|
En person har erhvervet lønindkomst ved arbejde om bord i følgende situationer:
1) Ved ansættelse til arbejde ombord, når den pågældende indgår i skibets normale driftsbesætning og udelukkende udfører opgaver, der vedrører skibets almindelige drift i bred forstand.
2) Ved ansættelse af midlertidig karakter til særlige vedligeholdelses- eller reparationsarbejder ombord. Det er en forudsætning, at arbejdet udføres, mens skibet er i almindelig drift, at den pågældende indgår eller vil kunne indgå i skibets sikkerheds- eller driftsbesætning, og at arbejdet ikke umiddelbart vil kunne udføres af landbaseret personale.
3) Ved påmønstring af skib med henblik på at udføre opgaver i forbindelse med skibets særlige tilrigning, last, arbejdsopgaver eller sejlads, når den pågældende indgår som en del af skibets driftsbesætning.
4) Ved arbejde ombord på skibe, som er ude af drift på grund af reparationsarbejde, midlertidig oplægning og lignende af højst seks måneders varighed. Det er en betingelse, at den pågældende umiddelbart før reparationsarbejdet eller den midlertidige oplægning var omfattet af lov om beskatning af søfolk, og at ansættelsesforholdet ikke alene er indgået med henblik på arbejde ombord på skib ude af drift.
Skibsværftsarbejdere, landbaserede reparatører m.v. er ikke omfattet.
5) Ved udførelse af tilsynsopgaver af indtil seks måneders varighed i forbindelse med nybygning af skib, når skibet efter færdiggørelsen opfylder betingelserne for at sømanden er berettiget til sømandsfradrag, og den pågældende umiddelbart efter færdiggørelsen påmønstres skibet, jf. nr. 1 og 3.
6) Ved kursusophold m.v. af indtil tre måneders samlet varighed inden for en 12-månedersperiode, forudsat at den pågældende umiddelbart før kursusopholdet var omfattet af nr. 1, og at den pågældende under kursusopholdet fortsat er ansat af rederiet.
Nødvendige rejsedage i forbindelse med påmønstring og afmønstring anses for arbejde udført ombord på skib. Omfanget kan højst udgøre 14 dage inden for en 12-månedersperiode.
Ved bedømmelsen af, om lønmodtageren er ansat på sædvanlige forhyringsvilkår, lægges der vægt på, om lønmodtageren er ansat på løn- og arbejdsvilkår svarende til de, som gælder efter kollektive overenskomster indgået mellem arbejdsmarkedets parter for arbejde af den pågældende karakter, og at forhyringsvilkårene i det hele taget svarer til sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår for ansatte med samme anciennitet.
Ligningsrådet har tidligere præciseret følgende vedrørende lønindtægt optjent om bord.
For at opnå DIS-lempelse eller sømandsfradrag er det en forudsætning, at personen er ansat til arbejde om bord, og at lønindtægten er optjent ved arbejde udført ombord. Rejsedage i forbindelse med udmønstring anses tillige for arbejde udført ombord.
Forskellige kategorier af søfarende kan opnå DIS-lempelse af deres lønindtægt ved arbejde ombord eller sømandsfradrag.
- Den "traditionelle søfarende" er ansat til arbejde om bord, indgår i den normale driftsbesætning og udfører udelukkende arbejdsopgaver, der vedrører skibets almindelige drift i bred forstand, herunder nødvendig rapportering på rederiets kontor før og efter de aktuelle udmønstringer. Sådan rapportering anses ligeledes for "arbejde om bord". For lønindtægt, der udbetales under kursus- og skoleophold i land, hvis varighed ikke overstiger 3 måneder, kan den "traditionelle søfarende" opnå DIS-lempelse eller sømandsfradrag, forudsat at den søfarende under kursus- eller skoleopholdet fortsat er i rederiets tjeneste. Dette gælder også i tilfælde hvor den "traditionelle søfarende" under kursus- eller skoleopholdet afspadserer fridage, overtid eller afvikler ferie med løn. For så vidt angår DIS-lempelse eller sømandsfradrag i lønindtægt, der optjenes ved tjeneste ombord i den tid, skibet ligger ved land under bygning, reparation eller midlertidig oplægning, fortsætter praksis uændret.
- Personer og arbejdshold, der kun midlertidigt arbejder om bord på enkelte skibe i kortere perioder for at udføre særlige vedligeholdelses- eller reparationsarbejder, kan, såfremt de udelukkende er ansat til arbejde om bord, opnå DIS-lempelse eller sømandsfradrag. Der vil typisk være tale om arbejde, der tidligere blev udført af påmønstrede "traditionelle søfarende". Det forudsættes, at arbejdet udføres, mens skibet er i almindelig drift, det vil sige under skibets sejlads, at personerne indgår eller kunne indgå som en del af skibets sikkerhedsbesætning, samt at arbejdet ikke umiddelbart kunne udføres af landbaseret personale. Dog kan efter omstændighederne en mindre del af arbejdet udføres under ophold i udenlandske havne. For disse personer vil der kunne accepteres 1 dag forud for hver udmønstring under fortsat DIS-lempelse eller sømandsfradrag, såfremt der er tale om arbejde, der er nødvendigt for og står i direkte forbindelse med udmønstringen. Såfremt en udmønstring består af flere på- og afmønstringer, kan under samme betingelser desuden accepteres 1 dag efter udmønstringen. Der kan dog højst blive tale om 14 sådanne dage årligt.
- Personer, der påmønstrer og medsejler skibe for at udføre opgaver i forbindelse med skibets særlige tilrigning, last, arbejdsopgaver eller sejlads, vil, såfremt disse personer indgår som en del af driftsbesætningen, kunne opnå DIS-lempelse eller sømandsfradrag. For disse personer vil der kunne accepteres 1 dag forud for hver udmønstring under fortsat DIS-lempelse eller sømandsfradrag, såfremt der er tale om arbejde, der er nødvendigt for og står i direkte forbindelse med udmønstringen. Såfremt en udmønstring består af flere på- og afmønstringer, kan under samme betingelser desuden accepteres 1 dag efter udmønstringen. Der kan dog højst blive tale om 14 sådanne dage årligt.
|