Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

A.C.1.2.4.3 Præmier og bidrag

Private ordningerIndbetalinger til en privat oprettet kapitalpensionsordning kan af ejeren fradrages i vedkommendes personlige indkomst, jf. PSL (personskatteloven) § 3, stk. 2, nr. 3, og PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18, stk. 1.

Indskud på en forsikringsordning fradrages i forfaldsåret, medens indskud på en opsparingsordning fradrages i det indkomstår, hvori indbetalingerne har fundet sted. Denne forskel skyldes, at der ved opsparingsordninger - i modsætning til forsikringsordninger - ikke er et egentligt forfaldstidspunkt for indbetalingerne.

Bidrag og kapitalindskud til kapitalpensionsordninger kan fradrages inden for 46.000 kr.'s grænsen (reguleret efter PSL (personskatteloven) § 20) jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 16, stk. 1, forudsat at de kan rummes inden for den pågældendes personlige indkomst, jf. nedenfor. Overskrides 46.000 kr.'s grænsen (reguleret efter PSL (personskatteloven) § 20), er der ikke fradragsret for det overskydende beløb, men der kan i visse tilfælde ske tilbagebetaling efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21 A, jf. ligeledes nedenfor.

Arbejdsgiver-
ordninger
Når en kapitalpension er oprettet som led i en pensionsordning med en arbejdsgiver, skal bidragene til ordningen indbetales af arbejdsgiveren, og bidragene skal holdes uden for arbejdstagerens skattepligtige indkomst efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 19. Dette gælder både arbejdsgiverbidraget og den del af bidraget, der efter pensionsaftalen er arbejdstagerens bidrag.

Hvis der i et indkomstår indbetales et større beløb end 46.000 kr. (reguleret efter PSL (personskatteloven) § 20) til kapitalpension for arbejdstageren, skal det overskydende beløb medregnes ved opgørelsen af arbejdstagerens skattepligtige indkomst for det pågældende indkomstår som personlig indkomst, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21, 1. pkt. Der er mulighed for tilbagebetaling efter bestemmelsen i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21 A, jf. nedenfor.

GenereltDet påvirker ikke den skattemæssige gyldighed af en kapitalpensionsordning, hvis indbetalingerne nedsættes eller standses. Der vil endvidere være mulighed for at foretage engangsindskud i ordninger, der tegnes privat. Hvor det drejer sig om kapitalpensionsordninger i ansættelsesforhold, vil aftalen mellem arbejdstager og arbejdsgiver dog fortsat kunne medføre en forpligtelse for parterne til at indbetale bestemte årlige bidrag på grundlag af den indgåede aftale.

>Ejere af kapitalpensioner kan ophæve deres ordninger successivt med 40 pct. afgift, når betingelserne i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 25 er opfyldt. De kan på tilsvarende måde foretage delophævelser af kapitalpensionerne med 40 pct. afgift.<

>Til og med indkomståret 2009 er konsekvensen af en sådan ophævelse eller delophævelse omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 25, stk.1, nr. 1 efter det fyldte 60. år (når ordninger oprettet før 1. maj 2007), eller efter opnåelse af efterlønsalderen (når ordningen er oprettet 1. maj 2007 eller senere), at der ikke er fradragsret for indbetalinger til ejerensde øvrige kapitalpensioner i de indkomstår, der følger efter indkomståret for afgiftsberigtigelsen af den første ordning, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18, stk. 2, 5. pkt. På samme måde bortfalder bortseelsesretten for indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede ordninger, så de medregnes til arbejdstagerens skattepligtige indkomst, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 19, stk. 1, 3. pkt.<

>Hvis der indbetales et beløb på en kapitalpensionsordning, selvom fradragsretten er bortfaldet efter ophævelsen af en anden ordning, kan ejeren vælge at få beløbet tilbagebetalt, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21B, stk. 1, 1. pkt. Hvis der er sket afgiftsberigtigelse af det pågældende beløb inden anmodningen om tilbagebetaling, kan afgiften søges tilbagebetalt hos told- og skatteforvaltningen, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21B, stk. 1, 2. pkt. Ejeren kan endvidere vælge at overføre beløbet til en anden eksisterende eller nyoprettet ordning omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) kap. 1 med virkning for det indkomstår, hvor der skulle have været fradragsret eller bortseelsesret for indbetalingen, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21B, stk. 1, 3. pkt.<

