Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2009-2
<< indholdsfortegnelse >>

I.1.1 Prøvelse af endelig administrative afgørelser

Efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 48, stk. 1, er udgangspunktet for borgerne/virksomhederne, at en administrativ afgørelse først kan indbringes for domstolene, når der foreligger en endelig administrativ afgørelse.

Der foreligger en endelig administrativ afgørelse, når den øverste forvaltningsmyndighed på området (det kan være et skatteankenævn, Landsskatteretten, Skatterådet eller SKAT) har fået spørgsmålet forelagt til prøvelse, og denne klageinstans enten har afgjort spørgsmålet eller har afvist at behandle spørgsmålet.

Folketingets Ombudsmand har i en udtalelse af 26. april 2004 til et revisionsfirma bl.a. fundet, at anvendelsesområdet og rækkevidden af SSL § 31 (der nu svarer til SFL (skatteforvaltningsloven) § 48) i en sag, som den revisonsfirmaet havde forelagt Ombudsmanden, burde fastslås af domstolene.

Situationen var den, at et revisionsfirma havde klaget til Folketingets Ombudsmand over, at Landsskatteretten havde afsagt formalitetskendelse i en konkret skattesag, samt at Departementet i sagen havde nægtet at tillade, at fristen for indbringelse af formalitetskendelsen blev suspenderet, indtil Landsskatteretten afsagde afgørelse vedrørende det materielle spørgsmål i sagen, jf. SKM2004.212.DEP.

Praksis for prøvelse

I SKM2007.545.BR blev søgsmålet afvist, idet den administrative rekurs i henhold til skatteforvaltningslovens § 48, stk. 1, ikke var udnyttet. Formaliteten vedrørte dels skatteforvaltningslovens § 40, stk. 1, om hvem, der var klageberettiget, hvor byretten fastslog, at også medkontrahenter i en overdragelsesaftale, der vedrørte skattekravet var klageberettigede, dels Landsskatterettens kompetence.

I SKM2007.551.BR blev søgsmålet også afvist, da rekursadgangen ikke var udnyttet. Sagsøgers anbringender om, at sagen ikke var egnet til behandling i det administrative klagesystem, fordi bevisførelsen vedrørte spørgsmålet om en underskrifts ægthed, blev ikke tillagt vægt, idet en sådan bevisførelse også kunne finde sted for de administrative myndigheder.

>I SKM2007.759.VLR blev en påstand vedrørende morarenter blev afvist. Landsretten lagde herved vægt på, at Landsskatteretten ikke havde taget stilling til spørgsmålet, hvorfor det heller ikke kunne prøves under retssagen, jf. skatteforvaltningslovens § 48, stk. 1, første punktum.<

>I SKM2007.342.VLR blev en påstand vedrørende skattespørgsmål, som ikke havde været påkendt af Landsskatteretten, jf. skatteforvaltningslovens § 48, afvist. <

Den nedenfor nævnte praksis vedrører tiden før skatteforvaltningslovens ikrafttræden. Da SSL's bestemmelser om domstolsprøvelse er videreført i skatteforvaltningsloven, er praksis fortsat gældende.

  • I SKM2003.551.VLR udtalte Vestre Landsret i en sag om genoptagelse, at det følger af SSL § 31, stk. 1 og stk. 3, (der svarer til SFL (skatteforvaltningsloven) § 48, stk. 1 og stk. 3) sammenholdt med princippet om rekursudnyttelse, at landsretten var afskåret fra at prøve sagens materielle skattespørgsmål, idet Landsskatteretten i sin kendelse alene havde taget stilling til genoptagelse.
  • I TfS 1999, 577 VLR afviste Vestre Landsret et spørgsmål, der ikke havde været påkendt eller afvist ved Landsskatteretten, da der ikke var en sådan sammenhæng til det påklagede spørgsmål, at der var grundlag for at fravige SSL § 31, stk. 1, (der svarer til SFL (skatteforvaltningsloven) § 48, stk. 1). Se også TfS 1998, 72 ØLR om samme problemstilling.
  • I SKM2002.225.ØLR omfattede den skattepligtiges påstand for domstolene et forhold, som ikke havde været omfattet af den administrative afgørelse. Landsretten bemærkede, at afgørelsen på dette forhold ikke kunne indbringes for domstolene i mangel af prøvelse ved den øverste rekursinstans, jf. SSL § 31, stk. 1, 1 pkt. (der svarer til SFL (skatteforvaltningsloven) § 48, stk. 1, 1. pkt.), og at prøvelse heller ikke tillades i medfør af SSL § 31, stk. 1, 2. pkt. (der svarer til SFL (skatteforvaltningsloven) § 48, stk. 1, 2. pkt.), da fristen for indbringelse af afgørelse fra øverste administrative klageinstans for domstolene var overskredet.
  • Af TfS 1999, 198 ØLR følger, at et anmeldt skattekrav i et konkursbo kan prøves, selv om administrativ rekurs ikke har været forsøgt. TfS 1997, 740 ØLR fik samme udfald, men kendelsen er mindre vidtgående, dels fordi skatteansættelsen var under klagebehandling i Landsskatteretten på tidspunktet for skifterettens prøvelse, og dels fordi prøvelsen skete i forbindelse med stillingtagen til afsigelse af konkursdekret.
  • I SKM2002.521.BR nåede skifteretten til det resultat, at prøvelsesretten efter konkurslovens § 242 var afskåret i medfør af SSL § 31 (der svarer til SFL (skatteforvaltningsloven) § 48), medmindre der forelå ganske særlige omstændigheder. Det forhold, at konkursboet først i forbindelse med fordringsprøvelsen havde mulighed for at prøve berettigelsen af et krav, blev af skifteretten ikke anset for at være en ganske særlig omstændighed, som skulle medføre, at det anmeldte krav kunne undergives en behandling i realiteten.
  • I TfS 1998, 204 VLR kunne der tages stilling til en ansættelse af selskabsskat i en sag om erstatning for tabt selskabsskat, selvom administrativ rekurs ikke havde været forsøgt vedrørende ansættelsen af selskabet. Kendelsen i TfS 2000, 638 ØLR går i modsatte retning, idet skyldneren ikke fik medhold i, at de rejste skattekrav, som ikke var behandlet i det skatteretlige system, skulle efterprøves af skifteretten for at kunne danne grundlag for konkurs.
  • I SKM2001.581.VLR var det alene Landsskatterettens afgørelse om sagens afvisning på grund af fristoverskridelse, som sagsøger kunne indbringe for domstolene.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.