| Skatte- og afgiftsfri overførsel kan efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 41 ske på følgende måder: - mellem pensionsordninger med løbende udbetalinger bortset fra ophørende livrenter,
- fra en rateforsikring i pensionsøjemed, rateopsparing i pensionsøjemed eller en ophørende livrente til en pensionsordning med løbende udbetalinger bortset fra en ophørende livrente, (jf. dog PBL (pensionsbeskatningsloven) § 41, stk. 8, vedrørende PBL (pensionsbeskatningsloven) § 15B), (ændret med virkning for overførsler, der sker 1. januar 2011 eller senere, jf. nedenfor),
- fra en rateforsikring i pensionsøjemed, rateopsparing i pensionsøjemed eller en ophørende livrente til en anden rateforsikring i pensionsøjemed, rateopsparing i pensionsøjemed eller en ophørende livrente, som er oprettet efter lovens ikrafttræden 1. januar 1972 (jf. dog PBL (pensionsbeskatningsloven) § 41, stk. 8, vedrørende PBL (pensionsbeskatningsloven) § 15B), medmindre kun én af pensionsordningerne omfattes af § 15 A eller overførslen sker efter første rateudbetaling fra en af ordningerne, idet overførsel dog kan ske, hvis et påbegyndt udbetalingsforløb i en af ordningerne kan fortsætte på samme vilkår, (ændret med virkning for overførsler, der sker 1. januar 2011 eller senere, jf. nedenfor),
- fra en kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed til en pensionsordning med løbende udbetalinger,
- fra en kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed til en anden kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed, som er oprettet efter lovens ikrafttræden,
- fra en kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed til en rateforsikring eller rateopsparing i pensionsøjemed, (jf. dog PBL (pensionsbeskatningsloven) § 41, stk. 8 vedrørende PBL (pensionsbeskatningsloven) § 15B),
- fra en konto i Lønmodtagernes Dyrtidsfond til en rateforsikring eller rateopsparing i pensionsøjemed, en kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed, som er oprettet efter pensionsbeskatningslovens ikrafttræden, eller til en pensionsordning med løbende udbetalinger eller
- fra den del af en pensionsordning med løbende udbetalinger omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 2, nr. 4, eller PBL (pensionsbeskatningsloven) § 7, der udgøres af en supplerende engangsydelse, til en kapitalforsikring i pensionsøjemed, når overdragelsen sker som led i en overførsel af pensionstilsagnene efter kapitel 8 i lov om tilsyn med firmapensionskasser eller som led i en bestandsoverdragelse efter lov om finansiel virksomhed §§ 233-235.
Begrænsningen i nr. 1 for overførsler til ophørende livrenter er tilføjet ved lov nr. 412 af 29. maj 2009 og har virkning for anmodninger om overførsler, der sker den 20. marts 2009 eller senere, jf. ændringslovens § 3, stk. 7. Der gælder dog en overgangsregel, således at hvis det af overenskomstparterne bag en kollektiv overenskomst inden den 22. april 2009 er aftalt, at arbejdstager har mulighed for en forhøjet pensionsudbetaling i de første 10 år eller mere efter pensioneringen efter en på forhånd fastsat nøgle, vil der fortsat kunne ske overførsel fra en livsvarig til en ophørende livrente i overensstemmelse med denne nøgle indtil næste generelle overenskomstfornyelse sker. Der kan f.eks. være tale om, at pensionisten de første 10 år får dobbelt så meget udbetalt som i de efterfølgende år, og den forhøjede udbetaling tilvejebringes ved at overføre en del af den livsvarige livrente til en ophørende livrente. I de ordninger, der har denne mulighed, fremgår det af pensionsordningens regulativ, der er godkendt af overenskomstparterne. Det enkelte medlem kan alene til- eller fravælge den på forhånd definerede forhøjede udbetaling. Se SKM2010.73.SR, hvor Skatterådet bekræftede, at en tværgående pensionskasse frem til næste generelle overenskomstfornyelse for pensionskassens medlemmer fortsat kunne tilbyde disse at vælge "forhøjet løbende alderspension" i overensstemmelse med den gældende formulering af pensionsregulativets § 9, stk. 3. Overførslen blev anset for omfattet af § 3, stk. 7, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 og kunne ske uden skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser. Den