I.A.1.4.5 Nul-emissionskøretøjer og lav-emissionsbiler
Nul-emissionskøretøjer
Der gælder særlige regler for nul-emissionskøretøjer. Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 b. Omfattet af reglerne er nul-emissionsbiler (biler der udleder 0 gram CO2 pr. kilometer) og el- eller brændselscelledrevne motorcykler. Bemærk, at brændselscelledrevne køretøjer er fritaget for registreringsafgift, hvis køretøjet er anmeldt til registrering inden udgangen af 2021. Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 2, stk. 1, nr. 14.
Indfasning af registreringsafgift
For nul-emissionskøretøjer beregnes registreringsafgiften som udgangspunkt som 40 pct. af afgiften beregnet efter de almindelige regler i REGAL (registreringsafgiftsloven) §§ 4, 5 og 5 a, hvis køretøjet anmeldes til registrering i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2025. Herefter indfases afgiften på følgende måde:
Årstal | Procentdel |
2026 | 48 pct. |
2027 | 56 pct. |
2028 | 64 pct. |
2029 | 72 pct. |
2030 | 80 pct. |
2031 | 84 pct. |
2032 | 88 pct. |
2033 | 92 pct. |
2034 | 96 pct. |
2035 eller senere | 100 pct. |
Eksempel: Registreringsafgiften for en personbil, som indregistreres i 2021, er efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4 beregnet til 100.000 kr. Afgiften kan efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 b beregnes som 40 % af dette beløb, dvs. 40.000 kr. (100.000 x 40 %).
Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 b, stk. 1.
Særlige bundfradrag for nul-emissionskøretøjer
Der gives et særligt bundfradrag i den beregnede afgift efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 b, stk. 1. Det er køretøjets registreringstidspunkt, som er bestemmende for fradragets størrelse. Fradraget kan medføre, at registreringsafgiften bliver 0 kr., men den kan ikke blive negativ.
Personbiler
For personbiler afgiftsberigtiget efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 1, nr. 2, udgør bundfradraget ►167.500◄ kr., hvis bilen anmeldes ►til registrering i 2022◄. Fradraget nedskrives herefter således:
Årstal | Fradragets størrelse |
2023 | 165.000 kr. |
2024 | 162.500 kr. |
2025 | 160.000 kr. |
2026 | 155.400 kr. |
2027 | 150.800 kr. |
2028 | 146.200 kr. |
2029 | 141.600 kr. |
2030 eller senere | 137.000 kr. |
Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 b, stk. 2
Varebiler
For varebiler afgiftsberigtiget efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 udgør bundfradraget ►78.750◄ kr., hvis bilen anmeldes til registrering i ►2022◄. Fradraget nedskrives herefter således:
Årstal | Fradragets størrelse |
2023 | 77.500 kr. |
2024 | 76.250 kr. |
2025 | 75.000 kr. |
2026 | 73.000 kr. |
2027 | 71.000 kr. |
2028 | 69.000 kr. |
2029 | 67.000 kr. |
2030 eller senere | 65.000 kr. |
Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 b, stk. 3
El- og brændselscelledrevne motorcykler
For el- og brændselscelledrevne motorcykler udgør bundfradraget ►105.250 ◄kr., hvis motorcyklen anmeldes til registrering i ►2022◄. Fradraget nedskrives herefter således:
Årstal | Fradragets størrelse |
2023 | 104.000 kr. |
2024 | 102.750 kr. |
2025 | 101.500 kr. |
2026 | 99.500 kr. |
2027 | 97.500 kr. |
2028 | 95.500 kr. |
2029 | 93.500 kr. |
2030 eller senere | 91.500 kr. |
Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 b, stk. 4
Fradrag i afgiftspligtig værdi for nul-emissionsbiler
Eldrevne biler
For eldrevne biler, der udleder 0 gram CO2 pr. kilometer, gives der et fradrag i den afgiftspligtige værdi efter §§ 4, 5 eller 5 a, på ►1.300 kr.◄ kWh batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, dog højst 45 kWh, ved bilens anmeldelse til registrering i ►2022◄. Fradraget nedskrives årligt og udgør ►◄, 900 kr. pr. kWh i 2023 og 500 kr. pr. kWh i 2024. Fradraget bortfalder fra og med 2025.
Brændselscelledrevne biler
For brændselscelledrevne biler, der udleder 0 gram CO2 pr. kilometer, gives der et fradrag i den afgiftspligtige værdi efter §§ 4, 5 eller 5 a, på 58.500 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2022, 40.500 kr. ved anmeldelse til registrering i 2023, og 22.500 kr. ved anmeldelse til registrering i 2024.
Lav-emissionsbiler
Ved lav-emissionsbiler forstås biler, der udleder mere end 0 men mindre end 50 g CO2 pr. kilometer. Motorcykler er ikke omfattet af disse regler. Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 c.
Indfasning af registreringsafgift
For køretøjer omfattet af REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 c, beregnes registreringsafgiften som udgangspunkt som ►50◄ pct. af afgiften beregnet efter de almindelige regler i REGAL (registreringsafgiftsloven) §§ 4, 5 og 5 a, hvis køretøjet anmeldes til registrering i ►2022◄. Herefter indfases afgiften på følgende måde:
Årstal | Procentdel |
2023 | 55 pct. |
2024 | 60 pct. |
2025 | 65 pct. |
2026 | 68 pct. |
2027 | 71 pct. |
2028 | 74 pct. |
2029 | 77 pct. |
2030 | 80 pct. |
2031 | 84 pct. |
2032 | 88 pct. |
2033 | 92 pct. |
2034 | 96 pct. |
2035 eller senere | 100 pct. |
Særlige bundfradrag for lav-emissionsbiler
Der gives et særligt bundfradrag for lav-emissionsbiler i den beregnede afgift efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 c, stk. 1. Det er bilens registreringstidspunkt, som er bestemmende for fradragets størrelse. Fradraget kan medføre, at registreringsafgiften bliver 0 kr., men den kan ikke blive negativ.
For lav-emissionsbiler, som anmeldes til registrering i ►2022◄, udgør fradraget ►48.750◄ kr.
Fradraget nedskrives herefter således:
Årstal | Fradragets størrelse |
2023 | 47.500 kr. |
2024 | 46.250 kr. |
2025 | 45.000 kr. |
2026 | 43.000 kr. |
2027 | 41.000 kr. |
2028 | 39.000 kr. |
2029 | 37.000 kr. |
2030 eller senere | 35.000 kr. |
Fradrag i afgiftspligtig værdi for lav-emissionsbiler
For nul-emissionsbiler gives der et fradrag i den afgiftspligtige værdi efter §§ 4, 5 eller 5 a, på ►1.300 ◄kr. kWh batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, dog højst 45 kWh, ved bilens anmeldelse til registrering ►i 2022◄. Fradraget nedskrives årligt og udgør ►◄ 900 kr. pr. kWh i 2023 og 500 kr. pr. kWh i 2024. Fradraget bortfalder fra og med 2025.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil