Derimod kan SKAT ikke kræve at den sagkyndiges juridiske redegørelser, der er omfattet af tavshedspligt bliver udleveret. Se SKM2008.216.SKAT Hvis en sags faktiske omstændigheder ikke er belyst i tilstrækkelig omfang, eller er SKAT ikke enig i godtgørelseskravet, har SKAT følgende muligheder:
- at foretage en rimelighedsvurdering af godtgørelseskravet og derefter skønsmæssigt fastsætte det godtgørelsesberettigede beløb.
- at forelægge godtgørelseskravet for den relevante brancheorganisation.
Indhentes udtalelser fra den sagkyndiges brancheorganisations klagenævn, kan der i overensstemmelse med de almindelige partshøringsregler i forvaltningsloven ikke træffes afgørelse om godtgørelsesspørgsmålet, uden at der forinden har været givet den sagkyndige/den skatte- eller afgiftspligtige adgang til at kommentere dette nævns udtalelse. Såvel Advokatrådet som Foreningen af Statsautoriserede Revisorer og Foreningen Registrerede Revisorer behandler forespørgsler fra SKAT om rimeligheden af størrelsen af deres medlemmers honorarer. >Klager over advokatsalær skal indbringes for Advokatnævnet jf. retsplejelovens § 146.<>Fristen for at indgive en klage over advokatsalær er et år efter retsplejelovens § 146 stk. 2, fristen regnes fra den endelige afregning af den pågældende sag. Advokatnævnet kan behandle en klage, der er indgivet senere, hvis nævnet vurderer, at fristoverskridelsen er rimeligt begrundet. Hvis en salærklage afvises på grund af fristoverskridelse, kan SKAT selv foretage en rimelighedsvurdering af honorarkravet. SKATs afgørelse om omkostningsgodtgørelse kan indbringes for Landsskatteretten indenfor sædvanlig klagefrist.< For så vidt angår revisorhonorarer skal forelæggelsen ske for de respektive revisororganisationers responsumudvalg. Sagsbehandlingstiden ved brancheorganisationernes klagenævn kan variere meget alt efter hvor godt, sagerne er oplyst. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved kredsbestyrelsen og Advokatnævnet er godt et år. Hvis en brancheorganisations klagenævn mener, at honoraret har været for stort, eller SKAT af andre grunde mener, at honoraret har været for stort, kræves det for meget udbetalte godtgørelsesbeløb tilbagebetalt fra den skatte- eller afgiftspligtige, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 57, stk. 4, 1. pkt. Tilsvarende gælder, hvis SKAT ikke kan anerkende størrelsen af andre udgifter til sagens behandling, fx rejseomkostninger eller udgifter til indhentelse af en sagkyndig erklæring. >Se SKM2009.401.LSR hvor Landsskatteretten tiltræder SKATs skønsmæssige nedsættelse af en statsautoriseret revisors honorar med ca. 40 %. SKAT havde anmodet Foreningen af Statsautoriserede Revisorers responsumudvalg om en udtalelse om rimeligheden af honoraret. Responsumudvalget havde udtalt, at honoraret ikke burde have oversteget et beløb, der svarede til ca. 60 % af det fakturerede.< Et eventuelt krav om tilbagebetaling af beløbet fra den skatte- eller afgiftspligtige sker uden beregning af renter,medmindre renterne er pålagt i en kendelse fra klagenævnet eller ligende. Den skatte- eller afgiftspligtige kan påklage SKATs afgørelse om tilbagebetaling af det udbetalte godtgørelsesbeløb til Landsskatteretten og eventuelt indbringe spørgsmålet for domstolene. |