A.1.6 Motorankenævn
Kompetence | Motorankenævnene behandler klager over SKATs afgørelser om:
1) fastsættelse af den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer efter § 9, stk. 4, i lov om registreringsafgift af motorkøretøjer
2) fastsættelse af den afgiftspligtige værdi af brugte køretøjer efter samme lovs § 4, stk. 7, § 5, stk. 8, og § 10
3) fastsættelse af godtgørelse efter samme lovs § 7 b
4) afslag på anmodning om genoptagelse af en afgørelse som nævnt i førnævnte nr. 1-3.
5) bindende svar efter kapitel 8 i skatteforvaltningsloven, for så vidt angår spørgsmål nævnt i førnævnte nr. 1-3
Alle andre afgørelser om registreringsafgift, der er truffet af SKAT, skal påklages direkte til Landsskatteretten.
|
Kredsinddeling | Skatteministeren fastsætter landets inddeling i motorankenævnskredse. Kredsinddelingen er fastsat i § 3 i bekendtgørelse herom nr. 256 af 28. marts 2006, hvoraf fremgår, at der på landsplan findes 4 motorankenævn, nemlig Motorankenævn Nordjyland, Motorankenævn Midtjylland, Motorankenævn Sydjylland-Fyn og Motorankenævn Sjælland-København.
|
Udnævnelse af medlemmer | Skatteministeren eller den, som ministeren bemyndiger dertil, udpeger medlemmer i motorankenævnene samt antallet af medlemmer i de enkelte ankenævn, jf. § 8, stk. 4. >Ministeren har d. 22. januar 2009 bemyndiget chefen for SKATs Ankecenter til at udøve udnævnelseskompetencen, jf. SKM2009.109.SKAT.< Mindst 2 af medlemmerne i et motorankenævn udnævnes efter indstilling fra hovedorganisationerne af bilejere. Et af de indstillede medlemmer og dettes suppleant skal være teknisk sagkyndige, henholdsvis handelskyndige. Hovedorganisationerne skal indstille en person til hver plads som medlem og en person til hver plads som suppleant. Det er en betingelse, at de indstillede personer er valgbare til kommunalbestyrelsen. Under særlige omstændigheder kan ministeren undlade at udnævne en indstillet person. Det fremgår af lovforarbejderne, at denne bestemmelse skal administreres på samme måde som den tilsvarende bestemmelse om skatte- og vurderingsankenævn i SFL (skatteforvaltningsloven) § 8, stk. 3, hvorfor der henvises til afsnit A.1.4I SFL (skatteforvaltningsloven) § 9 findes en nærmere regulering af betingelserne for udtræden af nævnet. >Bemyndigelsen til Ankechefen omfatter ikke kompetencen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 9, stk. 4, dvs. tilfælde, hvor en udnævnelse tilbagekaldes som følge af ganske særlige omstændigheder.<
En ansat i SKAT kan ikke være medlem af eller stedfortræder i et motorankenævn, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 15, stk. 1.
|
Stedlig kompetence | Den stedlige kompetence for motorankenævn er fastsat i forretningsordenen for motorankenævn, der er udsendt som bekendtgørelse nr. 257 af 28. marts 2006. Det er i § 1, stk. 2, fastsat, at en klage behandles af motorankenævnet i den kreds, hvor den pågældende del af SKAT, der har truffet afgørelsen, er beliggende. Dette fraviges, hvis et motorankenævn skal tage stilling til et spørgsmål, der tidligere er behandlet ved en domstol eller Landsskatteretten, idet det i givet fald er fastsat, at afgørelsen skal træffes af et andet motorankenævn end det, der oprindelig traf afgørelse.
|
Beslutningsdygtighed | Et motorankenævn vælger en formand og en næstformand blandt nævnets medlemmer. Beslutningsdygtighed forudsætter, at mindst halvdelen af medlemmerne eller deres suppleanter, herunder formanden eller en næstformand, deltager i afgørelsen, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 10, stk. 2.
|
Protokol | Motorankenævnets beslutninger nedfældes i en mødeprotokol. Hvis et medlem er uenig i en afgørelse, der er truffet af nævnet, kan medlemmet kræve sine indvendinger tilført protokollen og indsendt til Skatterådet, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 10, stk. 4.
|
Kompetence til afledte ændringer | Et motorankenævn er tillagt kompetence til at foretage afledte ændringer vedrørende et påklaget forhold, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 39 a, stk. 6.
|
Genoptagelse | Et motorankenævn kan efter anmodning fra en part genoptage en sag, der er påkendt eller afvist af nævnet, hvis der forelægges nye oplysninger, der skønnes at ville have medført et væsentligt ændret udfald af afgørelsen, hvis oplysningerne havde foreligget tidligere. En genoptagelsesanmodning er fristbegrænset, dels af den almindelige frist i SFL (skatteforvaltningsloven) § 31, stk. 2, dels af fristerne for klage og domstolsprøvelse, jf. nærmere herom i SFL (skatteforvaltningsloven) § 39 b, stk. 1. Om baggrunden for disse fristbegrænsninger henvises til afsnit A.1.4, under kantteksten "genoptagelse."
Endvidere kan et motorankenævn, hvis ganske særlige omstændigheder taler derfor, imødekomme en anmodning om genoptagelse, selv om betingelserne i SFL (skatteforvaltningsloven) § 39 b, stk. 1, ikke er opfyldt. Bestemmelsen finder f.eks. anvendelse i tilfælde af sygdom.
|
Genoptagelsestilsagn | Der henvises til omtalen heraf under afsnit A.1.4.
|
Sekretariatsbistand | Det fremgår af SFL (skatteforvaltningsloven) § 10, stk. 7, at SKAT stiller sekretariatsbistand til rådighed for motorankenævnene. Den nærmere regulering af sekretariatsvirksomheden er foretaget i forretningsordenen for motorankenævn § 5. |
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
|
|
|
|
|
|
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.
|
| |