Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-1
<< >>

G.A.3.1.1.3 Afdragsordning og udlægsforretning

Indhold

Dette afsnit beskriver de særlige forhold vedrørende udlæg, der gør sig gældende, når skyldner har indgået en afdragsordning.

Afsnittet indeholder:

  • Fratagelse af udlagte effekter, når der samtidig indgås en afdragsordning
  • Løsøre
  • Bolig
  • Retsvirkningerne af en tidligere indgået afdragsordning.

Fratagelse af udlagte effekter, når der samtidig indgås en afdragsordning

Når pantefogeden har foretaget udlæg i et aktiv, vil dette som hovedregel medføre, at aktivet kan tvangssælges. Se afsnit G.A.3.2.2.2 Tvangsauktion. Som undtagelse hertil kan fogedretten bestemme, at aktivet ikke må fratages skyldner, så længe denne overholder en afdragsordning fastsat af fogedretten.

Reglerne for den af fogedrettens fastsatte afdragsordning er forskellige, afhængigt af om udlægget er foretaget i løsøre eller i ejendom, der tjener til bolig for skyldneren eller hans husstand. Fogedretten fastsætter ikke afdragsordninger for andre aktiver, fx fordringer.

Uanset om udlæg er foretaget i et løsøre eller en ejendom, vil det altid være en konkret vurdering, om kriterierne for at fastsætte en afdragsordning er til stede. Eksempelvis kan det tale afgørende imod, at skyldner tidligere har misligholdt en udenretlig afdragsordning, eller at afdragsordningen ikke fremstår realistisk for skyldner at overholde.

Se også

FM 2020.138, hvor fogedretten stadfæstede udlægget og bemærkede, at ved vurderingen af, om der efter retsplejeloven § 525 uden kreditors samtykke skal fastsættes en afdragsordning med den virkning, at det udlagte ikke må fratages skyldneren, så længe afdragsordningen overholdes, skal skyldner i et vist omfang sandsynliggøre, at man har mulighed for at overholde afdragsordningen, ligesom der skal tages et rimeligt hensyn til kreditors interesser.

Løsøre

Fogedretten kan bestemme, at et løsøre, der er foretaget udlæg i, ikke må fratages  skyldner, når:

  • der er indgået en afdragsordning, som er fastsat af fogedretten og tiltrådt af skyldneren og
  • afdragsordningens varighed ikke overstiger 10 måneder (medmindre fordringshaver samtykker). Se retsplejeloven § 525, stk. 1. 

Bestemmelsens formål er at hindre, at genstande, der har en betydelig brugsværdi for skyldner og skyldners husstand, sælges på tvangsauktion, inden skyldner har haft rimelig mulighed for at betale gælden. 10 måneders fristen er bl.a. begrundet i, at udlæg i løsøre forældes efter et år. Se retsplejeloven § 526, stk. 4.

En afdragsordning bør derimod anvendes med en vis varsomhed, når der er foretaget udlæg i luksusgenstande og andre aktiver af betydelig værdi. Er den udlagte genstand udsat for hurtig forringelse, bør der normalt ikke fastsættes en afdragsordning.

Restanceinddrivelsesmyndigheden anvender de samme principper som fogedretten. Se retsplejeloven § 525 samt skatteinddrivelsesloven § 5, stk. 1, 1. pkt.

Bolig

Fogedretten kan bestemme, at så længe skyldneren overholder en afdragsordning, der er fastsat af fogedretten og tiltrådt af skyldneren, kan udlæg i fast ejendom, der tjener til bolig for skyldneren eller dennes husstand, ikke give ret til at sætte ejendommen til auktion. Se retsplejeloven § 525, stk. 2. Udlæg i skyldnerens bolig skal helst undgås, da udlæg skal ske i aktiver, skyldneren bedst kan undvære, jf. retsplejeloven § 517, stk. 4.

Indgåede afdragsordninger forhindrer ikke udlæg på grundlag af et pantebrev med pant i det udlagte, retsplejeloven § 525, stk. 3.

Se også SKM2011.318.ØLR, hvorefter der i medfør af skatteinddrivelsesloven § 6, er klageadgang til fogedretten på pantefogedens afslag på en afdragsordning.

Se også FM 2011.155, hvor fogedretten skulle have fastsat en afdragsordning mellem SKAT og skyldner.

Retsvirkningerne af en tidligere indgået afdragsordning

En afdragsordning, der overholdes af skyldner, er ikke til hinder for, at restanceinddrivelsesmyndigheden kan foretage og realisere udlæg. Se gældsinddrivelsesbekendtgørelsen § 10, stk. 12. Dette vil være tilfældet, uanset om afdragsordningen er indgået efter reglerne for personer, se afsnit G.A.3.1.1.1 Afdragsordninger for personer, eller for virksomheder, se afsnit G.A.3.1.1.2 Afdragsordninger for virksomheder.

Dette betyder, at det som udgangspunkt kun er afdragsordninger indgået efter retsplejeloven § 525, som afskærer restanceinddrivelsesmyndigheden fra at realisere aktiver omfattet af et udlæg.

Se også SKM.2017.669.ØLR, hvor fogedretten fandt, at en afdragsordning indgået mellem skyldner og SKAT, ikke var til hinder for, at der kunne foretages udlæg efter dagældende gældsinddrivelsesbekendtgørelse § 5, stk. 9 (nu § 10, stk. 12). Fogedretten bemærkede yderligere, at skyldner var blevet oplyst om dette i forbindelse med afdragsordningen. Denne del af fogedrettens afgørelse blev stadfæstet i landsretten.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Kommentarer

Landsretten

SKM.2017.669.ØLR

Udlæg vedr. ejendomsskat.
Fogedretten udtalte, at den indgåede afdragsordning ikke kunne medføre, at SKAT ikke kunne foretage udlæg. Fogedretten bemærkede yderligere, at skyldner var blevet oplyst om dette i forbindelse med afdragsordningen. Derudover bemærkede Fogedretten i øvrigt, at der ikke kunne fastsættes en afdragsordning efter retsplejeloven § 525, stk. 3, for krav sikret ved lovbestemt pant.

SKM2011.318.ØLR

Østre Landsret fandt som følge af forarbejderne til retsplejeloven § 525, og skatteinddrivelsesloven § 5, at en skyldner i medfør af skatteinddrivelsesloven § 6 kan klage til fogedretten over pantefogedens afslag på en afdragsordning efter retsplejeloven § 525, stk. 2. Landsretten udtalte, at der for fogedretten kun undtagelsesvist vil kunne være grundlag for at træffe afgørelse om en afdragsordning efter retsplejeloven § 525, stk. 2, og fandt i den konkrete sag, at der ikke var grundlag for at imødekomme skyldners ønske om en afdragsordning.

På baggrund af afgørelsen er det Gældsstyrelsens opfattelse, at restanceinddrivelsesmyndigheden kan nægte at fastsætte en afdragsordning i medfør af retsplejeloven § 525, stk. 2, når en konkret vurdering taler imod fastsættelse af en afdragsordning.

FM 2011.155

Ud fra en konkret vurdering fandt Vestre Landsret, at fogedretten skulle have fastsat en afdragsordning mellem SKAT og skyldner på 700 kr. om måneden, i stedet for at give SKAT ret til at sætte ejendom på auktion. Skyldner var folkepensionist, og boede sammen med sin ægtefælle i den pågældende samt en anden ejendom. Skyldners gæld var 9.279,45 kr.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.