hidtidige PBL (pensionsbeskatningsloven) § 41, stk. 1, nr. 7, er ophævet ved lov nr. 1263 af 16. december 2009 med virkning fra 1. maj 2010 som følge af ændringer i ATP-loven vedrørende SP-konti. Bestemmelsen i nr. 7 vedrører skatte- og afgiftsfri overførsel mellem SP-konti, jf. § 17 n, i ATP-loven. Se også afsnit A.C.1.4.1 Beskatning ved "normal" udbetaling (alm. indkomst). Reglerne om overførsel kan kun anvendes, hvis der ikke forinden overførslen er indtrådt afgiftspligt eller indkomstskattepligt vedrørende de overførte beløb, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 44. Med virkning for overførsler af ratepensionsordninger og ophørende livrenter under udbetaling til en livsvarig livrente, der sker den 1. januar 2011 eller senere, jf. lov nr. 1561 af 21. december 2010, beregnes nye løbende ydelser med virkning fra førstkommende kalenderårs begyndelse. Frem til dette tidspunkt fastholdes de hidtidige udbetalingers terminer og størrelse. Det er ikke muligt at bringe udbetalingen af midlerne fra en ratepensionsordning eller ophørende livrente under udbetaling til et midlertidigt ophør ved at overføre midlerne til en livsvarig livrente. Efter Skatteministeriets opfattelse gælder det tilsvarende, at udbetalingen af en livsvarig livrente ikke kan bringes til et midlertidigt ophør ved at overføre midlerne til en anden livsvarig livrente, idet en ændring af udbetalingsvilkårene for en pensionsordning med løbende udbetalinger udløser afgift på 60 pct., jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 30, stk. 1, 8. pkt. Det fremgår af bemærkningerne til L9, fremsat den 28. november 2007, at ændringen af § 41, stk. 1, nr. 3, ved lov nr. 1534 af 19. december 2007 betyder, at det fra 1. januar 2008 har været muligt at overføre en ratepensionsordning til en anden ratepensionsordning, indtil der faktisk foretages udbetalinger fra en af ordningerne, selvom den rateordning, hvortil overførslen sker, har et andet aftalt udbetalingsforløb. Det kan man, fordi pensionsopspareren i alle tilfælde er berettiget til at ændre udbetalingsforløbet for en rateordning frem til det faktiske udbetalingstidspunkt. Det gælder for både den ordning, der overføres, og den ordning, hvortil overførslen sker. Hvis udbetalingen fra en af ordningerne er påbegyndt, kan der ske overførsel, når påbegyndte udbetalingsforløb i ordningerne kan fortsætte på samme vilkår. Ved udbetalingsforløb forstås udbetalingstidspunkter og udbetalingsperiode. (Reglen er ved lov nr. 1561 af 21. december 2010 ændret med virkning for overførsler, der sker 1. januar 2011 eller senere, jf. nedenfor.) På dette grundlag har den daværende Told- og Skattestyrelse ikke fundet det muligt efter forsikringsbegivenhedens indtræden (død, invaliditet) uden afgiftsmæssige konsekvenser at overføre risikopræmiereserven i en ren risikorateforsikring til en rateopsparing i pensionsøjemed i et pengeinstitut. Om begrænsninger i adgangen til at overføre mellem invalideforsikringer, se ovenfor afsnit A.C.1.2.1 Pensionsordninger med løbende udbetalinger (skattekode 01, 09, 10, 16, 17 og 18), pkt. 6 b. Se også SKM2010.686.SR, hvor Skatterådet ikke kunne bekræfte, at der kan foretages overførsel efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 41, stk. 1, nr. 3, af en rateopsparing under udbetaling til en rateforsikring under udbetaling, uden at det betragtes som en ud- og indbetaling, medmindre det er muligt at videreføre både udbetalingstidspunktet, udbetalingsperiodens længde samt størrelsen og frekvensen af raterne i den enkelte ordning på de oprindeligt aftalte vilkår. Skatterådet kunne heller ikke bekræfte, at der kan ske ændring af udbetalingstidspunkter fra en rateforsikring under udbetaling uden skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser, hvis ændringen ikke indebærer en ændring i størrelsen af den samlede årlige udbetaling. Ved lov nr. 1561 af 21. december 2010 er det med virkning for overførsler, der sker 1. januar 2011 eller senere, ikke længere en betingelse, at et evt. påbegyndt udbetalingsforløb i en af ordningerne fortsætter på samme vilkår. Reglerne for overførsel af ratepensioner og ophørende livrenter efter udbetalingen er påbegyndt følger nu