artikel 10: Udbytte. Artikel 11: Renter. Artikel 12: Royalties. Artikel 13: Afhændelse af ejendele. Artikel 14: Frit erhverv. Artikel 15: Personligt arbejde i tjenesteforhold. Artikel 16: Bestyrelseshonorar. Artikel 17: Optrædende. Artikel 18: Pensioner og livrenter. Artikel 19: Offentligt erhverv. Artikel 20: Studerende. Artikel 21: Ikke udtrykkeligt omtalte indkomster. Artikel 22: Indkomstkilde. Artikel 23: Metoder til ophævelse af dobbeltbeskatning. Artikel 24: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler. Artikel 25: Udveksling af oplysninger. Artikel 26: Personer ansat ved diplomatiske og konsulære repræsentationer. Artikel 27: Ikrafttræden. Artikel 28: Opsigelse. Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis |
Artikel 2 | Formueskatter er ikke omfattet af DBO'en. Den af de australske enkeltstater opkrævede lønskat er ikke omfattet af DBO'en. |
Artikel 4 | En ikke-fysisk person, der ifølge stk. 1 er hjemmehørende i begge stater, anses for hjemmehørende i den stat, hvor den er stiftet. Artiklen indeholder ikke nogen bestemmelse om, at de kompetente myndigheder skal træffe afgørelse om, hvor en person er hjemmehørende, når de foranstående bestemmelser ikke er tilstrækkelige. Det er efter australsk opfattelse et domstolsanliggende. |
Artikel 5 | Indkomst fra tilsynsvirksomhed i mere end 12 måneder i forbindelse med et bygningsarbejde e.l. beskattes som driftsstedsindkomst. |
Artikel 6 | Artikel 6, stk. 1 og 2, afviger fra de tilsvarende bestemmelser i modelkonventionens artikel 6, stk. 1-3. Modelkonventionens bestemmelser gælder også for landbrugs- og skovbrugsejendomme, hvorimod overenskomsten betragter landbrugs- og skovbrugsejendomme som fast driftssted. |
Artikel 7 | Interne regler om fastsættelse af et fast driftssteds fortjeneste i tilfælde af utilstrækkelige oplysninger kan anvendes. Australske forsikringsselskaber med fast driftssted i Danmark kan i medfør af bestemmelsen beskattes efter SEL (selskabsskatteloven) § 12. |
Artikel 8 | Bestemmelsen omfatter enhver form for skibs- og luftfartsvirksomhed, og ikke kun international trafik. Fortjeneste, som erhverves ved transport med skib eller fly af passagerer, husdyr, post eller varer, der indskibes i en kontraherende stat for at blive losset på en anden plads i denne stat, behandles som fortjeneste ved skibs- eller luftfartsvirksomhed, der er begrænset udelukkende til pladser i denne stat. Bestemmelsen finder f.eks. anvendelse, når et dansk skib, der transporterer varer fra én australsk havn til en anden australsk havn, undervejs anløber en havn i tredjeland. Fortjeneste ved skibs- og luftfartsvirksomhed beskattes i den stat, hvor den, der driver virksomheden, er hjemmehørende. Fortjeneste kan beskattes i den stat, hvor foretagendet ikke er hjemmehørende, såfremt virksomheden er begrænset til pladser i denne anden stat, f.eks. forsyningsfartøjer til boreplatforme. Danmark har beskatningsretten til den danske andel af fortjenesten, som erhverves af SAS. |
Artikel 9 | Interne regler om fastsættelse af et foretagendes fortjeneste i tilfælde af utilstrækkelige oplysninger kan anvendes. |
Artikel 10 | Kildelandet har beskatningsretten til udbytte med 15 pct. |
Artikel 11 | Kildelandet har beskatningsretten til renter med 10 pct. |
Artikel 12 | Kildelandet har beskatningsretten til royalties med 10 pct. Definitionen af royalty er udvidet i forhold til modelkonventionen, jf. DBO'ens artikel 12, stk. 3, litra d og f. |
Artikel 13 | Fortjeneste ved afståelse af erhvervsaktiver, der har tilknytning til et fast driftssted eller et fast sted, kan beskattes i kildelandet. Dette gælder også for skibe og luftfartøjer. Artikel 13 regulerer ikke beskatningen af fortjeneste ved afståelse af aktiver, der hverken er fast ejendom eller erhvervsaktiver. Sådanne fortjenester er omfattet af artikel 21. Australien har ved lov besluttet, at fortjeneste ved salg af fast ejendom - ejet indirekte af flere enheder, der er begrænset skattepligtige - skal beskattes, hvor ejendommen er beliggende. |
Artikel 14 | Opregningen i artikel 14, stk. 2, af, hvad der må anses for frit erhverv, er udtømmende. |
Artikel 15 | 183-dages-reglen finder anvendelse i forhold til arbejdslandets indkomstår. Det australske indkomstår går fra 1. juli til 30. juni. Anvendelse af 183-dages-reglen er betinget af, at indkomsten er skattepligtig i bopælsstaten. Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har optjent ved arbejde om bord på et af SAS's luftfartøjer i international trafik. |
Artikel 18 | Artiklen omfatter også livrenter. Offentlige pensioner og pensioner i henhold til den sociale sikringslovgivning kan beskattes i kildestaten, hvis modtageren er statsborger i kildestaten. |
Artikel 19 | Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17. |
Artikel 20 | Artiklen omfatter alene studerende, og ikke erhvervspraktikanter. |
Artikel 21 | Indkomst, der ikke udtrykkeligt er omtalt i de øvrige artikler, beskattes i bopælsstaten, men den anden stat kan også beskatte sådan indkomst, såfremt indkomsten hidrører fra denne stat. |
Artikel 22 | Indkomst, der erhverves af en dansker, og som efter DBO'en kan beskattes i Australien, skal anses for at være indkomst, der hidrører fra kilder i Australien. Indkomst, der erhverves af en australier og som efter DBO'en kan beskattes i Danmark, anses som indkomst, der hidrører fra kilder i Danmark. Bestemmelsen hænger sammen med, at Australien efter sine interne regler ikke beskatter indkomst fra udlandet, medens Australien på den anden side anser udenlandske personer for hjemmehørende i videre omfang end sædvanligt. |
|