>Med virkning for indkomståret 2010 blev denne begrænsning af fradragsretten ophævet, så der vil der være fradragsret for indbetalinger til nyoprettede eller eksisterende kapitalpensionsordninger, selvom ejeren af ordningen tildligere har fået udbetalt en kapitalpensionsordning med betaling af 40%-afgift. jf. lov nr. 412 af 29.5.2009, § 1 nr. 39. Da ophævelsen af denne regel imidlertid medførte utilsigtede virkninger, idet personer over efterlønsalderen kunne oprette og hæve kapitalpensionsordninger alene med det formål at reducere indkomstgrundlaget og dermed opnå højere sociale ydelser, blev reglen genindført med virkning for indbetalinger foretaget d. 14. april 2010 og senere jf. § 1, nr. 5 og 6 i lov nr. 625 af 11.juni 2010 , der indsatte PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18 stk. 2, 6. pkt og § 19 stk. 1, 3. pkt.
Det betyder, at indbetalinger på kapitalpensionsordninger foretaget i perioden 1. januar - 13. april 2010 er omfattet af reglerne i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 19 om bortseelsesret for arbejdsgiverens indbetalinger, eller fradragsretten i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18, stk. 1. og 2 for ejeren egne private indbetalinger, selvom ejeren i et tidligere år har fået udbetalt en kapitalpensionsordning med 40% i afgift efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 25, stk. 1, nr. 1. Indbetalingerne skal dog kunne rummes inden for beløbsgrænsen på 46.000 kr. jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 16, stk. 1. <

>Har ejeren af en kapitalpensionsordning ophævet en anden kapitalpensionsordning i indkomståret 2009 eller tidligere mod 40%-afgift jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 25, stk. 1, nr. 1, er der ikke bortseelsesret for arbejdsgiverens indbetalinger jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 19, stk. 1, 2. pkt. eller fradragsret for ejerens indbetalinger på en privat ordning jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18, stk.2, 6. pkt. for beløb indbetalt d. 14. april 2010 og senere.<

>Hvis der indbetales et beløb på en kapitalpensionsordning, selvom fradragsretten er bortfaldet pga. ophævelsen af en anden ordning, kan ejeren vælge at få beløbet tilbagebetalt, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21A, stk. 1, 1. pkt. Hvis der er sket afgiftsberigtigelse af det pågældende beløb inden anmodningen om tilbagebetaling, kan afgiften søges tilbagebetalt hos told- og skatteforvaltningen, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21A, stk. 4. Ejeren kan i stedet for udbetaling af beløbet vælge at få beløbet overført til en anden eksisterende eller nyoprettet ordning omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) kap. 1 med skattemæssig virkning for det indkomstår, hvor der skulle have været fradragsret eller bortseelsesret for indbetalingen, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21A, stk. 1, 1. pkt<

>Efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 26, stk. 1 kan ejeren ved ophævelse af en kapitalpensionsordning efter opnåelse af efterlønsalderen vælge at betale afgift på 60% efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 28 i stedet for afgiften på 40% jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 25, stk. 1. Det bevirker, at ejeren fremover fortsat kan opnå bortseelsesret eller fradragsret for indbetalinger på kapitalpensionsordninger.
Har ejeren betalt afgift på 40% ved udbetaling af kapitalpensionsordningen, kan ejeren foretage et omvalg, så længe de gældende frister for genoptagelse og forældelse giver mulighed for det. Ejerens kan ved omvalg indbetale yderligere 20% i afgift direkte til SKAT eller via pensionsinstituttet. Når den yderligere afgift er indbetalt, vil ejeren igen have mulighed for bortseelsesret eller fradrag for indbetalinger på kapitalpensionsordninger se SKM2008.383.SKAT<

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.