af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 41, stk. 10. Overførsel fra en ratepensionsordning eller ophørende livrente, der er under udbetaling til en anden ratepensionsordning eller ophørende livrente under udbetaling kan fra 1. januar 2011 ske, hvis sidste udbetaling fra den ordning, hvortil overførslen sker, aftales tidligst at skulle ske i det kalenderår, hvor sidste udbetaling fra den overførte ordning ville være sket. Ved overførsel kan sidste udbetaling dog ikke aftales til et tidligere tidspunkt end det tidspunkt, hvor sidste udbetaling fra den ordning, hvortil overførslen sker, ellers var aftalt at skulle ske. Der er således mulighed for en længere udbetalingsperiode i den ordning, hvortil der sker overførsel, end den resterende udbetalingsperiode i den ordning, som der sker overførsel af. Der er derimod som hovedregel ikke mulighed for en kortere udbetalingsperiode i den ordning, hvortil der sker overførsel, end den resterende udbetalingsperiode i den overførte ordning. Da det er det kalenderår, hvor sidste udbetaling fra den overførte ordning ville være sket, der er målestok i forbindelse med overførslen, er der dog ikke noget til hinder for, at eksempelvis en ratepensionsordning med sidste udbetalingstermin den 1. september 2020 flyttes til en ratepensionsordning med sidste udbetalingstermin den 1. april 2020 - med den undtagelse, at de i den overførte ordning oprindeligt valgte terminer for de enkelte rateudbetalinger alene kan ændres til månedlige eller kvartalsvise terminer. Der kan desuden ske overførsel til en ophørende livrente, uanset at den med en mindste løbetid på 10 år kan have en kortere restløbetid end den ordning, der overføres fra. Sker der overførsel til en nyoprettet ophørende livrente gælder på den anden side, at eftersom en ophørende livrente skal oprettes med en mindste løbetid på 10 år, vil der ikke kunne ske overførsel af eksempelvis en ratepension eller ophørende livrente med en restløbetid på 7 år til en nyoprettet ophørende livrente med en restløbetid på 7, 8 eller 9 år. Hvis overførsel sker til en bestående ophørende livrente under udbetaling, kan denne ordning dog godt have en resterende udbetalingsperiode på mindre end 10 år, blot den resterende udbetalingsperiode på den ordning, der overføres til, er af mindst samme størrelse som på den ordning, der overføres fra, dvs. i ovennævnte eksempel 7 år. Nye rater eller ydelser i den ordning, der overføres til, beregnes med virkning fra førstkommende kalenderårsbegyndelse, mens de hidtidige udbetalingers terminer og størrelse frem til dette tidspunkt fastholdes. Ved overførsel af en ratepensionsordning eller ophørende livrente under udbetaling til en anden ratepension eller ophørende livrente, er de ikke muligt at bringe udbetalingen af midlerne fra en ratepension eller ophørende livrente under udbetaling til et midlertidigt ophør ved overførslen. Overførsel fra en ratepension eller ophørende livrente, der ikke er under udbetaling, til en anden ratepension eller ophørende livrente, der er under udbetaling, kan ske, hvis sidste udbetaling fra den ordning, hvortil overførslen sker, aftales tidligst at skulle ske i det kalenderår, hvor sidste rateudbetaling fra den overførte ordning ville kunne være sket. Også her gælder det, at sidste udbetaling dog ikke kan aftales til et tidligere tidspunkt end det tidspunkt, hvor sidste udbetaling fra den ordning, hvortil overførslen sker, ellers var aftalt at skulle ske. Eksempelvis vil en ordning, der ikke er under udbetaling, men hvor det er aftalt, at sidste udbetaling skal ske i 2025, kunne overføres til en ordning, der er under udbetaling med sidste udbetaling i 2025 eller senere. Er det i en ratepensionsordning, der påtænkes overført, men som endnu ikke er under udbetaling, aftalt, at første udbetaling eksempelvis skal ske i 2017, og at udbetalingen skal ske over 10 år, vil ordningen umiddelbart ikke kunne overføres til en ratepensionsordning, der er under udbetaling med sidste udbetaling i 2025. Da udbetalingsvilkårene for den ordning, der påtænkes overført, frit kan ændres frem til første rateudbetaling, vil der ikke desto mindre kunne ske overførsel, blot første udbetaling aftales at skulle ske i 2015 (forudsat dette civilretligt er muligt), hvorved sidste udbetaling - såfremt den 10-årige periode fastholdes - vil ske i 2025. Nye rater eller ydelser i den ordning, der overføres til, beregnes med virkning fra førstkommende kalenderårsbegyndelse, mens de hidtidige udbetalingers terminer og størrelse frem til dette tidspunkt fastholdes. Når der er tale om overførsel af en ordning, der ikke er under udbetaling, vil der således først ske udbetaling af midlerne fra denne ordning fra førstkommende kalenderårs begyndelse. Ønskes udbetalingerne påbegyndt før dette tidspunkt, har pensionskunden dog mulighed for at påbegynde udbetaling af den overførte ordning før overførslen. Nye rater eller ydelser vil også i denne situation først skulle beregnes med virkning fra førstkommende kalenderårs begyndelse, mens de hidtidige udbetalingers terminer og størrelse fastholdes frem til dette tidspunkt. Det betyder også, at der frem til førstkommende kalenderårs begyndelse vil være to separate udbetalingsforløb af midlerne hidrørende fra de to pensionsordninger, den overførte og den, der overføres til. Om det modtagende pensionsinstitut administrerer dette i form af en eller to konti eller policenumre vil bero på aftalen mellem pensionsinstituttet og pensionskunden. Ved overførsel til en rateopsparing under udbetaling, skal kontohaveren vælge et udbetalingsforløb efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 11 A, stk. 2, for rateopsparingen. Overføres der fra en anden rateopsparing, der er under udbetaling, stilles der ikke krav om, at det valgte udbetalingsforløb efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 11 A, stk. 2, for den overførte ordning fastholdes. Deloverførsler af en forsikring eller en pensionsaftale uden skattemæssige konsekvenser kan herefter kun ske, hvis ordningen er oprettet den 1. januar 1983 eller senere, eller der er tale om en opsparingsordning, der ikke er omfattet af PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 10, stk. 1. Formålet med at begrænse delvis overførsel mellem pensionsordningerne er at modvirke en metode til at undgå pensionsafkastbeskatning. For så vidt angår flere kapitalpensionsordninger oprettet i samme pengeinstitut og omfattet af overgangsfradraget i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 10, stk. 1 , må det ved overførsel af en enkelt af ordningerne afgøres, om der er tale om deloverførsel, der medfører skattemæssige konsekvenser eller overførsel af en hel (selvstændig) ordning, der ikke har nogen skattemæssige konsekvenser. Det er told- og skatteforvaltningens opfattelse, at hvor den overførte ordning er oprettet som led i en egentlig kollektiv aftale med arbejdsgiveren, kan den anses for en hel selvstændig ordning efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 41, sålænge kontohaveren er ansat i den virksomhed eller inden for det område, der er dækket af den kollektive aftale. Det er ligeledes told- og skatteforvaltningens opfattelse, at hvor en ordning er oprettet med en godkendt lavere pensionsalder end 60 år, og betingelserne for fortsat bevarelse af den lavere pensionsalder er til stede, vil ordningen i forhold til andre ordninger med tidligste pensionsalder 60 år blive betragtet som en hel selvstændig ordning. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 41 indeholder ikke alene hjemmel til skatte- og afgiftsfri overførsel af en række pensionsordninger fra en ordning til en anden bestående eller nyoprettet ordning, men fastslår også, at en overførsel i de givne situationer ikke behandles som en indbetaling. Det betyder, at der ikke er fradragsret for indbetalingen i forbindelse med overførslen til den anden bestående eller nyoprettede ordning. Derved sikres, at der ikke opnås fradrag for den samme indbetaling to gange, dels på det tidspunkt, hvor der i sin tid blev givet fradrag for indbetalingen på den ordning, der overføres, dels på det tidspunkt, hvor den oprindelige ordning overføres til den anden bestående eller nyoprettede ordning. Om overførsel af kompensationsbeløb udbetalt som følge af indførelse af skattepligt på indeksobligationer og visse faste ejendomme fra en livrenteordning til henholdsvis en livrenteordning og en ratepensionsordning, se SKM2009.207.SR |